Rahat loppu... Mitä tekisitte asemassamme??

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Hävettää myöntää mutta myönnän. että meillä liikaa asuntolainaa + autolainaa +muuta lainaa että meillä ei rahnat yksinkert. riitä! Mies töissä minä yksityisyrittäjä , 2 lasta, toinen eskaris ja toinen pystytään hoitaan kotona.
Ollaan nyt asuttu tässä omakotitalossa vasta vajaa 2v. Ollaan mietitty et myytäiskö tää talo ja ostettais halvempi? Vuokralle ei kyllä kannata mennä kun nekin niin korkealla ne vuokrat... Mistää n emme pysty nipistämään elinkustannuksia enää. Meillä kummallakaan ei mitkään kummoset tulot.
Tiedättekö et saisko pankissa yhdistettyä ne muut lainat siihen asuntolainaan jotta jos lainamäärä tuliskin pikkasen isommaks mitä nyt , niin jos vastaavasti nostais laina-aikaa muutamalla vuodella jotta saisi sen lainamäärän/kk pysymään samassa mitä nyt, niin sitten me varmaan pärjättäis?? Olipa vaikeesti sepostettu.... Ymmärsiköhän ketään?? Et onnistuukohan tämmönen yleensä ollenkaan??
Tuntuu että missään ei ole kohta varaa asua tässä suomen maassa!!!!
 
vieras
Minä kysyisin pankista sitä lainojen yhdistämistä. Ja olisin kyllä valmis myymään talonkin, sillä nuoren(kaan) perheen ei ole kiva elää kädestä suuhun. Ehtiihän sitä sitten myöhemminkin talon hankkia, jos siltä tuntuu.

Kaikkea hyvää teille!
 
Minnäi
Sopikaan pankin kanssa uudestaan asuntolainasta, selittäkää tilanne ja miettikää miten saisitta rahat paremmin riittämään. Esin just yks vaihtis tuo että yhistää lainat yheksi tai että makselee asuntolainasta jonkun aikaa vaikka pelkkiä korkoja ja sillä aikaa maksaa vaikka auton pois. Mut kannattaa olla yhteydessä pankkii, he sieltä kyl auttaa ja neuvoo.
 
Kattoisin millaisella autolla ajellaan ja vaihtaisin todennäköisesti halvempaan.

Ja jos tässä ei ois varaa asua, pitäis kattella halvempaa. Joko vuokra tai omaa ..riippuen vähän monesta muustakin seikasta.

Tarkoititko, et autolainat ja muut yhdistäis uuteen, pienempään asuntolainaan? ..en tainnut tajuta oikein...
 
XXS
Ehkä tilannetta helpottaisi lainojen yhdistäminen ja kuukausittain maksettavan erän pienentäminen. Talon myynti ja halvemman asunnon ostaminen on tietysti vaihtoehto sekin, mutta silloin puolestaan menee taas rahaa varainsiirtoveroon ja muuttokuluihin, joilla niilläkin voisimaksella nykyistä lainaa pois.
 
höh
joka johtuu mun hoitovapaasta eli siksi pienistä tuloista. On siis onneksi tilapäistä ja ollaan onnistuttu sinnittelemään kuukausi kuukauden perään joten kuten. Meilläkin on asuntolainan ja autorahoituksen lisäksi maksettavana aika korkea vastike, kummankin opintolainaa sekä kulutusluottoa ja osamaksuja mm. visasta. On vaan pikku hiljaa ajauduttu huonompaan ja huonompaan tilanteeseen sekä yritetty paikata sitä lainalla, vaikkei niin toki kannattais tehdä. Muutakaan ei vaan ole keksitty.

Nyt alkaa näkymään valoa tunnelin päässä, kun mun työt alkaa kesäkuussa - eli enää/vielä muutama kuukausi. Asuntolainaan me ei anakaan oltain voitu muita lainoja yhdistää, koska ei olis vakuudet riittäny. Noita muita lainoja olis voinu kyllä yhdistää hakemalla yhtä uutta isoa lainaa, jolla maksaa muut pois. Mutta siihenkin toki olis pitäny saada takaajat/muut vakuudet, joten se ei meillä onnistunu. Kk-erä olis kyllä ollu paljon pienempi, kun ei olis montaa erillistä lainaa tartennu maksaa.

Tsemppiä!
 
