Rahat loppu... Mitä tekisitte asemassamme??

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap.vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kulutuslainoja et saa millään liitettyä asuntolainaan. Asuntolainassa on paljon pienempi korko verrattuna muihin lainoihin, joten turha ainakaan sellaisesta haaveilla, että pankki moiseen suostuisi.

Ai, et ei onnistu yhdistää autolainaa ja käyttölainaa asumislainaan? kaikki paitsi autolaina samassa pankissa nyt...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap vielä: Meille ei tule mitään lehti yms. ei polteta ei juoda. vaatteita ei ostella kalliita eikä turhaan. Olen täyspäivänen yksityisyrittäjä, ja teen töitä 8-10h pvä. En pysty muuta enää tekemään sen lisäksi kun lapsetkin pitää hoitaa. Mies on vuorotöissä. Autoa me tarvitaan ikävä kyllä. Huoh,... Just tän.puhuttiin yhden asiakkaan kansssa tästä et kohta mitkään rahat ei riitä asumiseen kun kaikki kallistuu mutpalkat ei nouse! Ei vuokrallakaan ole järkeä asua kun sais pulittaa 700-900e kolmiosta täälläpäin vuokraa.
Pane yritys pois ja mene töihin joista tienaat tarpeeksi. Vaihda auto halvempaan ja käytettyyn. Muuttakaa yksiöön tai kaksioon.
 
vieras
pitäkää talosta kiinni vaan , jää lapsillekkin jotain ;) ja oma on aina oma , auton minäkin halvempaan vaihtaisin jos kriisiä pukkais ja ehd pankkiin vaan hattukouras ( ja käy tosiaan vaik sitä ennen jo toisissa kyselemässä niin tiedät kertoa terveisiä omaan pankiisi jos eivät ole valmiita neuvomaan ja neuvottelemaan)
ja tsemppiä neuvotteluihin
 
ap.vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap vielä: Meille ei tule mitään lehti yms. ei polteta ei juoda. vaatteita ei ostella kalliita eikä turhaan. Olen täyspäivänen yksityisyrittäjä, ja teen töitä 8-10h pvä. En pysty muuta enää tekemään sen lisäksi kun lapsetkin pitää hoitaa. Mies on vuorotöissä. Autoa me tarvitaan ikävä kyllä. Huoh,... Just tän.puhuttiin yhden asiakkaan kansssa tästä et kohta mitkään rahat ei riitä asumiseen kun kaikki kallistuu mutpalkat ei nouse! Ei vuokrallakaan ole järkeä asua kun sais pulittaa 700-900e kolmiosta täälläpäin vuokraa.
Pane yritys pois ja mene töihin joista tienaat tarpeeksi. Vaihda auto halvempaan ja käytettyyn. Muuttakaa yksiöön tai kaksioon.


En voi vaan panna yristäni "pois"! Jos myymmeautonjää velkaasiitä kumminki noin puolet 11000:sta kun arvo romahti tuossa joulukuussako se nyt olikaan....
Yksiössä tää perhe ainakin hyppis päin seiniä....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pitäkää talosta kiinni vaan , jää lapsillekkin jotain ;) ja oma on aina oma , auton minäkin halvempaan vaihtaisin jos kriisiä pukkais ja ehd pankkiin vaan hattukouras ( ja käy tosiaan vaik sitä ennen jo toisissa kyselemässä niin tiedät kertoa terveisiä omaan pankiisi jos eivät ole valmiita neuvomaan ja neuvottelemaan)
ja tsemppiä neuvotteluihin
Ei se ole oma jos ei pysty velkaa maksamaan. Eikä silloin jää lapsillekaan mitään muuta kuin paha mieli ja häpeä, kun myydään pakkohuutokaupalla koko roska.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap.vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap vielä: Meille ei tule mitään lehti yms. ei polteta ei juoda. vaatteita ei ostella kalliita eikä turhaan. Olen täyspäivänen yksityisyrittäjä, ja teen töitä 8-10h pvä. En pysty muuta enää tekemään sen lisäksi kun lapsetkin pitää hoitaa. Mies on vuorotöissä. Autoa me tarvitaan ikävä kyllä. Huoh,... Just tän.puhuttiin yhden asiakkaan kansssa tästä et kohta mitkään rahat ei riitä asumiseen kun kaikki kallistuu mutpalkat ei nouse! Ei vuokrallakaan ole järkeä asua kun sais pulittaa 700-900e kolmiosta täälläpäin vuokraa.
Pane yritys pois ja mene töihin joista tienaat tarpeeksi. Vaihda auto halvempaan ja käytettyyn. Muuttakaa yksiöön tai kaksioon.


