pyytävät teillä mummot ym lapsia yöpymään tai ihan päiväksi vai pyydättekö itse?

• Viestiketjun aloittaja ilman hoitoapua
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
[QUOTE="jep";30191256]Aika kamalaa että on näin yleistä ettei isovanhempia enää kiinnosta lapsenlapset. Meidän lapsia on pyydetty pienestä pitäen yökylään, useammaksikin yöksi. Ja pyydetään myös itse jos on tarvetta tai vain huvin vuoksi. Omat vanhemmat asuu melko lähellä joten se on helppoakin. Myös isänsä äidillä olleet öitä. Ja meillä ei yhden yön takia lähetetä lapsia reissuun, vähintään kaksi ettei aika mene ihan hukkaan.

Taitaa olla nää itsekkäät isovanhemmat jo enemmän sääntö kuin poikkeus :([/QUOTE]
En nyt menisi haukkumaan itsekkäiksi isovanhemmiksi. Jos isovanhemmat asuvat kauempana, niin lapsia ei välttämättä halua edes laittaa yökylään. Isovanhemmila voi olla myös ongelmia, joiden vuoksi on parempi kehittää muita ratkaisuja lastenhoitoon.

jepsistajoo
Kamalalta kuulostaa ettei isovanhemmat halua lapsia yökylään. Meillä minun vanhemmat oikein ruinaa lasta yökylään, ihan pienestä pitäen. Ja muutenkin pyytävät käymään ja hoitoon jne. Ja ottavat jos tarvitaan. Ja kamalalta kuulostaa sekin ettei ikinä pääse kahdestaan mihinkään. Surullista.
Ajatteleppa että näiden kamalien isovanhempien omien lasten olisi pitänyt tajuta olla lisääntymättä kun kerran ei omat vanhemmat auta heitä :(

Minun äiti ei ole koskaan pitänyt lapsista, kotonakin meillä oli palkattu hoitaja ja vaoin pakosta äiti meitä hoiti :(
Miehen puolen äiti on jo niin vanha ja asuu kaukana joten ei todellakaan puhettakaan että olisi hoitojaksi, oli meillä kerran muka avuksi kun lapsi syntyi, ei osannut kokata ei siivota ei hoitaa muita lapsia tai edes vauvaa, tuli meille kylään ja saamaan palvelua.
Sanoikin itse ettei hän kylässä ole tottunut tekemään mitään.
Ihan omillamme ollaan pärjätty, ei ole isovanhemmista ollut apuja :/

Meillä
Kohta 3 vuotias ollut kerran yökylässä meidän pyynnöstä. Päivisin pyydetty hoitoapua noin kerran 1-2 kuukaudessa. Itse pyytäneet/tarjoutuneet hoitamaan muutaman kerran esim. illan. Meidän pyyntöön ovat aina suostuneet. Paljon kyläillään isovanhemmilla perheenä tai he meillä. En näe isovanhempia itsekkäinä, vaikka eivät ruinaa lapsia yökylään. Luulen, että tulen olemaan samanlainen isovanhempi itsekin. Autan kun tarvitaan, mutta luulen, että elämässäni on hyvin paljon muutakin kuin lastelasten ruinaaminen hoitoon. Toivottavasti ainakin :) lähtökohtaisesti ajattelen että jokainen hoitakoon omansa ja tehköön sen verran kuin jaksaa itse hoitaa :) sitten kun saa oman katraan maailmalle on aika taas uusille jutuille.

