Pystyn syömään max. 2 dl kerrallaan. Ahdistus, gastropareesi...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruokahaluton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruokahaluton

Vieras
Vähitellen 8 vuotta sitten mulla alkoi syömisongelmat. Aloin saada paniikkikohtauksia ja kehitin oksennusfobian. En pystynyt enää syömään ravintoloissa usein, nykyään en enää paria haarukallista enempää. Sosiaalisissa tilanteissa syöminen on vaikeampaa kuin yksin. Olen 160 cm ja 47 kg. 8 vuotta sitten painoin 9 kiloa enemmän. Olen yrittänyt reilun kuukauden kerätä painoa, mutta hyviä päiviä, jolloin yllän 2000-2400 kcal:iin on enintään 3 päivää putkeen. Sitten tulee taas huonoja päiviä, jolloin on niin kova pahoinvointi (ahdistuksen takia, luulen)

Nälän tunnetta ei oikeastaan ole. Ruokahalua ei myöskään juurikaan. Hiukset ovat uskomattoman hauraat, kuivat ja ohuet. Tämä ennestään lisää sosiaalista ahdistusta, kun katson koko ajan muiden hiuksia kateellisena ja tunnen itseni rumaksi onnettomine haivenineni.

Pelkään, että mulle on kehittynyt gastropareesi, eli tila, jossa mahalaukku ei tyhjenny.

Tein noin tunti sitten n. 2,5 dl smoothien, johon laitoin puolet kookosmaitoa tuomaan kaloreita. Työstän smoothieta alas edelleen. Lisäksi olen käyttänyt nyt viimeiset 5 päivää apteekin runsasenergisiä juomia, jotka tulevat todella kalliiksi (n. 2,70 € / 300 kcal:n juoma).

Mitä ihmettä teen? Olisi uskomattoman mahtavaa pystyä syömään normaaleja aterioita. Tuntuu, että voisin juosta maratonin tai kiivetä Everestille tai ihan mitä tahansa, mutta syöminen on elämäni suurin haaste.

Lisään vielä, että syön joka päivä pekaanipähkinöitä (700 kcal/100 g) niin paljon kuin pystyn, eli n. 30-40 g. En juo vettä juuri koskaan, pelkästään täysmaitoa ja mehuja. Syön joka päivä joko suklaata, sipsejä tai keksejä, että saan lisäenergiaa.

Ja silti pyristelen joka päivä, että saisin 2000 kcal kasaan.

Yritän syödä parin tunnin välein jotain, mutta esimerkiksi eilen söin klo 13 yhden omenan ja kaksi pientä perunaa voin ja oliiviöljyn kanssa ja olin vielä neljän tunnin päästä ihan täynnä. Tuskaa.

Eihän sun ruokailuissa ole mitään järkeä...
Pelkkää perunaa voilla ja oliiviöljyllä???

Eikä se ole gastropareesi.
Kun alkaa lisäämään ruokia, on aivan normaalia ettei ole nälkä ja vatsalaukku tuntuu täydeltä, onkin täysi. Sen kuuluukin tuntua täydeltä koska se on niin pieni pienien annosten vuoksi. Joten sen kuuluukin nyt venyä ja kasvaa.

Mutta kyllähän sun ongelmat on henkisiä.
Onko sulla mitään hoitokontaktia mihinkään? Ravitsemusterapeutin käyntiä?
Kuullostaa siltä, että jos yksin yrität tätä nii menet ojasta allikkoon.

Olet oikeassa, ei ruokavaliostani mitään järkeä olekaan. Pitkälti syön runsasenergisiä ruokia, kuten proteiinijuomia, rasvaisia maitotuotteita, croissantteja, pähkinöitä, smoothieita, jotta saisin energiatarpeen tyydytettyä. Tuo omenan ja perunan syöminen eilen oli yritys saada jotain kasviksia ruokavalioon. Miten voisin vähäistä mahaan mahtuvaa tilaa käyttää ateriamallin mukaiseen syömiseen, kun olisin täynnä jo muutamasta haarukallisesta salaattia, ja syönyt ehkä 10 kcal. Hirveä kierre :(

Odotan yhteydenottoa psyk.polilta, minne sain lähetteen, mutta en tiedä otetaanko minua sinne, jos ajattelevat, että ongelma on lähinnä lääketieteellinen. Pelkään, että olen jossakin umpikujassa, josta kukaan ei pysty auttamaan minua pois.

Minulla ei liity mitään positiivisia tunteita ruokaan. Kaikki etoo. En pidä mistään. Pelkään ruokaa.

Yksi apu on rehellinen särkylääke.
Sen vatsan kuuluu venyä, tulla täydeksi ja vähän ylitäydeksikin että vatsalaukku kasvaisi, ja uskon todella että se on sulle maailman inhottavin tunne.

Ja kyllä se psyk.poli ottaa sut vastaan :)

Joka nielaisulla tuntuu, että oksennan, mikä tuo kovan ahdistuksen pintaan, koska mulla on tuo oksennusfobia.

Helpotti jo lukea, että joku uskoo psyk.polin ottavan mut vastaan.

Niin kyllähän tuo.kuulostaa syömishäiriöltä mikä on psyykkinen ongelma ja liittyy tuohon sun ahdistukseen, sen hoitaminen lie tärkeintä. Ruokahalun lisääntyminen on monen psyykenlääkkeen tavallinen haittavaikutus, hyötyisit varmaan sen tyyppisistä lääkkeistä.

Mut onks 47kg sit muka ihan liian vähän...? Okei, toki ei yhtään vähempääkään sais painaa.
2000kcal on sulle kuitenkin jo tosi paljon, eikö vähän vähempikin riittäis, 1600kcal? Joku kohtuus? Niin että voisit tuntea onnistuvasi ja olevasi oikealla suunnalla :) -välttyisit niiltä ahdistuskohtauksilta ja pakkoahtamiselta.

Ei ole syömishäiriö siinä merkityksessä, että haluaisin olla laiha. Haluan lihoa!

Joskus söin ssri-lääkettä ahdistukseen, mutta niistä seuraa seksuaalisia ja muistiongelmia.

Vuosia sitten, kun söin runsaasti ja normaalisti, painoin sen 9 kiloa enemmän, eli ei tämä 47 kg nyt mikään mun luonnollinen paino ole. Välillä tippuu 46,5 kiloon. Sitten taas hirveä taistelu, että saan syötyä, etten joudu sairaalakuntoon.

Jotakuinkin 1900 - 2000 kcal:lla paino pysyy nyt tässä 47 kilossa. Eli ei ole oikeastaan eroa painon kannalta aikoihin, kun söin jotakin 1200 kcal/pvä. Nyt kaikki tuosta 2000 kcal:sta menee varmaankin sisäelimille ja kaikkien sisäisten vaurioiden korjaamiseen, eikä riitä painon lisäämiseen. Mun pitäisi syödä joka päivä +300 kcal, että saisin painoa kerrytettyä ehkäpä kilon kuussa. (Matemaattisesti 9000 kcal = 1 kg rasvaa)

Yhteistyössä