pyytävät teillä mummot ym lapsia yöpymään tai ihan päiväksi vai pyydättekö itse?

• Viestiketjun aloittaja ilman hoitoapua
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
Eivät ole työelämässä. Ja muuten siis ajelevat ihan huvikseenkin, kummallakin auto.Joo kunhan sanoin tuon esimerkin.Ja en aio heille lapsia tyrkyttää enkä apua pyytää kuten en ole koska aiemmin niin pyytänyt.Ei voi vaan mitään jos joskus tuntee katkeruutta varsinkin kun kaverit ym kertovat mite lapset taas mummolassa..
Jos ajattelet kustannuksia, niin on edullisempaa palkata hoitaja pariksi tunniksi kuin ajaa autolla 140 kilometriä. Kun vanhempasi eivät ole enää työelämässä eikä palkkaa tule enää, niin voi olla kustannuskysymyskin lähtevätkö hoitamaan lapsia vai eivät. Iltapimeässä mahdollisesti huonossa säässä ei ole mitenkään houkuttelevaa ajaa paria tuntia sen vuoksi, että voisi hoitaa lapsenlapsia hetken aikaa. Jos on tosi läheiset välit, niin silloin ehkä tulisi ajettuakin säästä riippumatta tuo matka.

Vierass
Hei sinä haloo, et taida tajuta että meidän esikoinen jo 12v ja ollaan kaikki nämä vuodet hoidettu itse lapsemme eikä olla heitä isovanhempien hoidettaviksi tehty! Niin se on näköjään outoa kun kaipaisin että JOSKUS edes joku lapsista pääsisi isovanhemmille yksin tms.pientä...
Minusta on väärin, että olette joutuneet hoitamaan lapsia 12 vuotta ilman että olette saaneet lainkaan kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Mutta se ei ole isovanhempien vika eikä siitä voi syyttää isovanhempia. Kaikille ei ole mahdollista käyttää ilmaista isovanhempien hoitoapua. Suosittelen edelleen palkkaamaan lapsenvahdin. Neljän lapsen kanssa on vaikea löytää muita järjestelyjä. Neljää lasta ei voi laittaa naapuriin eikä välttämättä isovanhemmillekaan, vaikka he asuisivat naapurissa.

ilman hoitoapua
Siis jos äitini olisi tarjoutuu vahtimaan lapsia esim.vanhempai illan ajan niin tottakai olisimme hänelle ainakin bensa rahat maksettu..Ja lapsia on viisi.Joo tuota lastenhoitajan palkkaamista jos nettiin niin voisihan siitä maksaa mutta enemmän kysymys on siitä kun lapset eivät ole koskaan olleet muiden hoidettavana niin sen takia ihan vierasta en haluaisi..Kaikki lapset siis olleet sekaisin asti kotihoidossa.

"huoh"
Siis jos äitini olisi tarjoutuu vahtimaan lapsia esim.vanhempai illan ajan niin tottakai olisimme hänelle ainakin bensa rahat maksettu..Ja lapsia on viisi.Joo tuota lastenhoitajan palkkaamista jos nettiin niin voisihan siitä maksaa mutta enemmän kysymys on siitä kun lapset eivät ole koskaan olleet muiden hoidettavana niin sen takia ihan vierasta en haluaisi..Kaikki lapset siis olleet sekaisin asti kotihoidossa.
Kuulostat vaikealta ihmiseltä, suoraan sanoen. Miksi teit viisi lasta?

"kikka"
Eivät ole koskaan olleet yötä mummolassa, lapset 2, 6 ja 9-vuotiaat. Ei ole isovanhemmat pyytäneet yöksi, pari kertaa ollaan kysytty voisivatko tulla kun meillä olisi ollut esim 10-v hääpäivä mutta ei ole koskaan sopinut. Muut lapsenlapset ovat olleet miehen vanhemmilla useitakin kertoja yökylässä.

12v lastenvahti
Nyt kaikki tuntuu valittavan kuinka isovanhemmat ei ota lapsia yöksi hoitoon ja ei hoida, he on osuutensa tehneet joten eikö heillä ole oikeus jo nauttia ;)
Ihan typerää täällä syyllistää isovanhempia siitä että ei ole saanut palkattua hoitajaa lapsella lapsen jo ollessa 12v :D Tosin tuon ikäinen nyt varmasti pärjää sen leffan verran kotona itsekseenkin tai vahtien jo pienempiä sisaruksia.
Itse tein jo täyttä päätä lastenhoito keikkoja 12vuotiaana :) Nykyään tuntuu että te saatatte ne lapset kouluunkin vielä 17v :D

