rahan lainaaminen vanhemmilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap..

Vieras
nolottaa kysyä lainaa vanhemmilta. Voi kumpa tajuaisivat antaa ennakkoperintöä nyt kun sitä eniten tarvitsisi. eihän sillä sitten vanhana mitään enää tee.
talokaupoista kyse ja omatakaukseen tarvitsee lisärahoitusta muutama tonni. Itseltä ei löydy niin paljoa eikä takaajia haluta. tämä olisi oiva tapaus antaa "käsirahaa" ennakkoperintönä. tottakai maksetaan takasinkin, mutta hävettää vaan kysyä...kerran olen ennen kysynyt ja saanut lainaa 1000e, jonka maksoin takaisin heti kun pystyin.

Ootko varma että niillä on irtorahaa niin paljon?

Tasapuolisuus on myös hankalaa, kun aikuisista lapsista on kyse. Jos yksi haluaisi ennakkoperintöä muutaman tonnin, niin miksi ei sitten ne muutkin. Ja en sitten tiedä muista ihmisistä, mutta itse ainakaan en tässä viidenkympin korkeassa iässä suinkaan kylve rahassa, päinvastoin on vähän asuntolainaa vielä maksamatta mullakin.

Mitä hävettävää tuossa on, jos kysyt oikein ja annat vanhemmille mahdolisuuden kieltäytyä. Voisihan tilanne olla niinkin päin, että sinä lainaisit rahaa vanhemmille.

Mun mielestäni olisi törkeätä alkaa suoranaista ennakkoperintöä tivaamaan. Jos kyse on muutamasta tonnista, niin eiköhän sellaisen summan voisi itsekin säästää ja ostaa talo sitten kun siihen on varaa. Ei tarvitisis sekoittaa muita perheen raha-asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mistä tiet?;29878940:
Ootko varma että niillä on irtorahaa niin paljon?

Tasapuolisuus on myös hankalaa, kun aikuisista lapsista on kyse. Jos yksi haluaisi ennakkoperintöä muutaman tonnin, niin miksi ei sitten ne muutkin. Ja en sitten tiedä muista ihmisistä, mutta itse ainakaan en tässä viidenkympin korkeassa iässä suinkaan kylve rahassa, päinvastoin on vähän asuntolainaa vielä maksamatta mullakin.

minun vanhemmat eronneet. äidillä ei ole antaa mutta isällä olisi. on vain niin pihi.
miehen vanhemmat anteliaita ja auttaneet paljon.

Ei tämmöistä asiaa kannata murehtia ennen kuin on kysynyt. Jos olette ihan järkevästi eläneet ja vanhemmat luottavat siihen, että osaatte hoitaa asianne, niin varmaan lainaavat ihan mielellään jos pystyvät. Tietenkin jos miehen vanhemmat auttavat mielellään ja pystytte maksamaan tulevaisuudessa takaisin, niin olisiko helpompaa pyytää apua nytkin heiltä?

Ei tämmöistä asiaa kannata murehtia ennen kuin on kysynyt. Jos olette ihan järkevästi eläneet ja vanhemmat luottavat siihen, että osaatte hoitaa asianne, niin varmaan lainaavat ihan mielellään jos pystyvät. Tietenkin jos miehen vanhemmat auttavat mielellään ja pystytte maksamaan tulevaisuudessa takaisin, niin olisiko helpompaa pyytää apua nytkin heiltä?

niin, murehtijatyyppi kun olen. Miehen vanhemmat auttavat tässäkin asiassa mutta lisänä vielä tarvitsisi isäni rahoja...meillä on ollut etäisemmät välit vanhempien eron takia, niin ei paljon olla tekemisissä, joten on noloa kysyä..

miten voi kysyä oikein ja nöyrästi, asiallisesti? vinkkejä
Kerro suunnitelmista etukäteen ja kysy, mitä mieltä he ovat rahan lainaamisesta sinulle vai olisiko heistä parempi, että säästäisit ensin ja ostaisit vasta sitten. Silloin he ovat vapaampia päättämään asiasta oman tahtonsa mukaisesti.

Varaudu siihenkin, että vaikka he etukäteen ovat myöntyväisiä, niin tositilanteessa rahamäärä voi olla heille lian iso ja he saattavat muuttaa mieltään. Älä siis pidä lainaa varmana ennenkuin rahat ovat näpeissäsi.

Kerro suunnitelmista etukäteen ja kysy, mitä mieltä he ovat rahan lainaamisesta sinulle vai olisiko heistä parempi, että säästäisit ensin ja ostaisit vasta sitten. Silloin he ovat vapaampia päättämään asiasta oman tahtonsa mukaisesti.

Varaudu siihenkin, että vaikka he etukäteen ovat myöntyväisiä, niin tositilanteessa rahamäärä voi olla heille lian iso ja he saattavat muuttaa mieltään. Älä siis pidä lainaa varmana ennenkuin rahat ovat näpeissäsi.

kiitos vinkeistä

Yhteistyössä