Pystyykö sairastetun vesirokon jotenkin toteamaan?

• Viestiketjun aloittaja Pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
Pohdintaa
Pojalla oli pari pientä näppylää pari vuotta sitten, kun päiväkodissa oli vesirokkoa ja olen miettinyt, onko hän mahtanut sairastaa rokon tuolloin. Nyt sitä on taas liikkeellä ja varaudun siihen, että sairastuu. Toisaalta mietin, että pitäisikö rokottaa, jos ei nyt tauti tartu.

Voiko sairastetun vesirokon todeta jotenkin verikokeella vasta-aineista tms? Ettei siis tulisi rokotettua turhaan, jos poika onkin sen jo sairastanut.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Los tehottomuus-:
tuskimpa. Enkä ite rokottaisi muksua sitä vastaan.
Meinaatko oikeasti, ettei sairastettua vesirokkoa voida todeta mitenkään? Se on kyllä täysin väärä luulo. Vasta-ainetesti kertoo sen kyllä. Vasta-aineita on, jos sen on sairastanut ja jos niitä ei ole, niin tautia ei ole ollut.

Kannattaa kysyä vaikka neuvolasta, jos lapsi on neuvolaikäinen, että miten teidän paikkakunnalla testi tehdään. Jos on jo koululainen, niin sitten varmaan suoraan terveyskeskuksesta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Verikokeella, vasta-ainetesti. Eiköhän se oteta, jos kerrot että aiot muuten rokottaa. Kuinka vanha lapsi kyseessä?
4-vuotias
Eli siis kannattaisi kysyä neuvolasta, voisiko sen testin saada tehtyä?
Mä kysyisin neuvolasta, koska nehän sen rokottaakin sitten. Ainakin siellä ostaan neuvoa sut sitten muualle kyselemään, jos teillä systeemi on joku muu.

Jatkan vielä
Kurjinta tässä on varmaan se, että kun ei tiedä, että onko poika sen sairastanut vai ei niin ei myöskään tiedä, mihin varautua henkisesti. Kotonaoloaika on kumminkin aika pitkä eikä töistä ole aina niin helppoa olla reilua viikkoa pois. Nyt ryhmässä on kolmella lapsella vesirokko ja silloin pari vuotta sitten oli myös muutamalla. Jos tietäisi, että se on sairastettu, olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi koko ajan miettiä että tuleeko se nyt vai ei.
Kyllä tuo rokotuskin tosiaan mielessä on.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Siis onko vesirokkoonkin rokote?
Miten mie muistelin että se on tauti, joka "pitää" sairastaa..ja sit kun sen on sairastanut niin se ei tulis enää toiste?
On rokote olemassa. Minkäs sille teet, jos ei sitä tautia ole mistään saanut... Minä en sitä ikinä saanut, ja oli muuten ikävä raskausaika kun neuvolasta ikäänkuin "peloteltiin" sillä että sitä pitää välttää. Otin sitten rokotteen heti imetyksen loputtua.

Aloittaja
Miten mie muistelin että se on tauti, joka "pitää" sairastaa..ja sit kun sen on sairastanut niin se ei tulis enää toiste?
On siihen rokote, mutta ei kuulu rokotusohjelmaan.
Jos sen sairastaa tosi pienenä ja lievänä, niin voi tulla uudestaan vyöruusuna tms. Mutta hyvähän se olisi sairastaa.

IhanaValo
On rokote olemassa. Minkäs sille teet, jos ei sitä tautia ole mistään saanut... Minä en sitä ikinä saanut, ja oli muuten ikävä raskausaika kun neuvolasta ikäänkuin "peloteltiin" sillä että sitä pitää välttää. Otin sitten rokotteen heti imetyksen loputtua.
Niin no,aattelin vaan että kaikki sen lapsena sairastaa.

janns
on siihen rokote nykyään mutta se ei ole vielä yleisessä rokoteohjelmassa.

vieras
Ei sairasta, ei. En minä tiedä miksei se mulle ikinä tullut. En ollut päiväkodissa, mutta kerhoissa kävin kyllä pari kertaa viikossa. Kyllä se sielläkin kai pyöri, mutta mä jotenkin säästyin.
Ala-asteella sitä ei enää kellään ollutkaan, joten niinpä se minulta sitten jäi.

janns
Ei sairasta, ei. En minä tiedä miksei se mulle ikinä tullut. En ollut päiväkodissa, mutta kerhoissa kävin kyllä pari kertaa viikossa. Kyllä se sielläkin kai pyöri, mutta mä jotenkin säästyin.
Ala-asteella sitä ei enää kellään ollutkaan, joten niinpä se minulta sitten jäi.
mullakaan ei vesirokkoa ole ollut ja nyt raskausaikana muuten jännittää ettei sitä vaan saa lähipiirin pieniltä lapsilta..

Kiitos
Alkuperäinen kirjoittaja iidamaria:
sinä (vierailija) voit joutua aikamoisen selvityksen tekemään ennen kuin niitä vasta-aineita aletaan lapsen verestä tutkimaan. Voit päästä helpommalla kun otat vaan suoraa sen rokotuksen.
Kaipa se on sitten helpointa niin, että ottaa vaan kylmästi sen rokotuksen. Eipä tarvitse sitten pähkäillä joka kerran kun ilmoitetaan että on rokkoa päiväkodissa tai koulussa liikkeellä.

Yhteistyössä