"Ööp"
Lähden aina ajatuksesta että isovanhempien ei ole pakko hoitaa jos eivät halua. Jos haluavat, niin kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan ja pyrin aina myös auttamaan heitä vastavuoroisesti. Suunnatonta ketutusta vaan aiheuttaa yhden isovanhemman puolelta jatkuva lupailu yökyläilystä ilman että se kuitenkaan koskaan tapahtuu. Samoin se, että isovanhempi ilmoittaa, että hänellä on huomenna vapaapäivä ja voi tulla hoitamaan jos haluan vaikka mennä kauppaan. Kun se huominen koittaa, ei hän enää olekkaan halukas tulemaan kun on niin väsynyt. Ei lupaisi ollenkaan niin ei tule kenellekkään paha mieli.
Kerran vuodessa tulee meille hoitamaan yhdeksi yöksi lapsia (tuntuu että pitkin hampain) ja tämäkin pitää sopia puoli vuotta etukäteen. Erehdyin kysymään toista yöhoitokeikkaa tälle vuodelle niin kommentti oli "tehän olitte jo kerran tänä vuonna".
Niinpä niin, antaa olla.

"jaa-a"
Olen syntynyt vuonna 1963, ja isovanhemmistani kolme oli silloin vielä elossa. Enkä ole ikinä ollut yhdenkään luona yökylässä, vaikka läheisiä varmasti oltiin varsinkin isän vanhempien kanssa. Enkä ollut missään yöhoidossa muutenkaan, vasta olin yötä pois kotoa sitten kun aloin olla kavereiden luona yötä joskus 10 - 11-vuotiaana.

Omat lapseni "joutuivat" yöhoitoon, kun en voinut luottaa kesäpäiväkotiin, ja sovimme sitten minun vanhempieni kanssa että he hoitavat lapsia ne pari viikkoa, kun minulla eikä lasten isällä ollut lomaa. Vanhempani asuivat sadan kilometrin päästä kotoamme, ja hoitoon vienti tapahtui niin, että vein maanantaina aamulla sinne lapset, tulimme tiistaina yöksi sinne, ja lähdimme tietty keskiviikkona, ja sitten minä menin vielä torstai-illaksi ja yöksi, ja mieheni kiiruimmin haki lapset perjantaina puoliltapäivin. Lapset olivat 2 - 5 vuotiaita, ja elettiin 90-lukua.

En siis voi mitenkään ymmärtää tätä yleistä huvitusta, että lapsia pitää roudata pitkin mummuloita. Ja mummujen pitäisi yrittää keretä lastenlastensa vauhdissa....

vierass
Mä en ihan ymmärrä tota kommentointia että palkatkaa lapsenvahti, ei ole isovanhempien velvollisuus hoitaa. Ei olekaan ei, meillä eivät hoidakaan mutta saahan se harmittaa koska mieluummin antaisin lapseni tutulle hoidettavaksi (ja toivoisin että se olisi isovanhemmista jopa mukavaa eikä tuntuisi taakalta) kuin palkkaisin hoitajan. Onneksi tuttu hoitaja on löytynyt ja hänelle voimme lapset hyvillämielin jättää jos tarvetta on. Kerran olemme pari tuntia päivällä olleet poissa ja tuntui PITKÄLTÄ ajalta kun yleensä ei minnekään päästä kahdestaan. Kaveriporukassa olemme ainoita joilla isovanhemmista ei ole hoitoavuksi ja vähän sitä selvästi kummastellaan eikä ymmärretä että lapsettomiin juhliin meistä pääsee vain toinen. Eri juttu maksaa hoitajalle 10€/h kun jättää lapset isovanhempien hoiviin toisenlaista korvausta vastaan. Edes kuopuksen synnytys ei ollut äidistäni niin tärkeä meno että olisi halunnut tulla esikoistamme hoitamaan. Kyllä ne "rusinatkin" jää isovanhemmille helposti vähemmiksi jos lapsia ei voi huomioida lainkaan. Suhde jää etäiseksi ja toki harmittaa mutta en voi heitä pakottaakaan lapsia näkemään.