Meillä
Ajatteleppa että näiden kamalien isovanhempien omien lasten olisi pitänyt tajuta olla lisääntymättä kun kerran ei omat vanhemmat auta heitä :(

Minun äiti ei ole koskaan pitänyt lapsista, kotonakin meillä oli palkattu hoitaja ja vaoin pakosta äiti meitä hoiti :(
Miehen puolen äiti on jo niin vanha ja asuu kaukana joten ei todellakaan puhettakaan että olisi hoitojaksi, oli meillä kerran muka avuksi kun lapsi syntyi, ei osannut kokata ei siivota ei hoitaa muita lapsia tai edes vauvaa, tuli meille kylään ja saamaan palvelua.
Sanoikin itse ettei hän kylässä ole tottunut tekemään mitään.
Ihan omillamme ollaan pärjätty, ei ole isovanhemmista ollut apuja :/
Palkatkaa hoitaja! Ei niitä lapsia kannata tehdä ajatuksella, että joku muu ne hoitaa. Meillä esim. mieheni äiti kuollut jo ennen lapsemme syntymää, joten ei voinut häntä hoitajaksi laskea. Minusta on todella sääli ettei lapsemme saanut tuntea tätä hienoa ihmistä, omaa mummoaan. Hoitoavun menetystä ei ole tullut mieleen surra kertaakaan!

vierass
Meillä ei miehen eikä omat vanhempani hoida lapsia. Aluksi pyysin omaa äitiäni tai itse aina tarjoutui mutta kun joka kerta teki oharit, luovutin. Kyläillessäkin saan itse laittaa lapsille ruuan (ainekset haetaan kaupasta matkalla) ja vahtia (toki se vahtiminen mun hommaa onkin), joten mieluummin näkisin heitä meillä kuin heillä kun toisen kodissa on kuitenkin hankalampaa sama arki pyörittää.

Meillä kaksi lasta ja kumpikaan ei ole koskaan ollut yökylässä. Maksullinen hoitaja on palkattu kerran mutta toki "vieraalle" on varsinkin pieni lapsi paljon hankalampi jättää kuin tutulle henkilölle kuten esim. isovanhemmat.
Välillä harmittaa kun kaveripariskunnat pääsee juhliin ja matkoille ja me ei koskaan mihinkään mutta itse olen lapseni halunnut ja näillä mennään. Lapset kasvaa koko ajan eikä lisää ole tarkoitus tehdä, joten eiköhän sitä kahdenkeskistä aikaa miehenkin kanssa kodin ulkopuolella ole luvassa kun vuosia tarpeeksi kuluu.

vierasdd
Äitini pyytää isompaa (3,5v) yökylään noin kerran kuussa, talvella harvemmin ja kesällä joskus useammin, mut tuo 1krt/kk on aikalailla keskiarvo. Anoppi pyytää isompaa yöksi noin 5krt vuodessa.
Molemmat ehdottavat oma-aloitteisesti myös päivähoitoja, eli haluavat tulla leikkimään lasten kanssa, vaikka meillä ei olisi välttämättä mitään menojakaan. Kesäisin äitini on hoitanut lapsia, jos molemmat ollaan oltu töissä. Yhtenä talvena anoppi hoiti isompaa (odotin silloin kuopusta ja kävin vuorotöissä) jos minä olin töissä ja miehellä oli iltakoulua.
Pienempi on vasta vuoden, että yökylässä ei ole vielä ollut.

Justjust
Mun äiti pyytelee välillä isointa yökylään. Pienempää ei koskaan, vaikka hän itse olisi kovasti myös menossa ja pärjäisi hyvin siskonsa kanssa. On nyt 3-vuotias. Miehen vanhemmat eivät tykkää yökyläilyistä, mutta olisivat kyllä tarvittaessa hoitaneet myös yöllä, kun pikkusisarus syntyi. Mun mielestä se on ok. Päiväkylään pyytävät lapsia ja hoitavat myös pienempää.

viera.s
Kamalalta kuulostaa ettei isovanhemmat halua lapsia yökylään. Meillä minun vanhemmat oikein ruinaa lasta yökylään, ihan pienestä pitäen. Ja muutenkin pyytävät käymään ja hoitoon jne. Ja ottavat jos tarvitaan. Ja kamalalta kuulostaa sekin ettei ikinä pääse kahdestaan mihinkään. Surullista.
Ei huomannut ketjussa ketään, joka olisi sanonut etteivät isovanhemmat suostu ottamaan lastenlapsiaan yökylään, vaikka olisivat pyytäneet.

