Raesokerin värjääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pee

Vieras
Sellainen jännittävä kysymys että voiko raesokeria värjätä elintarvikeväreillä? Esim. jos haluan pullien päälle sinisiä rakeita...
Ja tiedän, kaupasta saa ihan valmiiks värillisiä rakeita, mutta ne pikkupurnukat maksaa mun kukkarolle liikaa... Mulla ois raesokeria ja tota väriä kaapissa niin tuli vaan mieleen, että voiko se väri sitten jotenkin "valua" paistettaessa ja pilata mun pullat... Kuten näkyy, olen leivonta-asiantuntija :D

Ja JOS se on mahdollista niin mitenköhän se ois fiksuinta tehdä?

Äkkiseltään arvelisin, että raesokerikiteet (voikohan niitä sanoa kiteiksi? ) liukenisivat elintarvikeväristä kotivärjäyksessä ja takertuisivat toisiinsa.... Mutta jos niitä levittelisi vaikka talouspaperille kuivumaan.

Minua myös epäilyttää onnistuuko. Uskoisin että tehtaalla raesokeri on värjätty nestemäisenä, sillä muutenhan sokeri alkaa liueta.

Meidän kaupassa värjätty raesokeri maksaa ihan samanverran kuin se värjäämätönkin ja samankokoisessa paketissakin ovat.

ollaan me ainakin joskus kokeiltu sellasta värjäämistä. paukkulasiin, siis sellaiseen pieneen raesokeria ja väriainetta joka sekoitettu pieneen määrään vettä. sit sekotus ja sokeri kuivumaan.

Kyllähän raesokerin pystyy värjäämään ihan varmasti, mutta sitä on vaikea sanoa että kuinka paljon se väri siitä sitten leviää. Veikkaisin että väkisinkin jonkun verran värjää sitä pullaakin, se pullan pintakin on kuitenkin siinä aika kostea.

Yhteistyössä