meillä
Juu ei voi pakottaa näkemään, mutta ei voi olettaa että näkeminen tapahtuu niin että korvaukseksi hoitavat lasta/lapsia. menkää perheenä, touhutkaa isovanhempien kanssa perheenä jne. Mielestäni se on turha harmittaa, jos isovanhemmista ei ole hoitoapua. Jos on, niin hyvä niin, mutta meillä ainakin äiti sanoi siitä asti kun oltiin nuoria, että hän hoitaa yhden sarjan ja te hoidatte sen minkä itse teette. Hän sitten vain nauttii ajasta lastenlasten kanssa silloin kun haluaa. Ja tämä sopii minulle ihan hyvin, hän on minut ja sisarukseni hoitanut ja oli silloin ja on edelleen maailman paras ja rakastavin äiti, vaikka ei koko ajan hoidakaan lapsiemme. Auttaa kysyttäessä, jos voi ja viettää aikaa lastemme kanssa (yleensä silloin kun me vanhemmatkin olemme paikalla) Eli ei haittaa yhtään, että nyt vanhana "ottaa kermat kakusta". Suon sen hänelle ilomielin! :) Hän on ollut täydellinen äiti ja nyt hän saa olla "laiskasti" täydellinen mummu! :)

"Isoäiti"
Jokainen lapsistani on luonani vähintään yhden yön viikossa - ja muuten sen mukaan, miten itselleen ja vanhemmilleen sopii. Lisäksiosallistun harrasruksiinsa voimieni ja aikani mukaan.

12v lapsenvahti
Mä en ihan ymmärrä tota kommentointia että palkatkaa lapsenvahti, ei ole isovanhempien velvollisuus hoitaa. Ei olekaan ei, meillä eivät hoidakaan mutta saahan se harmittaa koska mieluummin antaisin lapseni tutulle hoidettavaksi (ja toivoisin että se olisi isovanhemmista jopa mukavaa eikä tuntuisi taakalta) kuin palkkaisin hoitajan. Onneksi tuttu hoitaja on löytynyt ja hänelle voimme lapset hyvillämielin jättää jos tarvetta on. Kerran olemme pari tuntia päivällä olleet poissa ja tuntui PITKÄLTÄ ajalta kun yleensä ei minnekään päästä kahdestaan. Kaveriporukassa olemme ainoita joilla isovanhemmista ei ole hoitoavuksi ja vähän sitä selvästi kummastellaan eikä ymmärretä että lapsettomiin juhliin meistä pääsee vain toinen. Eri juttu maksaa hoitajalle 10€/h kun jättää lapset isovanhempien hoiviin toisenlaista korvausta vastaan. Edes kuopuksen synnytys ei ollut äidistäni niin tärkeä meno että olisi halunnut tulla esikoistamme hoitamaan. Kyllä ne "rusinatkin" jää isovanhemmille helposti vähemmiksi jos lapsia ei voi huomioida lainkaan. Suhde jää etäiseksi ja toki harmittaa mutta en voi heitä pakottaakaan lapsia näkemään.
Niin että isovanhempiin ei voi muodostaa hyvää ja toimivaa suhdetta jos eivät ota yöhoitoon tai hoitoon ollenkaan? Onko sinulla ystäviä ja kuinka hoidat ystävyys suhteet?

juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30193038:
Juu ei voi pakottaa näkemään, mutta ei voi olettaa että näkeminen tapahtuu niin että korvaukseksi hoitavat lasta/lapsia. menkää perheenä, touhutkaa isovanhempien kanssa perheenä jne. Mielestäni se on turha harmittaa, jos isovanhemmista ei ole hoitoapua. Jos on, niin hyvä niin, mutta meillä ainakin äiti sanoi siitä asti kun oltiin nuoria, että hän hoitaa yhden sarjan ja te hoidatte sen minkä itse teette. Hän sitten vain nauttii ajasta lastenlasten kanssa silloin kun haluaa. Ja tämä sopii minulle ihan hyvin, hän on minut ja sisarukseni hoitanut ja oli silloin ja on edelleen maailman paras ja rakastavin äiti, vaikka ei koko ajan hoidakaan lapsiemme. Auttaa kysyttäessä, jos voi ja viettää aikaa lastemme kanssa (yleensä silloin kun me vanhemmatkin olemme paikalla) Eli ei haittaa yhtään, että nyt vanhana "ottaa kermat kakusta". Suon sen hänelle ilomielin! :) Hän on ollut täydellinen äiti ja nyt hän saa olla "laiskasti" täydellinen mummu! :)
Ihana kommentti ja ihana tapa nähdä asiat! Olen niin samaa mieltä tästä!