Se ettei isovanhemmat itse pyytele, ei välttämättä johdu siitä, etteivätkö lastenlapsiaan yökylään haluaisi, vaan siitä, että kokevat tuollaiset ehdotukset tungettelevina, jos lasten vanhemmat ei ole koskaan yökyläilystä puhuneet. Enkä minä kyllä olisi tykännytkään, jos isovanhemmat olisivat ruinanneet lasta vauvana yökylään, ennen kuin oltiin siihen valmiita. Ja kiusallisia ne isäni ehdotuksetkin ovat, koska hänelle ei tosiaan lasta uskalleta antaa ilman vanhempia kyläilemään.

Ja on se isovanhemmillekin varmasti ikävää, jos pyytävät lastenlapsiaan kyläilemään, mutta eivät saa. Eli saatetaan molemmin puolin pelätä torjuntaa eikä siksi kumpikaan osapuoli uskalla ensimmäisenä ehdottaa yökyläilyä. Joten kyllä minä suosittelisin vaan rohkaisemaan mielensä ja kysymään, jos ei ole mitään erityistä syytä ole, miksi isovanhemmat ei lastenlasten kanssa pärjäisi eivätkä he ole nimenomaan ilmoittaneet, etteivät halua heitä hoitaa.

On mun äiti kyllä pyytänykki. Tuo vaan ei oo ollu kun kerran sielä yökylässä johtuen välimatkasta ja vanhempieni kunnosta. Ei ne pysy ton perässä eikä enää jaksa. Vaikka haluaisivatkin. Päiväkäynnillä on ollu meijän kanssa. Toinen mummu ei oo koskaa pyytäny,kerran vuodessa poika on yökylässä kun me ollaan vaunulla siinä pihassa. Ja sillonki poika itse kysyy saako nukkua mummun kanssa.

iina.
Itse ollaan pyydetty muutamia kertoja kun ollut jotain menoja ja itse ovat myös pyytäneet muutamia kertoja. Lapset saisivat puolestamme mennä vaikka useamminkin mummolaan yökylään mutta eipä kauheesti kehtaa kysellä kun ovat vielä työelämässä ni etteivät vaan turhaan rasitu. Pyytäkööt jos itse haluavat. Ite hoidan muksuni, mutta kiitollinen kun yleensä pystyneet ottamaan silloin kun ollut menoa.

akava
Meillä lapsi oli isovanhemmillekin niin kauan odotettu ja rakas ja ensimmäinen että ymmärrän hyvin että pyytävät kylään enkä sellaisesta ahdistu. Enkä pidä sitä tungettelevana, olemme niin läheisissä väleissä. Ihme kyräilyltä kuulostaa tuo viera.s:n luoma kuva jossa jokainen pelkää pettymystä tai jotain muuta eikä siksi kysytä/puhuta. Ne jotka eivät haluakaan muiden hoitavan lastaan eivät kuulu tähän keskusteluun, sitähän tässä ei kyselty.

"minttu"
Meidän tyttö on sekä minun että mieheni puolelta ainoa lapsenlapsi. Mun vanhemmat, jotka asuvat 100 kilsan päässä, viettävät paljon aikaa tytön kanssa. Tyttö viettää aika usein koko viikonlopun mummolassa, ja kesällä hän oli siellä neljäkin yötä. Mummo ja pappa pyytävät itse tytön sinne eli heille lapsenlapsen kanssa olo ei ole mitenkään vastentahtoista, vaan ihan päinvastoin.
Miehen vanhemmat, jotka asuvat 20 kilsan päässä, eivät taas koskaan pyydä tyttöä luokseen eivätkä muutenkaan näe tätä kuin harvoin. Heiltä emme edes pyydä hoitoapua, vaikka tarvetta joskus olisikin.

