Pyydän apua budjetin tekemiseen! Jossain on vikaa kun 3400? ei riitä!

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Meillä on tässä kuussa hääpäivä ja huomattiin et meillä ei taida olla varaa tehdä mitään! :eek: Kuitenkin meidän käteen jäävät tulot on kuussa n. 3400? jonka pitäisi riittää hyvin normi elämiseen. Joten nyt neuvoja!

Tulot: 3400? sis. palkat ja yhden lapsen lapsilisä

Menot: Lainanlyhennys 800?
sähkölasku 100?
vesilasku 60?
puhelin ja nettilaskut yhteensä n. 60?
vakuutusmaksu (lapsen, meidän, koti ja 2 auton, joka kuukausi joku noista erääntyy) n. 200?
bensat kahteen autoon 300?
tv-lupamaksu/jätehuoltomaksu 50-100? (jompi kumpi on käytännössä aina maksettava)
lapsen hoitomaksu 180?
miehen työpaikkaruokailu 200?
mun eväät töihin 100?
ruokakulut 400?
kahdet kuntosalimaksut 120?

Tässä kuussa vielä on ostettava miehen autoon uudet talvirenkaat 400? ja mä menen täydennyskoulutukseen (en saa palkkaa tai matkakorvauksia) junamatkat tulee maksamaan n. 300?

Mun laskujen mukaan meille jää siis 80? mikä on mun mielestä todella vähän tuloihin nähden. Kyllä me tolla rahalla käydään ehkä jossain syömässä mutta oltiin haaveiltu jostain risteilystä tai kylpylälomasta :/ No, varojensa mukaan on elettävä. En vaan ymmärrä miten meillä ei jää koskaan mitään säästöön! Aina tuntuu siltä et joka kuussa on joku synttäri, vaatteita ostettava, autoon tai taloon jotain hankittava :/

ap
Alkuperäinen kirjoittaja höh?:
teillä ei sit oo ennentään yhtään mitään säästössä?
Ei :/ Sen takia mä heräsin nyt siihen et jotain on tehtävä et edes joskus saadaan jotain säästöön. Kaikki tuntuu aina menevän mitä saadaan :/

g.n
No ainakin ruokaan teillä menee paljon jos aikuiset vielä syö töissä ja lapsi ilmeisesti päivähoidossa. Silti ruokalaskunne on 400 euroa! Sen voi helposti puolittaa ainakin kun jättää turhat pois ja miettii mitä ruokia laittaa. Meitä 6 ja koko kesän kaikki ateriat kaikilla kotona ja lasku tuon 400?/kk.

säästäjä
No tuli mieleen, että omistatte kaksi autoa ja silti käytätte julkisia esim. tässä kuussa tuo juna. Eli valitsisin jomman kumman. Sitten kyllähän noihin teidän työpaikkaruokailuihin menee rahaa tosi paljon. Eli tässä nyt muutama nipistysvinkki.

helppo
No äkkiähän tuosta näkee turhaa.
Työpaikkaruokailut pois, säästö on kova kun tekee joka päivä vähän enemmän normi ruokaa ja mies syö sitä seuraavana päivänä myös töissä.
Eväät töihin sulla 100e!!! Kultaako syöt?
Kuntosali maksut pois, kuntoilla voi muutenkin ja halvemmalla.
Aika kalliit jätemaksut teillä jos joka kuukausi menee tv-lupaan tai jätejuttuun noin paljon!
Syöttekö niin paljon eineksiä että joka viikko roska-auto käy? Meillä käy 4vk: välein kesällä ja talvella 6vk:n välein eikä eineksiä osteta.
Kalliit on myös vakuutukset, joten kilpailuta.

katsoisin tarkemmin
voiko mies ottaa välillä eväitä mukaan? pääsetkö millään muulla menemään kuin junalla koulutukseen? mä nimittäin itsekin katoin, että esim. ouluun pääsee halpalentoyhtiöllä tosi edullisesti. tai tunnetko ketään muita, jotka olis menossa samaan koulutukseen ja voisitte mennä samalla autolla? ja sit päästiin noihin autoihin, pystyykö niiden käyttöä vähentämään? entä kuntosali, eikö ole edullisempaa? täällä saa puoli vuotta käydä jumpassa 80e niin paljon kuin kerkeää. (vaikka joka päivä)

vieras
Sähkölasku on kai kulutuksen mukaan, kannattaa hieman katsella mihin sitä sähköä uppoaa, laitteet valmiustilassakin vievät sitä aika lailla. Sama juttu veden kanssa, jos se ei ole könttäsumma. Jos lämmin vesi lämpiää sähköllä, kannattaa rajoittaa sen käyttöä, jättipitkät suihkut väliin kuten päivittäiset kylvyt.