Meillä
6 ja 8v lapset, ovat 1-2x vuodessa mummolassa yökylässä, meidän pyynnöstä. Siskolla samanikäiset lapset ovat mummolassa 1-4vkl /kk. Katkera ja kateellinen oon!!!
Anoppi on sanonut, että ei lapsia halua/jaksa hoitaa

"kello"
Meudän lapset, 2 kpl ovat olleet ihan pienestä saakka yökyläilemässä isovanhemmillaan. Asutaan kaikki aika lähekkäin ja ollaan muutenkin läheisissä väleissä. Nyt lapset ovat jo koululaisia, joten varsinaista "hoitamista" heissä ei enää ole. Saattavat itse soittaa ja kysyä lupaa mennä yöksi ja samoin isovanhemmat soittelevat ja pyytävät. Kesällä varsinkin viihtyvät mummun ja papan mökillä. Mulla itselläni on ollut ihana pullantuoksuinen mummu lapsena ja oma äitini jatkaa tätä perinnettä. Toivon pystyväni samaan kun toivottavasti joskus saan lapsenlapsia.

vierass
Niin että isovanhempiin ei voi muodostaa hyvää ja toimivaa suhdetta jos eivät ota yöhoitoon tai hoitoon ollenkaan? Onko sinulla ystäviä ja kuinka hoidat ystävyys suhteet?
Voi elämä sentään. Mä kirjoitin että isovanhempia ei KIINNOSTA olla lasten kanssa. Käymme siellä kylässä, kannan sinne itse ruuat jotka itse kokkaan ja kahvit keitän ja samalla pitää vielä lapset vahtia kun isovanhemmat eivät sitä halua/osaa tehdä. Kiva ois nähdä mutta helpompaa olisi jos tulisivat meille passattavaksi kun kotona lasten vahtiminen on huomattavasti helpompaa kuin heidän ei niin lapsiystävällisissä kodeissaan (reseptilääkkeitä ja saksia lojuu ym.)
Toivoisin että isovanhemmat olisivat läsnä arjessa ja tutustuisivat lapsiin mutta siellä lapset on tiellä ja pitävät ääntä ja tulee tunne että olemme taakaksi. Ei todellakaan ole kyse siitä etteivät lapsia hoida vaikka myönnän että sitä kovasti arvostaisin.

Kiitos kysymästä, on ystäviä ja hyvin pysyy suhteet kunnossa vaikka aika harvoin olosuhteiden pakosta nähdään. :)

törkeä akka
Aloituksen kysymykseen vastasin ;) Sisälukutaitoa kiitos, kuin lähinnä tuohon Akavan kommenttiin
:Kamalalta kuulostaa ettei isovanhemmat halua lapsia yökylään. Meillä minun vanhemmat oikein ruinaa lasta yökylään, ihan pienestä pitäen. Ja muutenkin pyytävät käymään ja hoitoon jne. Ja ottavat jos tarvitaan. Ja kamalalta kuulostaa sekin ettei ikinä pääse kahdestaan mihinkään. Surullista:

EN käsittääkseni vinkunut että jonkun muun pitäisi meidän lapset hoitaa.
Totesin vain että oma äitini ei hoida,
teki selväksi kun esikoistani odotin että hän ei sitten hoida,
eikä ole tarvinutkaan.
Kuten totesin miehen äidinkin tulevan meille yö- kyläilemään vaikka ensin oli niin omien sanojensa mukaan tulossa auttamaan ja kuvittelin että nyt onkin mukava kun saa rästi kotityöt tehtyä kun on anoppi paikalla,
mutta liikaa haaveiltu,
sillä anoppi ei osannut katsoa lasten perään sen enempää kuin olisi sitten pessyt
(nyt yhtenä esimerkkinä vain) ikkunat.
Perään katsomisella nyt tarkoitan lähinnä sitä että juttelee ja on kiinnostunut, jos kesken kotihommien joku lapsista haluaa vettä ei minun tarvi sitä lasia mennä antamaan vaan osaisi anoppi jne. normaalia pikku juttuja, ei mitään vaipanvaihtoja siis :D

Ihan on itse muksut hoidettu ja en valita,
niitä on sen verran kuin on ja hyvin pärjätty.
Ainut vaan harmittaa kun meillä lapsille nuo mummot on hiukan etäisiä,
toinen tulee 5tähden hotelliin meille ja toinen no lapset saa näkyä valokuvissa mutta kun meille tulee mummo kylään hän varmistaa mielummin että muksut on koulussa/kerhoissa/harrasteissa jotta ei ole tässä jaloissa pyörimässä.