Höm
Meillä on miehen kanssa tehty diili. Jos tilanne olisi esim. kuin teillä niin alettaisiin kimpassa jakamaan mainoksia ym. hommaa niin pitkäksi aikaa että tilanne korjaantuu. Taikka viikonloppusin siivouskeikkaa, silläkin tienaa yllättävän hyvin.
 
itse kun vaihdoin pankkia he liittivät kaikki lainani yhdeksi ja samaksi, ei tarvinnut moneen suuntaan maksela korkoja yms. niin tuli sillain edukkaammaksi.. kannattaa pankista kysellä, mun pankin täti on ainakin sitä mieltä et makselee sit vaiks pelkkiä korkoja sen aikaa et tilanne tasoittuu...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Höm:
Meillä on miehen kanssa tehty diili. Jos tilanne olisi esim. kuin teillä niin alettaisiin kimpassa jakamaan mainoksia ym. hommaa niin pitkäksi aikaa että tilanne korjaantuu. Taikka viikonloppusin siivouskeikkaa, silläkin tienaa yllättävän hyvin.
Mainosten jakamisesta saa 40 euroa kuukaudessa. Et ei kannata. Mut siivoushommista saa ihan kivasti, varsinkin jos tekee yötöitä. Lehdenjakaminen on ihan kivasti palkattua hommaa, ja sitä voi tehdä yöllä.
 
mie
tähän sitä juuri nykypäivänä joudutaan. halutaan näyttää muille, että kyllä on varaa asua omakotitalossa ja ajaa uudella autolla ja sitten ei ole varaa mihinkään muuhun kun kaikki menee älyttömiin lainoihin.Myykää auto pois ja ostakaa joku halpa auto(ja halvalla tarkoitan autoa johon ei tarvitse ottaa lainaa). Vaihtakaa talo halvempaan. eikä aina tarvitse lapsilla ja itsellä olla merkkivaatteet päällä. Tässä nyt kärjistetysti mielipiteeni. sananpa nyt jo ennen kuin kukaan alkaa valittaa, etten tarkoita suoraa ap;ta vaan yleensä nykyaikaa.
 
B52
No mainoksia en lähtis jakamaan, tosiaan on ihan alipalkattua hommaa siihen työmäärään nähden.. Siivoushommat jees!

Minä menisin ekana pankkiin keskustelemaan ja sitten myisin auton pois. Kaikki pärjää ilman autoa jos on pakko. Talosta pitäsin kiinni ehkä kynsin ja hampain, mutta kyllä niitäkin myöhemmin löytyy jos väliaikaisesti vaihtaisi halvempaan asuntoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
joka johtuu mun hoitovapaasta eli siksi pienistä tuloista. On siis onneksi tilapäistä ja ollaan onnistuttu sinnittelemään kuukausi kuukauden perään joten kuten. Meilläkin on asuntolainan ja autorahoituksen lisäksi maksettavana aika korkea vastike, kummankin opintolainaa sekä kulutusluottoa ja osamaksuja mm. visasta. On vaan pikku hiljaa ajauduttu huonompaan ja huonompaan tilanteeseen sekä yritetty paikata sitä lainalla, vaikkei niin toki kannattais tehdä. Muutakaan ei vaan ole keksitty.

Nyt alkaa näkymään valoa tunnelin päässä, kun mun työt alkaa kesäkuussa - eli enää/vielä muutama kuukausi. Asuntolainaan me ei anakaan oltain voitu muita lainoja yhdistää, koska ei olis vakuudet riittäny. Noita muita lainoja olis voinu kyllä yhdistää hakemalla yhtä uutta isoa lainaa, jolla maksaa muut pois. Mutta siihenkin toki olis pitäny saada takaajat/muut vakuudet, joten se ei meillä onnistunu. Kk-erä olis kyllä ollu paljon pienempi, kun ei olis montaa erillistä lainaa tartennu maksaa.

Tsemppiä!

ap: Noin se meillkin on suunnilleen mennyt:(.... Me ollaan molemmat kyllä oltu töissä kun tää asunto ostettiin. Mut emme olisi ikinä uskonu kuinka kallista on asua omakotitalossa... Vaikka suunnilleen se tiedettiinkin. Meillä on mun vanhemmat takaajina.... Mut en tiedä suostuiskos enää yhtään tulee lisää takaamaan, ei varmasti.... Josmeillä tosiaan oilis vaan tää asuntolaina eikä muuta me pärjättäis. Autolainaakin on vielä 11000e. jäljellä ja autoa tarvitaan.nyt sitkään ei kannata myydä kun sen arvo jo laskenu alemmas mitä lainaa jäljellä...
Mua niin ahdistaaaaaaa!! Pakko mennä pankkiin jos sais jotain sovittua....
 
