Rahat lopussa, ideoita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahaton äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rahaton äiskä

Vieras
Perheessämme on 3 lasta, 1v,3v ja 5v. Lapsille parasta on olla kotona, koska varsinkin keskimmäinen on sairautensa vuoksi "estynyt" menemään hoitoon (tämä on lääkärien suositus, ei Kelassa hyväksytty asia). Ja mielelläni heitä toki kotona hoidankin. Käymme paljon kerhoissa ja isommat omissa kerhoissaan jne. ja meillä menee asiat todella mukavasti.
Nyt kun pienimmäinen on jo noin "iso", niin en saa enää kuin kodinhoidontukea, joka on noin 300e, kuntalisää ei meidän kunnassa ole.
Tekisin mielelläni viikonloppuisin osa-aikatyötä, mutta sitä ei oikein tahdo löytyä. Muutaman vuoron olen silloin tällöin saanut tehtyä, mutta ne eivät riitä.
Onko minun mahdollista saada jotain muuta tukea? Kotihoidontuen lisä-osan tulomme juuri ja juuri ylittävät. Mitenkäs työttömyyspäiväraha? Jos ole työtön työnhakija, niin käsittääkseni joudun ottamaan vastaan tarjotun työn tai joudun karenssiin? Voiko olla osa-aikaisen työn hakija, eli että minua ei voitaisi velvoittaa ottamaan täysi-aikaista työtä vastaan??? Että voisin hakea viikonloppu- ja vaikka iltatyötä (mieheni on aina aamuvuorossa töissä). Mitenkäs joku kotona tehtävä työ, esim puhelinmyynti tai joku?
Olisiko kellään vinkkiä miten saisin talouttamme edes hitusen kohennettua? jo 200e kk olisi riittävä summa!

Vastauksesta kovin kiitollinen äiskä!

Tuo opiskelu kuulostaisi tosi hyvältä! Voinko valita itse kaikista koulutuksista vai täytyykö sen olla joku työkkärin järjrstämä? Miten sait asian järjestettyä?
Ja juu, itse olen valinnut ja näin elän jos ei muita vaihtoehtoja ole =)

Jos lapsella on jotain vikaa, siitähän saa vammaistukea. Mä saan pelkästä lapsen allergiastakin jo yli 80 euroa kuussa! Katso kelan sivulta "alle 16-vuotiaan vammaistuki" ja se on siis normaaleillekin lapsille, nimi vaan tuo vammaistuki... ennen oli joku hoitotuki.

Kyllä, lapsilisät yms pyörivät, mutta perheen menot ovat silti sitä luokkaa että rahat ovat vähissä. Valitettavasti meillä on talosta reilusti lainaa ja eläminen tuntuu vain maksavan, vaikka kuinka yrittää ostaa vaatteet kirppikseltä ja tehdä ruuat itse. Mieheni on hyvin pienipalkkainen, minä olin se joka meillä ennen tienasi enemmän. Kyllä me tällä rahalla juuri ja juuri pärjäämme, mutta hyvin niukasti. Tiedän että monissa perheissä on rahat vielä vähempänä. Tästä on turha ruveta väittelemään, sillä kysyin nyt vinkkejä lisätuloihin, en arviota perheemme rahan käytöstä.

Tuloinasi on siis kotihoidontuki + kolmen lapsen lapsilisä. Mitä kuluja joudut niistä maksamaan? Kulutustottumuksia on vaikea muuttaa, mutta aika monesta jutusta pystyy tinkimään - on mahdollista, että huolellisella suunnittelulla pystyisit säästämään nykyisistä menoista ainakin lähes tuon 200 eur/kk. Säästetty euro on aivan yhtä arvokas kuin tienattu euro! (Taloussuunnitteluvinkkejä kotiäideille osoitteessa Kotona !)

Keskustele lääkärin kanssa, onko lapsen sairaus sellainen, että voisit saada Kelalta ns. vammaistukea, jota maksetaan pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmille, jos lapsen hoito aiheuttaa selvästi enemmän rasitusta kuin vastaavan ikäisen terveen lapsen hoito (esim. meidän Asperger/ADD-pojastamme sitä maksetaan alinta tukea, joka on n. 90 eur/kk). Lisäansioita, tosin ei ehkä aivan 200 euroa kuussa, voi saada mm. myymällä tavaroita Huuto.netissä tai tekemällä kotona joitakin pieniä töitä; esim. opiskelijat (varsinkin aikuisopiskelijat) tuntuvat usein tarvitsevan apua puhtaaksikirjoituksessa ja englanninkielisissä tenttikirjoissa.

Vammaistukea ollaan haettu, mutta ei saatu. Asiasta on taas paperit Kelalla, saa nähdä hyväksyvätkö nyt! Lapsella monta "pientä" ongelmaa, vaikea määritellä mitään isoa syytä. Mutta katsotaan kuinka käy.
Tietääkö joku tuosta opiskelusta? Voisin tietenkin huomenna käydä työkkärissä juttelemassa aiheesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Rahaton äiskä;22264667:
Kyllä, lapsilisät yms pyörivät, mutta perheen menot ovat silti sitä luokkaa että rahat ovat vähissä. Valitettavasti meillä on talosta reilusti lainaa ja eläminen tuntuu vain maksavan, vaikka kuinka yrittää ostaa vaatteet kirppikseltä ja tehdä ruuat itse. Mieheni on hyvin pienipalkkainen, minä olin se joka meillä ennen tienasi enemmän. Kyllä me tällä rahalla juuri ja juuri pärjäämme, mutta hyvin niukasti. Tiedän että monissa perheissä on rahat vielä vähempänä. Tästä on turha ruveta väittelemään, sillä kysyin nyt vinkkejä lisätuloihin, en arviota perheemme rahan käytöstä.