En voi vaan panna yristäni "pois"! Jos myymmeautonjää velkaasiitä kumminki noin puolet 11000:sta kun arvo romahti tuossa joulukuussako se nyt olikaan....
Yksiössä tää perhe ainakin hyppis päin seiniä....
Kyllä 5500 velkaa on paljon vähemmän kuin 11000 velkaa, eikö niin. Aattele, miten paljon se lyhentäis teidän maksuaikaa. Yksiöön saatatte joutua joka tapauksessa, jos ette pysty velkaa maksamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mainosten jakamisesta saa 40 euroa kuukaudessa. Et ei kannata. Mut siivoushommista saa ihan kivasti, varsinkin jos tekee yötöitä. Lehdenjakaminen on ihan kivasti palkattua hommaa, ja sitä voi tehdä yöllä.
Lehdenjakaminen on muuten ihan vitun huonosti palkattua hommaa, mutta kyllä se olisi sikäli helppo järjestää että sitä voi tehdä yöllä, siis just lastenhoidon kannalta ym. Mä jaoin aikanaan lehtiä. Ja vielä jos voisi sopia, että voisitte miehen kanssa tehdä molemmat samaa piiriä niin että jompikumpi kävisi jakamassa niin ei olisi niin rankkaa kummallekaan. Mä jaoin aikanaan 1-2 yötä viikossa ja siitä jäi n. 100 e kuussa ylimääräistä.

Miten olisi joku muu lisätyö? Mä myyn noita Kotigastronomi-mausteita ja siitä saa ihan kivasti lisätuloa ja omaa riskiä ei ole. Aloituskustannukset 35 euroa. Yyveellä tai maustemyynti (ät) sannanshoppi.net voi kysellä lisätietoja.

Tuo lainojen yhdistäminen voisi olla ratkaisu, mutta tulee kyllä auton hinta aika kohtuuttomaksi jos sen sitoo asuntolainaan ja toisaalta miten verottaja suhtautuu sitten noihin esim. verovähennysasioiden kanssa, en osaa sanoa... Onnistuisiko teidän ottaa lyhennysvapaata muutama kuukausi? Vai onko siitä apua, riippuu toki siitä onko teillä miten tuore laina ja missä suhteessa siitä lyhennyksestä on korkoa ja missä suhteessa lyhennystä. Mutta joku muutama kuukausikin voisi auttaa pahimman tilanteen yli. Tai sitten jatkaa laina-aikaa muutamalla vuodella. Pankkiin kannattaa nyt kuitenkin ottaa ihan ekana yhteyttä. Parempi selvittää asiat ajoissa niin ovat paljon joustavampia.

Yksi vielä mikä tuli mieleen, niin olettehan hakeneet kaikki tuet mihin voisi olla pienikin mahdollisuus? Yleinen asumistuki, toimeentulotuki?
 
vieras
Älkää vaan yritystä pois pistäko kun vaan sen kanssa jaksatte painaa nii kyllä sieltä rahat takasin tulee. Sopikaa vaan lainoista tahkää ylitöitä niin kyllä se siitä.

pärjäilkää
 
Jari

Ilmeisesti aikanaan ostitte itsellenne liian kalliin talon. Ette tehneet pientäkään testiä siitä, mitä asuminen loppujenlopuksi maksaa. Aika monta vuotta on ollut selvää, että autojen hinnat tulevat laskemaan, joko tuonnin tai verotuksen vuoksi.
11 000e velkaa autosta ja sen nykyinen arvo n 5000e. Tarvitsette kuitenkin autoa. Otaksuttavasti asutte kaukana työpaikoista.
Talo myyntiin ja hankkikaa halvempi tilalle. Taloa kannattaa myydä ja kuulostella paljonko siitä ollaan valmiit maksamaan. Hinnat ovat pudonneet ja ostajia ei ole pilvin pimein mutta parempi sitäkin on yrittää kuin antaa ajan vain kulua.
Ymmärrän erittäin hyvin ihmisten unelmat asumisensa suhteen mutta en ymmärrä sitä, että selusta jätetään suojaamatta ja ajaudutaan olosuhteiden armoille. Pitäisihän sinun yrittäjänä tietää ja tuntea kaikki mahdolliset riskit?
En ole vahingoniloinen mutta takavuosina pyörittelin päätäni kun nuoret ihmiset elivät otsikon mukaisella tavalla. Itse maksoin 17% korkoa asuntolainasta v 1992...
 
