Rahastaminen ystävyydessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieläkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieläkin

Vieras
Mikä on sellainen ystävyys, jos kaikesta pienistäkin auttamisista otetaan hinta? Ystävä aina sanoo, että olet mun ystävä ja pidetään yhteyttä, mutta sitten jos on jotain niin kaikesta aina hinta.. Ja jos maksan jonkun tuotteen hinnan , hän lisää päälle aina omat hakijaiset eli tuote hänen kauttaan paljon kalliimpi, mitä muuten olisi..
Itse en ole koskaan ottanut ystäviltäni mitään auttamisesta. Olen tätä kyseistäkin ihmistä auttanut aina maksutta. Jos olen hakenut kaupasta jonkun tuotteen, hinta on ollut juuri se, minkä olen itekin maksanut.

Ystäviä ja ystäviä. Ystävyys voi myöskin olla sille toiselle rasite. kun aina pitäisi auttaa vähän kaikessa. Pitöö myöskin nähäd, jos toisella on niin rahallisesti tiukkaa, että auttaminen voi tuottaa vaikeuksia.

Jos ystäväni lähtisi minun ostostani varten kauppaan esim. bussilla tai autolla, maksaisin myös hakijaista noista matkakuluista. Mikäli oman shoppailunsa lomassa jotakin pyytäisin minullekin ostamaan, ei hakijainen tulisi kuuloonkaan, koska vaikka sitä kuinka tyrkyttäisin, sitä ei otettaisi vastaan.

Minulla on rahallisesti tiukkaa ja ystäväni tietää sen. Onneksi en ole pyytänyt kuin harvoin apua häneltä ja itse vastaavasti olen auttanut häntä ainakin saman verran. Eilen tapasin ystäväni ja hän oli hommannut yhden terveystuotteen ja maksoin hänelle, kun päätin hankkia sellaisen. Hän otti itelleen aika suuren määrän ns. vaivan palkkaa. Sitten yhdeltä toiselta ystävältämme hän oli ottanut vähemmän ns. vaivanpalkkaa, vaikka täysin sama tuote.

mä rahastan yhtä kaveria, koska mua ärsyttää että se luulee mun juoksevan mielellään hänen asioillaan. soittaa että kun tuut töistä niin käytkö prisman kautta ja tuotko sieltä sellasen poikien paidan ja pari maitoa, ja kun menet kauppaan niin tuotko mulle sitätätätuota. ärsyttää. kun pyydän hakupalkkaa niin se väheni.XD

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minulla on rahallisesti tiukkaa ja ystäväni tietää sen. Onneksi en ole pyytänyt kuin harvoin apua häneltä ja itse vastaavasti olen auttanut häntä ainakin saman verran. Eilen tapasin ystäväni ja hän oli hommannut yhden terveystuotteen ja maksoin hänelle, kun päätin hankkia sellaisen. Hän otti itelleen aika suuren määrän ns. vaivan palkkaa. Sitten yhdeltä toiselta ystävältämme hän oli ottanut vähemmän ns. vaivanpalkkaa, vaikka täysin sama tuote.

Mitä apua?
Ja miksi et itse ostanu kaupasta suoraan sitä terveystuotetta?
Mä en alkuunkaan ymmärrä tälläistä.

Ehkä minun katkeruus tulee siitä, kun ite aina autan ihmisiä ilmaiseksi. En ota mitään, jos samalla tuon kaupasta jotain toiselle. Käyn muutenkin paljon vapaaehtoistyössä ja sieltäkin tullut sellainen, että autetaan toisiamme aina kuin mahdollista. Minua vaan särähtää tämän tietyn ystävän kohdalla, kun hän ottanyt niin paljon ns. tuojaista. Tuote maksoi oikeasti 2/4 siitä mitä oli koko summa eli puolet summasta on vaivanpalkkaa sitten

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä apua?

Henkilö kävi toisella paikkakunnalla ja kysyi tarvitaanko me muut yhtä tuotetta ja toi samalla kun itekin kävi.

Ehkä minun katkeruus tulee siitä, kun ite aina autan ihmisiä ilmaiseksi. En ota mitään, jos samalla tuon kaupasta jotain toiselle. Käyn muutenkin paljon vapaaehtoistyössä ja sieltäkin tullut sellainen, että autetaan toisiamme aina kuin mahdollista. Minua vaan särähtää tämän tietyn ystävän kohdalla, kun hän ottanyt niin paljon ns. tuojaista. Tuote maksoi oikeasti 2/4 siitä mitä oli koko summa eli puolet summasta on vaivanpalkkaa sitten

Kyllä minäkin autan kavereita. Pulin ja toisin katsotaan toisten lapsia jos tarvetta. Ja jos olen kauppaan kautta heille menossa niin voi viedä jos jotain tarvivat. Mut vartavasten en kauppaan lähde.
Ja jos siskolleni esim vien maitoa niin en mä ota edes niiden maitojen hintaa häneltä jos on vielä katsonu minun lapsia sillä aikaa.
Miksi sä sit autat häntä tai pyydät apua jos se kiukuttaa sinua.

Mitä apua?

Henkilö kävi toisella paikkakunnalla ja kysyi tarvitaanko me muut yhtä tuotetta ja toi samalla kun itekin kävi.