Ruokaostoksiinkin kannattaa kiinnittää huomiota.

plm
Edellisten kanssa samoilla linjoilla. Miehen työpaikkaruokailut pois, säästö iso ja myös mun mielestä toi sun 100 eur kuulostaa valtavan isolta. Meillä työpaikkaruokailu maksaa 5.50 eur eli jos söisin 20 työpäivänä kuussa, maksu 110 eur jota pidän kalliina koska teen omat eväät murto-osalla tuosta summasta.
Kuntosalihintakin vaikuttaa kalliilta kun meillä maksaa 10 käyntiä 20 eur ja nuo 10 käyntiä riittää kuukaudeksi jos käy pari kertaa viikossa.

.
Teet iltapäivällä jonkin ruuan ja syötte sitä sitten päivälliseksi ja otat sitten sitä samaa ruokaa itsellesi töihin. Sekä miehelle, jos onnistuu. Siitä ainakin tulee kivasti säästöä.
Kannattaa soittaa muutamaan vakuutusyhtiöön ja pyytää tarjouksia.

mie
Katselin vielä tuota listaa, eli nuo talvirenkaat (400e) ja tuo junamatka (300e) on ilmeisesti vain tän kuun menoja? Siinä tapauksessahan teille jäisi normisti kaikkeen ylimääräiseen 700e!!!! Sehän on tosi hienosti! Jatkoa ajatellen kannattaa ehdottomasti tuosta ylimenevästi siirtää 100-200e säästöön toiselle tilille, niin sitten on seuraavan kerran jotain mistä ottaa, kun tulee suurempia menoja.

Mutta samaa mieltä edellisten kanssa, että jos nyt vielä tuosta haluaa säästää, niin työpaikkaruokailun vähentäminen nyt ainakin.

vieras
kinkkinen tilanne.. jatkossa voisko noista jotain supistaa? kilpailuttakaa vakuutusyhtiöt, kierrätys pienentää jätemaksua (meillä käy jäteauto kerran kuussa kun kaikki kierrätetään), töihin evääksi ed. päivänä jääneet/kotona tehdyt eväät, jos ostat valmisaterioita, et saa niitä niin halvalla vrt. mikroateria on n 2-3e x 5pv vkossa...etkä niin terveellistäkään silloin syö, kahvilaeväs vielä kalliimpaa, kuntosalimaksut kuulostaa kovalta, olisko halvempaa vaihtoehtoa, käydä harvemmin ja vaikka liikkua ulkona?, tuo sun koulutusmeno vaikuttaa aika kohtuuttomalta siihen nähden, että sun työnantaja siitä hyötyy???, voisko siitä neuvotella, vai onko eri alaa?

pienistä puroista kasvaa iso virta..

vieras
Meillä samankokoinen perhe, ja mulla pisti ekaks kyllä silmään tuo teidän sähkön ja veden kulutus. Onko teillä asunnossa sähkölämmitys? Jos ei niin, sitten teillä menee älyttömästi sähköä ja taitaa mennä muutenkin.

Tokaks miehen työpaikkaruokailu on ihan sikakallista!!! Kuukaudessa on ehkä noin 21 työpäivää, ja silloin miehesi ruuan hinta per päivä on 9,5 euroa!!! Siis täh, mitä se syö?

Onko välttämätöntä pitää kahta autoa oikeasti? Onko teillä mahdollista, että toinen pääsisi töihin julkisilla? Jos ei ole, niin sitten ei voi mitään. Sanoisin kyllä, että kahden auton pitäminen maksaa hunajaa. Hankintahinta, vakuutukset, bensat, renkaat ja huollot. Jos autosta olisi mahdollista säästä (siis toinen pois), niin siinä säästäisi pitkän pennin.

No
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Jätemaksu on hillittömän suuri,samoin vakuutukset.Kilpailuta ne.
20e maksaa tv-lupa kk. Meillä maksaa noin 4e/tyhjennys, joten miten ihmeessä niihin menee 100e....

Onko bussin käyttö mahdollista. Polkupyörällä osan vuotta?

Vesimaksuissa voi säästää lyhentämällä suihkussa käymistä.

ap
Yritän muistaa vastata kaikkiin kysymyksiin :)

Eli tv-lupamaksu tulee meille joka kolmas kuukausi ja on kerralla n. 55?. Jätehuoltomaksu tulee joka toinen kuukausi ja on n. 100? vähän alle. Tyhjennetään joka toinen viikko. Ainakin sopimuksentekohetkellä tuo oli edullisin. Hintaan vaikuttaa roskiksen koko joka on meillä suuri. Myönnetään et johtuu varmaan siitä et ei kierrätetä ja syödään eineksiä paljon.

Junalla en yleensä matkusta, se on poikkeus. Koulutus on toisessa kaupungissa n. 100km päässä ja laskin et juna tulee edullisemmaksi kuin omalla autolla kulkeminen. Kimppakyyti mahdollisuutta ei ole.