..
Tällä hetkellä meillä on tosi onnellinen asema, et vaikka molemmat joutuisi työttömiksi, niin talo voitaisiin maksaa loppuun. Vuosia sitten mietittiin, et ostetaanko lähes uusi, hieno talo. Mut päädyttiin pitkän mietinnän jälkeen vanhaan, remonttia kaipaavaan... remontti oli kuitenki vain pintapuolista, mikä ei vienyt paljon rahaa.

Silloin meidän ratkaisu sai haukkuja, olisikin kiva tietää, et mitä nyt ajattelevat. Itse jouduin yllättäin työttömäksi vuoden alusta, miehellä on yksi lomautus takana, syksyllä ehkä uusi, jos tarve vaatii..
 
vieras
Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnat on kamalia ja vuokrat myös. Yksinkertaisesti näin. Silti sinne olisi suunnattava, koska töitä ei tunnu täältä löytyvän. Välillä kyllä mietin, onko siinäkään järkeä, jos pk-seudulla painat töitä hulluna ja palkasta menee asumiskustannuksiin niin paljon, että työttömänä jossakin muualla käteen jäisi saman verran. Eläkettä töissäkäyminen tietysti kartuttaa, mutta aika vaikea on ajatella montaa kymmentä vuotta eteenpäin, jos joka päiväisestä leivästä on pula.
 
vieras
Ei sympatiaa ketjun aloittaneelle tai hänen perheelleen. Hänen kaltaisensa ovat juuri niitä, joiden takia asuntojen hinnat ovat karanneet järjettömyyksiin, ja jo ihan tavallisen kerrostaloluukunkin ostaminen tarkoittaa 30 vuoden velkavankeutta. Miksi ihmeessä se omakotitalo piti saada nyt ja heti ja hintaan mihin hyvänsä?

Talo myyntiin, perhe betonilähiöön ja asuntojen hinnat järkevälle tasolle, kiitos!
 
vieras
Lainojen yhdistäminen, laina-aikojen pidentäminen vaikka ihan maksimiin saakka. Näin mäkin tein lainani kanssa aikoinaan kun yksin elin ja menin opiskelemaan.

Mä menisin kyllä palkkatöihin, jos yksityisyrittäjyys ei toisi tarpeeksi rahaa. Lapsien hoidon yrittäisin järjestää jotenkin kivasti, esimerkiksi perhepäivähoitoon. Ja jos mahdollista niin pyytää isovanhempien apuja (jos tuntuu että lasten päivät menevät liian pitkiksi). Oman firman pyöritystä voi sitten yrittää kun toisella on riittävät tulot ja muuten taloustilanne on stabiili.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnat on kamalia ja vuokrat myös. Yksinkertaisesti näin. Silti sinne olisi suunnattava, koska töitä ei tunnu täältä löytyvän. Välillä kyllä mietin, onko siinäkään järkeä, jos pk-seudulla painat töitä hulluna ja palkasta menee asumiskustannuksiin niin paljon, että työttömänä jossakin muualla käteen jäisi saman verran. Eläkettä töissäkäyminen tietysti kartuttaa, mutta aika vaikea on ajatella montaa kymmentä vuotta eteenpäin, jos joka päiväisestä leivästä on pula.
No minun mielenterveydelle työssäkäyminen on tosi tärkeää. Saan hyvin tehdystä työstä paljonkin hyvää mieltä ja onnistumisen tunnetta, kuten myös siitä etten ole sidottu yhteen ja samaan työhön koko ajan vaan voin jopa vaihtaa ajoittain koska töitä on tarpeeksi tajolla. Enkä muutenkaan haluaisi koskaan sinnitellä yhteiskunnan varoilla vuosikausia.. Ja se eläke ei ole mikään pikkujuttu.

Mun sukulaisista moni on muuttanut tänne pääkaupunkiseudulle työn perässä ja alun jälkeen ovat viihtyneet kyllä tosi hyvin. Edes korkeammat asumiskustannukset eivät vie tilannetta miinukselle.
 