1) neuvotelkaa pankin kanssa, koittakaa vaikka jatkaa laina-aikaa tai yhdistää lainoja. Jotta maksettava pienenisi. Jos kyseessä on tosi iso asuntolaina ei se välttämättä auta.

2) miettikää kaikki paikat josta voisi saada lisätuloja. Juuri siivoushommat, mainostenjako, puhelinmyynti, järkkärintyöt jos lähellä järjestetään esimerkiksi konsertteja. Lastenhoitoa palkkiota vastaan. Pullojen keruuta viikonloppuaamuisin. Syksyllä poimitaan marjoja ja sieniä, samalla tulee ulkoiltuakin. Entäs löytyisikö sinulle palkkatyötä, ja yritystä pyörittäisit sivuhommana esim. viikonloppuisin.

3) listatkaa menot, ensin välttämättömät. Ja oikeasti ruokalaskustakin voi nipistää, kun jättää herkut pois. Ostetaan tarjoustuotteita, pakastetaan ruokaa.

4) jos muu ei auta, niin sitten talo myyntiin.
 
Helekutti
Mä sanoisin että hankkikaa lisätuloja, just jotain siivoomista taikka lehdenjakoa. Nyt alkaa olla vähän huonot hetket myydä, varsinkin jos meinaatte kuitenkin omassa asua. Lainojen yhdistäminen kannattaa toki, jos onnistuu. Auto on helvetillinen raharosvo, jos ei ole ihan pakko ajaa niin laittakaa vähäksi aikaa seisontaan ja kulkekaa pyörällä. Peruuttakaa lehtitilaukset ja lukekaa ne kirjastossa. Hitaampikin laajakaista riittää. Kirpparilta saa vaatteita.

Jos olet joku kipporware-myyjä niin mene oikeisiin töihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
justiinsa jostain ehin pikasesti lukea otsikon jotta suomessa asumiskustannukset voivat lohkasta jopa 92% nettotuloista! :eek: :eek: :eek:
No tottakai voi lohkaista vaikka 200 % nettotuloista. Elämä on valintoja.
just... tota näsäviisasta kommenttiahan mie etinki...
No mitä sä tolla omalla kommentillas sitten oikein tarkotit? Jos et kerran vain yrittänyt näyttää typeryyttäsi.
 
vieras
No kulutuslainoja et saa millään liitettyä asuntolainaan. Asuntolainassa on paljon pienempi korko verrattuna muihin lainoihin, joten turha ainakaan sellaisesta haaveilla, että pankki moiseen suostuisi.
 
vieras
ap vielä: Meille ei tule mitään lehti yms. ei polteta ei juoda. vaatteita ei ostella kalliita eikä turhaan. Olen täyspäivänen yksityisyrittäjä, ja teen töitä 8-10h pvä. En pysty muuta enää tekemään sen lisäksi kun lapsetkin pitää hoitaa. Mies on vuorotöissä. Autoa me tarvitaan ikävä kyllä. Huoh,... Just tän.puhuttiin yhden asiakkaan kansssa tästä et kohta mitkään rahat ei riitä asumiseen kun kaikki kallistuu mutpalkat ei nouse! Ei vuokrallakaan ole järkeä asua kun sais pulittaa 700-900e kolmiosta täälläpäin vuokraa.
 
vieras
meillä oli myös sama tilanne muutama vuosi sitten ja kumpikin oltiin kuitenkin kokopäiväisesti töissä, siispä vaihdoimme pankkia ja kaikki lainat ( asunto, auto, kulutusluotto, opinto yms ) laitettiin yhdeksi lainaksi ja tarvittiin kaksi takaajaa, nyt sitten maksetaan yhtä lainaa...ps. meillä on kaksi autoa, mutta ei mitään uusia ( vm. -97 ja -89 ) ja hyvin ollaan pärjätty...siis käyppä pankeista kyselemästä, mitä he tarjoavat....
 

Yhteistyössä