Rahaa menee todella paljon mun eväisiin. Myönnän. Syön työpäivän aikana lämpöisen aterian ja 2 välipalaa ja eineksiä suurimmaksi osaksi :/ Rahaa siihen menee joka työpäivä n. 8-10?. Mieheni työpaikkaruokailu on myös älyttömän kallis. Muistaakseni ruoka maksaa n. 8? ja sen lisäksi mies käy 2 kertaa kahvilla ja pullalla. Mies on perustellut asiaa sillä et se kuuluu siihen työtapaan. Päätöksiä tehdään usein sen kahvikupin äärellä eikä siitä voi oikein kieltäytyä. Samoin syöminen on sellainen tapahtuma johon ei pääse jos on eväät. En tiedä onko totta, mutta näin hän on sanonut.

Julkisia ei mene ei mun eikä miehen työpaikalle, sen takia autot on melko välttämättömät.

Kuntosalimaksu on 60? per henkilö mikä on kanssa edullisimmasta päästä tässä kaupungissa. Toki lenkkeily on ilmaista joten ainakin mä voisin siitä varmaan luopua.

Sähkölämmitys on joten on vaikeaa saada sähkölaskua pienemmäksi. Mutta myönnetään et laitteet on meillä aina valmiustilassa joten siinä voisi vähän yrittää säästää.

Ruokaan menee paljon rahaa koska syödään paljon eineksiä samoin turhia herkkuja ostetaan usein. Tuntuu vaan et aika ei riitä kunnon ruuan tekemiseen. Tekosyyhän tuo on.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja No :
Ja tuosta tulee summaksi noin 2870-2920e, koska talvirenkaat eivät ole jokakuinen meno.

Sulla on 480e joka kuussa extraa.
Niin pitäisi olla, mutta käytännössä se raha aina menee johonkin. Autoihin ja taloon ja pihaan on aina jotain "pientä" ostettava. Samoin lapselle vaatteet. On jonkun tutun synttärit. Käydään vaikka ulkona syömässä. Johonkin se raha tuntuu aina vaan menevän :/

plm
Eli ruoka on selvästi teidän ongelmanne. Siihen kannattaa nyt kiinnittää huomiota.
Einekset on kalliita ja mun mielestä niin kauheaa mössöä että en kyllä ymmärrä miten joku haluaa elää sellaisella teollisella moskalla.
Toisaalta ymmärrän tuon miehesi pointin että on kiva syödä porukalla ja jos muut syö jossain ulkona, sinne ei voi viedä omia eväitä.
Mutta tuohon 300 euroon joka sulla menee koulutuksen junamatkaan, täytyy sisältyä jotain muutakin. Ei 100 km:n junamatka maksa noin paljoa. Jos mä lähden Toijalasta Helsinkiin junalla, menopaluu on noin 40 eur ja matkaa yhteen suuntaan 130 km.

joanna
meidän tulot on 3300? käteen ja menot taas
lainanlyhennys 1000?
vastike 260?
ruokakulut n.400?
muut laskut 100?
bensakulut 200? yhteensä 1960?

jää hurvitteluun jotain 1300?
siitä ostelen vaatetta ja makselen vaatteista yms syntyneitä laskuja. niitä en laske noihin pakollisiin menoihin. lisäks syödään ulkona joskus. sekään ei ole pakollinen meno..mutta jos ei syödä niin sais lisätä tuonne ruokakuluihin vielä hieman..
kyllä me saadaan kaikki kulutettua. raha ei tule kerralla vaan me saadaan yhteensä 4 kertaa kuussa rahaa koska tilipvä on 2 kertaa kuussa molemmilla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Eli ruoka on selvästi teidän ongelmanne. Siihen kannattaa nyt kiinnittää huomiota.
Einekset on kalliita ja mun mielestä niin kauheaa mössöä että en kyllä ymmärrä miten joku haluaa elää sellaisella teollisella moskalla.
Toisaalta ymmärrän tuon miehesi pointin että on kiva syödä porukalla ja jos muut syö jossain ulkona, sinne ei voi viedä omia eväitä.
Mutta tuohon 300 euroon joka sulla menee koulutuksen junamatkaan, täytyy sisältyä jotain muutakin. Ei 100 km:n junamatka maksa noin paljoa. Jos mä lähden Toijalasta Helsinkiin junalla, menopaluu on noin 40 eur ja matkaa yhteen suuntaan 130 km.
Mä menen siis tässä kuussa sinne yhteensä 12 kertaa :) Ei tuo ole yhden matkan hinta vaan koko kuun matkakustannukset kun ostan sellaisen sarjalipun. Silläköhän nimellä se kulki? No kuitenkin, käyn siis usemman kerran viikossa siellä koulutuksessa :)

Yhteistyössä