viera.s
Meillä lapsi oli isovanhemmillekin niin kauan odotettu ja rakas ja ensimmäinen että ymmärrän hyvin että pyytävät kylään enkä sellaisesta ahdistu. Enkä pidä sitä tungettelevana, olemme niin läheisissä väleissä. Ihme kyräilyltä kuulostaa tuo viera.s:n luoma kuva jossa jokainen pelkää pettymystä tai jotain muuta eikä siksi kysytä/puhuta. Ne jotka eivät haluakaan muiden hoitavan lastaan eivät kuulu tähän keskusteluun, sitähän tässä ei kyselty.
Mutta eihän aloittajakaan ole kehdannut/uskaltanut koskaan kysyä vanhemmiltaan, ottaisivatko lapsia yökylään, joten miksi olisi niin kummallinen ajatus, että sama koskisi isovanhempia? Vanhemmilla on kuitenkin lapsiinsa ensisijainen "oikeus", isovanhemmat ei voi vaatia lapsia yökylään vanhempiensa tahdon vastaisesti, vaikka lapset olisi heillekin rakkaita. Aloittajan suhde vanhempiinsa ei sitä paitsi kuulosta läheiseltä.

Minua häiritsisi lapsen kinuaminen yökylään vain siinä tapauksessa, että toive on lapsen edun vastainen emmekä siksi haluaisi siiheen kuitenkaan suostua. Lapsemme oli sen 6 kk täysimetyksellä ja imetys senkin jälkeen tärkeässä roolissa pitkään, joten vauvavaiheessa yökyläily ei olisi onnistunut. Eikä edes heti vuoden iässä, koska lapsi oli silloin minussa niin kiinni, ettei itkettäminen yökylässä olisi ollut kenellekään kivaa. 1,5-vuoden iästä alkaen yökyläilyt on sujuneet hyvin. Olisin kokenut tungettelevana asioihimme puuttumisena, jos isovanhemmat olisi vaatineet että lapselle pitää syöttää korviketta vain siksi, että he haluaisivat pitkiä aikoja lasta hoitaa. Ja kyllä minua isänikin pyynnöt häirinneet, koska hän on alkoholisti (itse sitä myöntämättä) ja haluaisi lapsen moneksi päiväksi tai viikoksi kylään. En usko, että olisi sen aikaa juomatta, joten en voi kuitenkaan suostua, vaikka sinänsä minulla ei ole mitään lapsen yökyläilyja vastaan enää tässä vaiheessa. Enkä kyllä noin pitkäksi aikaa antaisi vielä muutenkaan, max pari yötä olisi sopiva, viimeistään silloin lapselle iskee koti-ikävä.

vierass
Mä kirjoitin tossa ylempänä ettei meillä isovanhemmat hoida lapsia. Yökyläily ei ole mahdollinen kun eivät päivälläkään hoida, sillä kuitenkin pitäisi aloittaa. Esikoinen 5v ei vielä osaa esim.ruokaa itselleen laittaa ja jos hoitajat ei halua sitä lapselle tehdä niin ei voi lasta kylään ilman vanhempiaan viedä. Ei oo kyse siitä ettei kukaan kehtais ehdottaa vaan on meille kerrottu ettei lapsia haluta hoitaa vaan se on vanhempien tehtävä. Kiva ois joskus käydä miehen kanssa jossain kahdestaan mutta eiköhän se onnistu kun lapset tarpeeksi kasvaa.

jepsistajoo
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30191341:
Palkatkaa hoitaja! Ei niitä lapsia kannata tehdä ajatuksella, että joku muu ne hoitaa. Meillä esim. mieheni äiti kuollut jo ennen lapsemme syntymää, joten ei voinut häntä hoitajaksi laskea. Minusta on todella sääli ettei lapsemme saanut tuntea tätä hienoa ihmistä, omaa mummoaan. Hoitoavun menetystä ei ole tullut mieleen surra kertaakaan!
Aloituksen kysymykseen vastasin ;) Sisälukutaitoa kiitos, kuin lähinnä tuohon Akavan kommenttiin
:Kamalalta kuulostaa ettei isovanhemmat halua lapsia yökylään. Meillä minun vanhemmat oikein ruinaa lasta yökylään, ihan pienestä pitäen. Ja muutenkin pyytävät käymään ja hoitoon jne. Ja ottavat jos tarvitaan. Ja kamalalta kuulostaa sekin ettei ikinä pääse kahdestaan mihinkään. Surullista:

EN käsittääkseni vinkunut että jonkun muun pitäisi meidän lapset hoitaa.
Totesin vain että oma äitini ei hoida,
teki selväksi kun esikoistani odotin että hän ei sitten hoida,
eikä ole tarvinutkaan.
Kuten totesin miehen äidinkin tulevan meille yö- kyläilemään vaikka ensin oli niin omien sanojensa mukaan tulossa auttamaan ja kuvittelin että nyt onkin mukava kun saa rästi kotityöt tehtyä kun on anoppi paikalla,
mutta liikaa haaveiltu,
sillä anoppi ei osannut katsoa lasten perään sen enempää kuin olisi sitten pessyt
(nyt yhtenä esimerkkinä vain) ikkunat.
Perään katsomisella nyt tarkoitan lähinnä sitä että juttelee ja on kiinnostunut, jos kesken kotihommien joku lapsista haluaa vettä ei minun tarvi sitä lasia mennä antamaan vaan osaisi anoppi jne. normaalia pikku juttuja, ei mitään vaipanvaihtoja siis :D

Ihan on itse muksut hoidettu ja en valita,
niitä on sen verran kuin on ja hyvin pärjätty.
Ainut vaan harmittaa kun meillä lapsille nuo mummot on hiukan etäisiä,
toinen tulee 5tähden hotelliin meille ja toinen no lapset saa näkyä valokuvissa mutta kun meille tulee mummo kylään hän varmistaa mielummin että muksut on koulussa/kerhoissa/harrasteissa jotta ei ole tässä jaloissa pyörimässä.

Kyllä ymmärrän myös sen että oma äitini kuten anoppi on ihan eri vuosikymmenellä syntyneet ja anopilla on hyvin vahvasti asenne että naiset hoitaa lapset ja kodin,
se tuli selväksi jo silloin kuin meillä oli,
lapsi itki ja isä meni hoitamaan kun minä leivoin anopille tuoretta pullaa kun niin maistuisi.
Anoppi ottaa poikansa sylistä vauvan pois ja kantaa minun taikinaisiin käsiin kun se on katsos äidin hommaa hoitaa lapsi ja samaan aikaan ilmoitta että ei osaa auttaa kun pullan syömisessä joten hän ei voi auttaa leipomisessa,
silloin olin :kieh:

Ehkä se sitten on nyky mummoilta liikaa vaadittu kiinnostua oikeasti lapsenlapsistaan.
Ja ei, en tarkoita että tarvisi hoitaa, vaan edes kiinnostua,
jutella lapsille ja viettää vaikka sitä aikaa edes meillä kotona vaikka niin että itsekin olen kotona, mutta ei :/

Toinen mummo tosiaan varmistaa meille tullessaan ettei lapset ole kotona ja toinen tulee tänne kuin hotelliin ja sitten ihmettelee kun minä väsyn nopeasti hänen vierailuihin.
Lapset koettaa toiseen mummoon ottaa kontaktia mutta jos nyt televisiosta tulisikin se mukava sarja jota katselen kotona niin eikös niille lapsille riitä että mummo istuu sohvalla katsomassa teeveetä ja voisitteko te nyt olla hiljaa kun mummo katselee tämän sarjan.

Minä en valittanut kuinka emme pääse viikonloppu matkoille mieheni kanssa kahden, meillä oli lapset mukana häämatkallakin ja en valita,
vaan haluisin että mummot tekisi itse asialle jotakin olemalla lapsille mummoja ja läheisiä.
Sitä läheisyyttä ei oikein ansaita näyttämällä lapsille valokuvaa että tuon näköinen on mummosi joten piirustappa nyt hänelle äitienpäiväkortti,
tai muistappa vaikka joulukortilla.