Kyllä ymmärrän myös sen että oma äitini kuten anoppi on ihan eri vuosikymmenellä syntyneet ja anopilla on hyvin vahvasti asenne että naiset hoitaa lapset ja kodin,
se tuli selväksi jo silloin kuin meillä oli,
lapsi itki ja isä meni hoitamaan kun minä leivoin anopille tuoretta pullaa kun niin maistuisi.
Anoppi ottaa poikansa sylistä vauvan pois ja kantaa minun taikinaisiin käsiin kun se on katsos äidin hommaa hoitaa lapsi ja samaan aikaan ilmoitta että ei osaa auttaa kun pullan syömisessä joten hän ei voi auttaa leipomisessa,
silloin olin :kieh:

Ehkä se sitten on nyky mummoilta liikaa vaadittu kiinnostua oikeasti lapsenlapsistaan.
Ja ei, en tarkoita että tarvisi hoitaa, vaan edes kiinnostua,
jutella lapsille ja viettää vaikka sitä aikaa edes meillä kotona vaikka niin että itsekin olen kotona, mutta ei :/

Toinen mummo tosiaan varmistaa meille tullessaan ettei lapset ole kotona ja toinen tulee tänne kuin hotelliin ja sitten ihmettelee kun minä väsyn nopeasti hänen vierailuihin.
Lapset koettaa toiseen mummoon ottaa kontaktia mutta jos nyt televisiosta tulisikin se mukava sarja jota katselen kotona niin eikös niille lapsille riitä että mummo istuu sohvalla katsomassa teeveetä ja voisitteko te nyt olla hiljaa kun mummo katselee tämän sarjan.

Minä en valittanut kuinka emme pääse viikonloppu matkoille mieheni kanssa kahden, meillä oli lapset mukana häämatkallakin ja en valita,
vaan haluisin että mummot tekisi itse asialle jotakin olemalla lapsille mummoja ja läheisiä.
Sitä läheisyyttä ei oikein ansaita näyttämällä lapsille valokuvaa että tuon näköinen on mummosi joten piirustappa nyt hänelle äitienpäiväkortti,
tai muistappa vaikka joulukortilla.

En vaan ole enää jaksanut pitää kaunista perheidylliä päällä ja turhaan luoda lapsille kuvaa pullantuoksuisista mummoista joille voi mennä milloin vain tai mummo tulisi meille ja olisi lapsille seurana.
Ehkä sitten olen julma :/

Asia on meillä aika ajoin esillä lasten toimesta kun meillä lapset ihmettelee muiden kavereiden isovanhempia kuinka he saattavat olla isovanhemmillaan viikonkin kesälomilla, tai kuinka isovanhemmat on siellä harrasteiussa katsomassa lapsenlapsia,
niin ei meillä ole :/
Olet kyllä yksi vittumaisuuden perikuva :(

kivakiva
Kiva, että joillain isovanhemmat oikein pyytävät lapsenlapsiaan yökylään!

Ei täällä kukaan 4v poikaa kysele, mutta hoito kyllä yleensä onnistuu jommastakummasta mummolasta jos tarvetta on. :) Yökyläilee ehkä kerran kuussa. :) Isovanhemmat kyllä onneksi tykkäävät pojasta. :)

vzvzv
Yhden kerran ovat hoitaneet lapsia, kun mulla oli välttämätön pakko olla koulutuksen vuoksi poissa kotoa. Muuten eivät ole ottaneet koska he ovat kuulemma jo omat kakaransa hoitaneet ja heillä on on niin kiireistä. Kiire etsiä kadonnutta nuoruuttaan esimerkiksi. Olen tehnyt tietoisen päätöksen olla vallan toisenlainen mummo tuleville lapsenlapsilleni joita odotan kuin kuuta nousevaa.

ffafafa
Jotkut täällä ovat kovasti ihmeissään siitä miten kehdataan syyllistää isovanhempia kun eivät ota lastenlapsia hoitoon. Pitäisi palkata hoitaja ym. Minusta on kuitenkin surullista se, ettei suku enää huolehdi jäsenistään. Mummot ja papat eivät välitä lastenlapsistaan, eivätkä lapset vanhemmistaan kun he ikääntyvät. Pitäisi selviytyä itse, maksaa avusta jollekin tai antaa asia yhteiskunnan hoidettavaksi.

harmaaaaa
Jotkut täällä ovat kovasti ihmeissään siitä miten kehdataan syyllistää isovanhempia kun eivät ota lastenlapsia hoitoon. Pitäisi palkata hoitaja ym. Minusta on kuitenkin surullista se, ettei suku enää huolehdi jäsenistään. Mummot ja papat eivät välitä lastenlapsistaan, eivätkä lapset vanhemmistaan kun he ikääntyvät. Pitäisi selviytyä itse, maksaa avusta jollekin tai antaa asia yhteiskunnan hoidettavaksi.

Jokaisella vanhuksellakin on oikeus omaan vanhuuteen ilman että tarvitsee rasittua vielä pienillä muksuilla

Yhteistyössä