Pyykinpesusta kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pesettekö vaatteet aina pesuohjeen mukaan. Kun nykyään useimmissa vaatteissa on pesuohje 40 astetta, niin mietin vaan että tuhoanko vaatteet jos alan pestä 60 asteessa, kun jotkut ei vaan tunnu lähtevän 40 asteessa.
Voiko siis esimerkiksi farkkuja, neuleita ja trikoopaitoja pestä 60 asteessa?

Toi 40 astetta on vain vaatevalmistajien omaa varovaisuutta. Puuvillaiset voi huoletta pestä 60 asteessa, mikäli ovat laatutavaraa. Kehnompilaatuisista voi haalistua värit tai vaate voi kutistua tai levitä muodottomaksi. Mä pesen aina kaikki valkoiset ja vaaleat 60 asteessa ja tummat ja värilliset 40 asteessa. Arat materiaalit sit erikseen.

Puuvillan voi tosiaan heittää ihan huoletta kuuteenkymppiin, ellei siinä ole mitään herkkiä painokuvia tms, mikä voi kärsiä kuumasta. Tekokuidut harvemmin tykkää kuudestakympistä ja yleensä ne vaatii vielä hellävaraiset linkoukset, jottei vaate esim. nyppyynny.

Pyyhkeet ja vuodevaatteet menee meillä aina kuuteenkymppiin, muut vaatteet harkinnan mukaan.

Toisaalta mulle on joskus tullut sellaisia tilanteita, että vaate on joka tapauksessa pilalla, jollei tahra lähde. Silloin olen heittänyt tekokuituisen vaatteen jopa yhdeksäänkymppiin, kun ei ole mitään menetettävää :D . Pari kertaa kävi niin, ettei kangas oikein tykännyt, vaan eipä lähtenyt tahrakaan. Kerran kannatti ottaa riski: tahra lähti ja vaatekin pysyi hyvänä.

Minä tunnustan että pesen myös ne 40 asteessa missä lapussa lukee 30 astetta ja silloin tällöin pesen 60 asteessa kaikki vaatteet ihan vaan siksi että varsinkin miehen puuvillavaatteet alkaa haista tunkkaselle jos ei pese välillä kuumemmassa. Vauvan vaatteet ja pyyhkeet ja vaipat pyörii aina 60 asteessa vaikka vaatteessa lukis mitä. Jos ei kestä 60 asteen pesua niin sit ei ole käyttövaate vauvalle.

Pesuohjeen mukaan pesen paitsi nuo 30 asteessa pestävät pesen 40 asteessa sitten, kun olen ensin pessyt niitä joitakin kertoja iha pesuohjeen mukaan. Ja meillä on kyllä ihan samassa suhteessa niitä 60 asteen vaatteita kuin 40 asteenkin.

Itse pesen kaikki 60 asteessa :D hyvin on säilyneet farkut, villapaidat, t-paidat, housut. Ulkovaatteet pesen niin kuin sanotaan paitsi en vie mihinkään pesulaan kuivapesuun vaan laitan ulos tuulettuun ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Itse pesen kaikki 60 asteessa :D hyvin on säilyneet farkut, villapaidat, t-paidat, housut. Ulkovaatteet pesen niin kuin sanotaan paitsi en vie mihinkään pesulaan kuivapesuun vaan laitan ulos tuulettuun ;)

Sun villapaidat ei taida olla ihan aitoa villaa? Oikea villa ei kestä 60 asteen pesua vaan vanuttuu

En pese. Pesen vaatteet aina 40 asteessa, jos ovat poikkeuksellisen likasia niin 60 asteessa. Pyyhkeet ja vuodevaatteet 60 asteessa aina. En oikeastaan edes katso mitä saa pestä missäkin asteessa, ihan riittävästi hommaa kun lajittelee ne väreittäin. Harvoin mikään pilalle on mennyt.

Yhteistyössä