Rahalliset palkinnot yo-kirjoituksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Abi-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Abi-81

Vieras
Meidän poika kirjoittaa tänä keväänä. Syksyllä tosin on kirjoittanut jo ruotsin, englannin ja terveystiedon. Nyt sitten tulee äidinkieli, pitkä matikka, saksa, historia ja yhteiskuntaoppi. Syksyllä poikaa ei oltu mitenkään palkittu noista kirjoituksista, kun ei ole muutenkaan palkittu koulumenestystä rahallisesti. Ja tietysti ylioppilasjuhlissa sitten saa rahaa (tuloksista riippumatta).

No nyt isä halusi, että antaisimme jotain rahaa kirjoitustulosten perusteella. Hän sanoi, että hänen mielestään pitäisi antaa. Jotain sellaista hän ehdotti, että laudatur=500, e=300, m=200, c=100. Poika kirjoitti syksyllä jo 2 m:ää ja yhden e:n ja niistä siis tulisi jo 700e. Lisäksi isä halusi, että pitkän matikan arvosanan saisi tuplana, koska arvostaa sitä eniten...

Noo... toisaalta olen samaa mieltä, mutta toisaalta mietin, että pitäskö? Ja onhan se pitkä matikka tärkee, mutta pitkäskö silti arvottaa eri tavalla? Ja pitkäskö tämmösestä kertoo pojalle vai loisiko vaan enempi paineita. Poika varmaan kirjoittelee ihan hyvin, oli palkkioo tai ei...

Mieshän voi palkita jos siltä tuntuu. Itse en mitään erityistä rahallista palkintoa kirjoituksista saanut. Äiti ja isä aina auttaneet rahallisesti jos on ollut tarvetta. Mummolta tuli isommat summat rahaa. Mieheni vanhemmat olivat luvanneet rahapalkintoa miehelleni kun kirjoitti ja kirjoitti 6 ällää, joten kalliiksi tuli :D

Mieshän voi palkita jos siltä tuntuu. Itse en mitään erityistä rahallista palkintoa kirjoituksista saanut. Äiti ja isä aina auttaneet rahallisesti jos on ollut tarvetta. Mummolta tuli isommat summat rahaa. Mieheni vanhemmat olivat luvanneet rahapalkintoa miehelleni kun kirjoitti ja kirjoitti 6 ällää, joten kalliiksi tuli :D

Mieheni tuon käytännössä maksaisikin. Itse pohdinkin tässä sitä, että onko parempi tapa antaa rahat näin vai toisella tavalla? Käytännössä poika kumminkin saa meiltä tietyn summan rahaa tämän vuoden aikana, kun kirjoittaa ja aloittaa opiskeluja. Riippuu nyt vähän, että miten tuon intin kanssa säätää, saattaa olla että lykkää tai menee sivariin. Mutta en tiedä.

Onko teillä useampi lapsi? Meinaan, että miten järjestelmä toimii, jos vaikka lapsi ei edes kirjoita matikkaa vaan useamman kielen. Tai joku lapsista meneekin amikseen. Minusta palkinto tulee valmistumisesta ja se on sitten lakkiaisissa ja kaikille perheen valmistuneille saman suuruinen.

En palkitse kokeistakaan ja lasten oppimiskyvyssä on suuria eroja. En haluaisi mitään syrjivää järjestelmää. Ainoan lapsen kohdalla noilla voisi tietysti jo lukion alkaessa tehdä lapselle valintoja helpommaksi ja motivoida.

Niinno, sama se kai on antaako rahat palkintona yo-tuloksista vai muuten vain lahjana. Itse antaisin selkesti vain lahjana, enkä kehittelisi mitään laskukaavaa. Minusta tuo tuntuu vähän lapselliselta ja turhalta. Poikanne varmasti tekee parhaansa, eikä mikään rahapalkinto tässä vaiheessa enää auta nostamaan arvosanoja. Korkeintaan luo paineita; hyvää arvosanaa pitkästä matikasta ei saa rahalla...

Yläasteella mulla oli kaveri, jonka vanhemmilla oli "systeemi" jonka mukaan koulunumeroista sai rahaa. Kaveri laski ihan pähkinöinä että paljonko kevättodistuksesta napsahtaa. Ehkä vielä siinä iässä raha toimi hyvänä kannustimena, mutta en ylipäätään kannata rahalla palkitsemista. Koulutyö on koulutyötä, eikä siitä mitään erillistä palkkaa pidä antaa.

Onko teillä useampi lapsi? Meinaan, että miten järjestelmä toimii, jos vaikka lapsi ei edes kirjoita matikkaa vaan useamman kielen. Tai joku lapsista meneekin amikseen. Minusta palkinto tulee valmistumisesta ja se on sitten lakkiaisissa ja kaikille perheen valmistuneille saman suuruinen.

En palkitse kokeistakaan ja lasten oppimiskyvyssä on suuria eroja. En haluaisi mitään syrjivää järjestelmää. Ainoan lapsen kohdalla noilla voisi tietysti jo lukion alkaessa tehdä lapselle valintoja helpommaksi ja motivoida.

No hänen isosisko on kirjoittanut muutama vuosi sitten. Hän oli huippu koulussa (laudaturia ja eximiaa vain kirjoitteli). Hän ei saanut erillisiä palkintoja kirjoitustuloksista, mutta on kyllä muuten saanut paljon taloudellista tukea opiskelujaan varten. Ei taatusti ole yhtään katkera tai kateellinen jos poika saa palkintoja.

Yhteistyössä