Eli käyttää teitä hyväksi keksimällä tuollaisia tuomisia, joista saa sitten periä?

Mitä apua?

Teidän pitää alkaa sanomaan,et ei tarvita ja jos tarvitaan niin haetaan itse ku tulee halvemmaksi ;)

Olen ite hivenen liian hyväluontoinen ja auttavainen muita kohtaan. Sitten tuntuu pahalta, kun en saa samanlaista kohtelua muilta ihmisiltä. Olen vaan herkkä. Pahoitin vaan mieleni.
No mutta unohdan asian.
Kiitos vastanneille.

Olen ite hivenen liian hyväluontoinen ja auttavainen muita kohtaan. Sitten tuntuu pahalta, kun en saa samanlaista kohtelua muilta ihmisiltä. Olen vaan herkkä. Pahoitin vaan mieleni.
No mutta unohdan asian.
Kiitos vastanneille.

Olisin minäkin kieltämättä pahoittanut mielen. Mut sinun pitää vaan nyt alkaa olemaan kovana. Et auta häntä tai pyydä apua enään.

Mitä apua?

Mä taas en alkuunkaan ymmärrä sun ajatuksiasi.

Esim mun yksi ystävä on autoton. Jos mä ilmoitan että olen lähdössä käymään automarketissa ja pyydän häntä mukaan, ei tulisi mieleenkään rahastaa bensoista. Tai kun hän lähtee sukulaisensa mukana tukkuun josta saa sellaista tavaraa jota taviskaupasta ei, hän tuo mulle mitä pyydän ja maksan juuri sen mitä tuotteet on maksaneet. Me ei harrasteta mitään vaivanpalkkoja vaan vuorollaan toinen toistamme auttaen. Ostetaan myös silloin tällöin kivoja pikku yllätyksiä toisillemme eikä niistäkään rahasteta.

laitappa nyt esimerkki, jos hän tuo sulle maidon vaikka kaupasta jonka hinta on euron, niin paljonko hän siitä sulta pyytää?

miksi sä' pyydät kyseisen kaverin tuomaan sulle jotakin tarpeita jos kerran tiedät, että hän ottaa siitä lisähintaa?
etkö itse pääse kauppaan ostamaan tuotteita niiden oikeilla hinnoilla ilman että joudut maksamaan jollekkin toiselle vähän ekstraa?

tää juttu kuulostaa mun korviini ihan utopistiselta..en ymmärrä ollenkaan, omassa kaveripiiriss kun ei oteta edes bensasta rahaa mikäli matka ei ylity 10km suuntaansa.
toki eri asia sitten jos kyytitarve on jatkuvaa, mutta yksittäisistä palveluksista en ole kyllä kenenkään kuullut kaveriporukassa rahastavan

Kyllä minäkin autan kavereita. Pulin ja toisin katsotaan toisten lapsia jos tarvetta. Ja jos olen kauppaan kautta heille menossa niin voi viedä jos jotain tarvivat. Mut vartavasten en kauppaan lähde.
Ja jos siskolleni esim vien maitoa niin en mä ota edes niiden maitojen hintaa häneltä jos on vielä katsonu minun lapsia sillä aikaa.
Miksi sä sit autat häntä tai pyydät apua jos se kiukuttaa sinua.
En kehtaa kieltäytyä, kun pyydetään apua ja koen ite karskiksi, jos otan auttamisesta palkan.

Alkuperäinen kirjoittaja minäpä minä:
mä rahastan yhtä kaveria, koska mua ärsyttää että se luulee mun juoksevan mielellään hänen asioillaan. soittaa että kun tuut töistä niin käytkö prisman kautta ja tuotko sieltä sellasen poikien paidan ja pari maitoa, ja kun menet kauppaan niin tuotko mulle sitätätätuota. ärsyttää. kun pyydän hakupalkkaa niin se väheni.XD

Onneksi en ole paljon vaivannut muita ihmisiä. Oikeastaan pyrin aina miettimään, että miten ite voisin asian hoitaa ja hakea ja vasta sitten jos iteltäni ei onnistu..kysyn apua.
Minun aloitukseni kosketti tietynlaista mielipahaa. Mielipahaa siitä, että ystävä ikään kuin hakee hyötyä minusta. Tulee pitkä aika , kun kysyn häneltä ns. auttamista. Painotan sitä, että olen valmis tietysti maksamaan tuotteen ja antamaan hieman ekstraakin päälle, mutta en vaan ymmärrä, kun haetaan suurta hyötyä itelle.. ja varsinkin ihminen jota olen auttanut , tekee tämän

Alkuperäinen kirjoittaja minäpä minä:

Se ihan ok varmaankin.

Kunhan muistaa olla tarkkana myös niistä palveluksista joita hän tekee sinulle.
Monilla ihmisillä on taipumus unohtaa se. Kaverin tekemät palvelukset eivät olekkaan sinun silmissä mitään sellaista mitä tarvitsee ottaa huomioon.

Mutta sinun tekemät palvelukset otatkin huomioon koska ne ovat jotenkin enemmän konkreettisia. Ainakin sinun mielestä.

Tarkkana saa olla...

Yhteistyössä