Mun mielestä taloa ei kannata alkaa nyt myymään, on meinaan asuntokaupat aika huonossa jamassa nyt ja asuntojen hinnat alhaalla, joten varmaan myisin auton pois ja maksaisin sen velan ja ajaisin jollain vanhalla. Jotain lisä keikkaa varmaan yrittäisin ja tietysti kannattaisi arvioida kannattaako yrityksen pito
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minun mielenterveydelle työssäkäyminen on tosi tärkeää. Saan hyvin tehdystä työstä paljonkin hyvää mieltä ja onnistumisen tunnetta, kuten myös siitä etten ole sidottu yhteen ja samaan työhön koko ajan vaan voin jopa vaihtaa ajoittain koska töitä on tarpeeksi tajolla. Enkä muutenkaan haluaisi koskaan sinnitellä yhteiskunnan varoilla vuosikausia.. Ja se eläke ei ole mikään pikkujuttu.

Mun sukulaisista moni on muuttanut tänne pääkaupunkiseudulle työn perässä ja alun jälkeen ovat viihtyneet kyllä tosi hyvin. Edes korkeammat asumiskustannukset eivät vie tilannetta miinukselle.
Minulle ei työ ole niin tärkeä. Tai sanoisinko, että en ole vielä oikeasti&aidosti viihtynyt yhdessäkään työpaikassani.

Ehkä pitää vain muuttaa, ehkä löytyy jopa sellainen työpaikkakin, että ei harmita vaikka saman saisi käteen kotona olemallakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap.vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap vielä: Meille ei tule mitään lehti yms. ei polteta ei juoda. vaatteita ei ostella kalliita eikä turhaan. Olen täyspäivänen yksityisyrittäjä, ja teen töitä 8-10h pvä. En pysty muuta enää tekemään sen lisäksi kun lapsetkin pitää hoitaa. Mies on vuorotöissä. Autoa me tarvitaan ikävä kyllä. Huoh,... Just tän.puhuttiin yhden asiakkaan kansssa tästä et kohta mitkään rahat ei riitä asumiseen kun kaikki kallistuu mutpalkat ei nouse! Ei vuokrallakaan ole järkeä asua kun sais pulittaa 700-900e kolmiosta täälläpäin vuokraa.
Pane yritys pois ja mene töihin joista tienaat tarpeeksi. Vaihda auto halvempaan ja käytettyyn. Muuttakaa yksiöön tai kaksioon.


En voi vaan panna yristäni "pois"! Jos myymmeautonjää velkaasiitä kumminki noin puolet 11000:sta kun arvo romahti tuossa joulukuussako se nyt olikaan....
Yksiössä tää perhe ainakin hyppis päin seiniä....

teidän olisi tosiaan pitänyt laskea, että tulot ovat jostakin suunnasta edes aika varmat jos toinen alkaa ysitystä pistämään pystyyn. Onhan selvää, että yrittäminen vaatii kovaa työtä ja todella pitkiä päiviä (miten pystyt pyörittämään yritystä jos hoidat lasta täysiaikaisesti kotona?) ennen kuin alkaa kannattamaan (jos alkaa). Silloin toisen tulot täytyy olla tarpeeksi hyvät että perhe voi tarvittaessa elää yhden palkalla..
 
näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
joka johtuu mun hoitovapaasta eli siksi pienistä tuloista. On siis onneksi tilapäistä ja ollaan onnistuttu sinnittelemään kuukausi kuukauden perään joten kuten. Meilläkin on asuntolainan ja autorahoituksen lisäksi maksettavana aika korkea vastike, kummankin opintolainaa sekä kulutusluottoa ja osamaksuja mm. visasta. On vaan pikku hiljaa ajauduttu huonompaan ja huonompaan tilanteeseen sekä yritetty paikata sitä lainalla, vaikkei niin toki kannattais tehdä. Muutakaan ei vaan ole keksitty.

Nyt alkaa näkymään valoa tunnelin päässä, kun mun työt alkaa kesäkuussa - eli enää/vielä muutama kuukausi. Asuntolainaan me ei anakaan oltain voitu muita lainoja yhdistää, koska ei olis vakuudet riittäny. Noita muita lainoja olis voinu kyllä yhdistää hakemalla yhtä uutta isoa lainaa, jolla maksaa muut pois. Mutta siihenkin toki olis pitäny saada takaajat/muut vakuudet, joten se ei meillä onnistunu. Kk-erä olis kyllä ollu paljon pienempi, kun ei olis montaa erillistä lainaa tartennu maksaa.