Ei sun miehes mitenkään älyttömän pienipalkkainen voi olla, jos kerran tulonne ylittävät ton kh-tuen hoitolisään määrän. Jotta teidän perheen kokoinen perhe sitä hoitolisää ei enään saisi, niin pitää bruttotulot olla yli 3800e/kk. Ja siihen ei taideta edes lapsilisiä laskea........

Joudun maksamaan lainamme lyhennyksen ja siinä minun tuloni sitten menivätkin. Mies maksaa muut, eli laskut (auto joka on pakollinen hänen työmatkaansa, talon lämmitys, sähköt yms muut maksut), ruuat, vaatteet yms. Yksi vaihtoehto olisi pienentää lainan lyhennystä, mutta mielellään en siihen lähtisi.
Täytyypäs lukea tuo säästövinkki-osio =) Kiitos vihjeestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Rahaton äiskä;22264681:
Vammaistukea ollaan haettu, mutta ei saatu. Asiasta on taas paperit Kelalla, saa nähdä hyväksyvätkö nyt! Lapsella monta "pientä" ongelmaa, vaikea määritellä mitään isoa syytä. Mutta katsotaan kuinka käy.
Tietääkö joku tuosta opiskelusta? Voisin tietenkin huomenna käydä työkkärissä juttelemassa aiheesta...
Jos on asiasta lääkärin todistus, varmasti saa. Kela vain vaatii sen lisätietoja-kohdan todella hyvin täytettäväksi ja pitää olla melkein A4 paperi liitteenä selostuksena arjesta. Eli pitää selostaa miten lapsen sairaus lisää kuluja (kerrot tarkasti kuinka tärkeää kotihoito on) yms. Jos tulee bumerangina takaisin, uudelleen vaan se hakemus kelaan paremmin täytettynä.

Miten olisi jos mies jäisi kotiin ja sinä menisit töihin? Jos palkkasi kerran parempi.

Mirwa: Ai hitsi, jos mun tuloja ei lasketa niin sittenhän meidän se pitäisi todellakin saada! Siis noita lapsilisiä yms. Nyt pian tätä asiaa tutkimaan! Ei meidän tulot olo noin isot!

Jos on asiasta lääkärin todistus, varmasti saa. Kela vain vaatii sen lisätietoja-kohdan todella hyvin täytettäväksi ja pitää olla melkein A4 paperi liitteenä selostuksena arjesta. Eli pitää selostaa miten lapsen sairaus lisää kuluja (kerrot tarkasti kuinka tärkeää kotihoito on) yms. Jos tulee bumerangina takaisin, uudelleen vaan se hakemus kelaan paremmin täytettynä.

Miten olisi jos mies jäisi kotiin ja sinä menisit töihin? Jos palkkasi kerran parempi.

EI sitä vammaistukea ihan mihin tahansa saa. Kelalla on tarkat kriteerit ja lainsäädäntöä on noudatettava. Ei sieltä "runoilemalla" mitään saa. Mikä on muuten sellainen sairaus joka estää lapsen hoitoon menon?

Alkuperäinen kirjoittaja Rahaton äiskä;22264740:
Mirwa: Ai hitsi, jos mun tuloja ei lasketa niin sittenhän meidän se pitäisi todellakin saada! Siis noita lapsilisiä yms. Nyt pian tätä asiaa tutkimaan! Ei meidän tulot olo noin isot!

lapsilisiä lasketa mutta perusosa kh:sta

Mies on välillä hoitanut lapsiamme kun olen ollut viikonloppuisin töissä, ja ei hän ole kyllä siihen hommaan luotu =)

Eli meidän pitäisi siis saada kotihoidontuen lisä-osaa ja osa-aikainen opiskelu olisi ehkä mahdollista! Jees, tämähän alkaa jo kuulostaa hyvältä =)

En halua kertoa mikä estää hoitoon menemisen, kun kuvittelen että kaikki kaupungin äidit minut heti tunnistavat =) On sen verran harvinaisempi tapaus kyseessä. Perhepäivähoidossa hoito saattaisi onnistua jos hoitaja olisi sopiva ja muut lapset + hoitajan koti olisivat sopivat, mutta hankalaksi menisi kaikkien kannalta. Siis parempi näin, niin lapselle kuin kaikille muillekkin.
Mä marssin huomenna kelalle ja työkkäriin ja kyselen vaihtoehdot!
Luulin että lisäosaa emme saa koska emme saaneet sitä kahden lapsen kohdalla kun tein välillä keikkaa..

Nyt mennään vähän asian viereen. Kysyin vinkkejä rahatilanteen parantamiseen, en lapsen hoitamiseen. On vaan nyt niin että lääkärinkin suositus on se, että lapsi saisi vielä muutaman vuoden kotona viettää. Se ei ole määräys, vaan suositus ja olemme samaa mieltä asiasta. Ja kaikille tämä ratkaisu on helpomsi joten ei siitä sen enempää.

Oletteko kokeilleet lehtimyyntiä puhelimitse tai juuri jotain tupperwara-tapaista hommaa? Niissä työajat voisivat olla sopivat.

"eve": Minä selvitän tuon osa-aikaisen opiskelun. Eihän sitä varmasti kovin suurilla summilla tueta, mutta että edes jotenkin? Opiskelu kun olisi muutenkin hyödyllistä ja olen ollut jo niin monta vuotta pääsääntöisesti kotiäitinä, että opiskelu kyllä maistuisi varmasti hyvältä =)

Emme saa omaishoidontukea, tilanne ei ole semmoinen.

Yhteistyössä