En vaan ole enää jaksanut pitää kaunista perheidylliä päällä ja turhaan luoda lapsille kuvaa pullantuoksuisista mummoista joille voi mennä milloin vain tai mummo tulisi meille ja olisi lapsille seurana.
Ehkä sitten olen julma :/

Asia on meillä aika ajoin esillä lasten toimesta kun meillä lapset ihmettelee muiden kavereiden isovanhempia kuinka he saattavat olla isovanhemmillaan viikonkin kesälomilla, tai kuinka isovanhemmat on siellä harrasteiussa katsomassa lapsenlapsia,
niin ei meillä ole :/

"vieraana"
Mä kirjoitin tossa ylempänä ettei meillä isovanhemmat hoida lapsia. Yökyläily ei ole mahdollinen kun eivät päivälläkään hoida, sillä kuitenkin pitäisi aloittaa. Esikoinen 5v ei vielä osaa esim.ruokaa itselleen laittaa ja jos hoitajat ei halua sitä lapselle tehdä niin ei voi lasta kylään ilman vanhempiaan viedä. Ei oo kyse siitä ettei kukaan kehtais ehdottaa vaan on meille kerrottu ettei lapsia haluta hoitaa vaan se on vanhempien tehtävä. Kiva ois joskus käydä miehen kanssa jossain kahdestaan mutta eiköhän se onnistu kun lapset tarpeeksi kasvaa.
Meillä vähän samanlainen tilanne mutta ei noin paha. Yhden lapsen ottavat kerrallaan ja päiväsaikaan. Siitäkin on toki paljon apua, kun sitten toisen kanssa voi tehdä kaikkea mukavaa eri tavalla.

Nuorin lapsista on nyt 6v ja kaksi kertaa on olleet yökylässä tähän mennessä. Kun tiedän etteivät isovanhemmat oikein lapsia jaksa niin en ole kamalasti viitsinyt sitten kyselläkään enempää.

Kyllhän sitä omaa aika tulee taas enemmän kun lapset kasvaa. Joskus iltamenoihin on käytetty maksullista lastenhoitoapua.

ilman hoitoapua
Joo ei ole mulla läheiset välit vanhempiin vaikka käydään ja äiti soittelee mulle..Ja he käyvät lasten synttäreille ja äiti muuten joskus,tulee meille ja juo suunnilleen kahvit ja lähtee..Siis noin. 70km matkaa..

ilman hoitoapua
Niin ja mies tekee reissutyötä joten olen arkisin yksin lasten kanssa nii koskaan missään tilanteessa eivät ole apua tarjonneet.Ei sillä että olen kyllä pärjännyt aina täysin lasten kanssa yksinkin mut esim jos on lasten vanhempain ilta tms niin en pääse niihin mitenkään..Ja äitini kyllä on tiennyt jos esim vanh. ilta tulossa.Että näin meillä. Olkaa onnellisia kenellä isovanhemmat ovat kiinnostuneita lapsistanne.

Vierass
Itse en isovanhempana lähtisi ajamaa 140 kilometriä vanhempainillan takia. Etenkään jos itse olisin vielä työelämässä. En jaksaisi. Näppärintä on palkata ulkopuolista apua tuollaisessa tilanteessa.

ilman hoitoapua
Eivät ole työelämässä. Ja muuten siis ajelevat ihan huvikseenkin, kummallakin auto.Joo kunhan sanoin tuon esimerkin.Ja en aio heille lapsia tyrkyttää enkä apua pyytää kuten en ole koska aiemmin niin pyytänyt.Ei voi vaan mitään jos joskus tuntee katkeruutta varsinkin kun kaverit ym kertovat mite lapset taas mummolassa..

no haloo!
Ei pidä sillä oletuksella hankkia lapsia että isovanhemmat hoitavat! Hankkikaa maksullinen hoitaja ja antakaa isovanhempien ottaa kermat lapsenlapsista päältä sillä heillä on siihen oikeus.

ilman hoitoapua
Hei sinä haloo, et taida tajuta että meidän esikoinen jo 12v ja ollaan kaikki nämä vuodet hoidettu itse lapsemme eikä olla heitä isovanhempien hoidettaviksi tehty! Niin se on näköjään outoa kun kaipaisin että JOSKUS edes joku lapsista pääsisi isovanhemmille yksin tms.pientä...

Yhteistyössä