Tsemppiä!

ap: Noin se meillkin on suunnilleen mennyt:(.... Me ollaan molemmat kyllä oltu töissä kun tää asunto ostettiin. Mut emme olisi ikinä uskonu kuinka kallista on asua omakotitalossa... Vaikka suunnilleen se tiedettiinkin. Meillä on mun vanhemmat takaajina.... Mut en tiedä suostuiskos enää yhtään tulee lisää takaamaan, ei varmasti.... Josmeillä tosiaan oilis vaan tää asuntolaina eikä muuta me pärjättäis. Autolainaakin on vielä 11000e. jäljellä ja autoa tarvitaan.nyt sitkään ei kannata myydä kun sen arvo jo laskenu alemmas mitä lainaa jäljellä...
Mua niin ahdistaaaaaaa!! Pakko mennä pankkiin jos sais jotain sovittua....
Tässä muutama neuvo:
Meillä lainaa vain taloon, 100 000, kuukausierä 1200, eli laina maksetaan pois tosi nopsasti. Talon kuluihin eli 'vastikkeeseen' laskettu 300 euroa/kk, jossa sähkö, jäte, vesi, pihakulut.
Kaikki elämiseen liittyvä, ruoka, vaatteet jne. pitää pystyä ostamaan käteisellä. Myös auto. Tonnin rähjällä ajetaan... Ja perstaskussa pitää olla koko ajan muutama tonni, jos joku kotivehje räpsähtää.

Näillä ollaan pärjätty tähän asti ja tästä eteenpäin. Varaa olisi enempäänkin, mutta ei haluja ylimääräiseen kulutukseen.
Tämä kaikki 4000 euron bruttokuukausituloilla, joten kannattaa vähän miettiä...
 
nän
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap vielä: Meille ei tule mitään lehti yms. ei polteta ei juoda. vaatteita ei ostella kalliita eikä turhaan. Olen täyspäivänen yksityisyrittäjä, ja teen töitä 8-10h pvä. En pysty muuta enää tekemään sen lisäksi kun lapsetkin pitää hoitaa. Mies on vuorotöissä. Autoa me tarvitaan ikävä kyllä. Huoh,... Just tän.puhuttiin yhden asiakkaan kansssa tästä et kohta mitkään rahat ei riitä asumiseen kun kaikki kallistuu mutpalkat ei nouse! Ei vuokrallakaan ole järkeä asua kun sais pulittaa 700-900e kolmiosta täälläpäin vuokraa.
Pane yritys pois ja mene töihin joista tienaat tarpeeksi. Vaihda auto halvempaan ja käytettyyn. Muuttakaa yksiöön tai kaksioon.


En voi vaan panna yristäni "pois"! Jos myymmeautonjää velkaasiitä kumminki noin puolet 11000:sta kun arvo romahti tuossa joulukuussako se nyt olikaan....
Yksiössä tää perhe ainakin hyppis päin seiniä....

teidän olisi tosiaan pitänyt laskea, että tulot ovat jostakin suunnasta edes aika varmat jos toinen alkaa ysitystä pistämään pystyyn. Onhan selvää, että yrittäminen vaatii kovaa työtä ja todella pitkiä päiviä (miten pystyt pyörittämään yritystä jos hoidat lasta täysiaikaisesti kotona?) ennen kuin alkaa kannattamaan (jos alkaa). Silloin toisen tulot täytyy olla tarpeeksi hyvät että perhe voi tarvittaessa elää yhden palkalla..
peesi. Ei oikeasti onnistu täysipainoinen työnteko lapsen kanssa. eri asia tosiaan, jos pitää yritystä ja se on vaan harrastus, eli sen tuloilla ei ole tarkoitustkaan elää.
 
"Vili"
Kaikki pärjää ilman autoa jos on pakko.
Miten voit väittää että kaikki pärjää ilman autoa jos on pakko? Kertoisitko mulle miten, kuunetelisin mielelläni ja voisin myydä oman autoni pois, kun se on niin kallis ylläpitää vaikka onkin vanha ja ei ole lainaa.

Työpaikka on 33km päässä kotoota, työ välillä alkaa 03-05 aikaan aamuyöllä jolloin ei kulje busseja. Joten taksillakaan en raaski joka yö ajella 33km ja bussilla päivällä takaisin. Mutta kun sinä kerrot miten pääsen töihin tohon aikaan ilman omaa autoa, kuuntelen mielelläni. Mielestäni tohon aikaan polkupyöräkään ole vaihtoehto, 66km tulisi päivässä, se on liikaa raskaan työpäivän päätteeksi.
 

Yhteistyössä