pyöräily lapsi kyydissä pelottaa, ensimmäinen kerta edessä päin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkuri

Vieras
Kertokaahan kokeneet pyöräilijät, onko se todella niin helppoa, kuin miltä näyttää? Siis lapsi kyydissä polkeminen? Minulla on perus 28" kapeilla renkailla varustettu 24 vaihteinen hybridipyörä.
Minua todella pelottaa, että kaadan meidät nurin ja sitten sattuu, joten en ole uskaltanut edes vielä yrittää vaikka pari viikkoa varusteet olleet terassilla.. Kaipaisin vähän kannustusta ja vinkkejä.
Minua pelottaa myös ylä- ja alamäet. ylämäessä, että pyörä kippaa taaksepäin ja alamäessä ettei tasapaino pysy. Huh.Haluaisin kovasti lähteä pyöräilemään ja lapsi odottelee myös innolla.

Lähde vaan reippaasti kokeilemaan, sillä se selviää. Ei se pyörä mihinkään kippaa ylä- eikä alamäessä. Tasapainoilu on hieman vaikeampaa kun on taakka kyydissä, mutta aika lailla samanlaista se pyöräily on. Kokeile joku pikkulenkki ihan tasaisella ensin niin saat tuntumaa siihen pyöräilyyn.

Pyörä on aluksi huteran tuntuinen ja totta kai pitää ajaakin varovasti, kun on kallis lasti kyydissä. Siihen ajamiseen kuitenkin tottuu nopeasti. Meillä lapset ovat kumpikin vuorollaan tykänneet tosi paljon istua pyörän kyydissä, koska maisemat vaihtuvat nopeasti ja ajallisesti ei tarvitse istua kyydissä niin paljon kuin jos saman matkan menisi rattailla.

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei sekunniksikaan voi jättää pyörää pystyyn ilman, että kädellä tukee (esim. ei mihinkään pyörätelineeseenkään tms), koska alle vuoden ikäinen istumaan juuri oppinut vauvakin painaa niin paljon, että pyörä kaatuu herkästi. Myös turvallisuuden kannalta kannattaa jättää kovin painavat ostokset hankkimatta ja huolehtia, että kauppaostokset ovat tasaisesti pyörän ympärillä (esim. satulalaukku, etukori).

Meillä on keskustan kaupoille matkaa noin 3 km/suunta. Samoin erääseen kivaan puistoon on matkaa noin 2 km/suunta, joten keväästä syksyyn asti tulee pyöräiltyä helposti ihan normaalipäivänäkin 10 km, kun isännän tultua töistä polkaisen tuon matkan keskustaan usein harrastuksiin, kauppaan tai muuten vain ikkunaostoksille.

Muakin jännitti etukäteen pyöräily. Olen välillä aika tohelo, ja 25. raskausviikollakin kaaduin pyörällä, vaikka vauhtiakaan ei juuri ollut... No, joka tapauksessa, nyt ollaan ajeltu 1 v 5 kk ikäisen kanssa viimeiset viikot aika paljon, ja hyvinhän se lähti sujumaan. Alussa pyörä tuntui vähän huteralta, ja sen takana olevan painon huomasi selkeästi, mutta se meni pian ohi. Meillä päin ei kauheasti mäkiä ole, mutta pienet nousut ja laskut sujuvat oikein hyvin. Pyörä ei kyllä lähde kippaamaan, eli sitä ei kannata pelätä! Kyllä sinä kuitenkin painat enemmän kuin lapsi. :)
Ainoa vaikeus mun mielestä on jyrkät mutkat, eli kun vauhtia täytyy hidastaa ja kääntää jyrkästi. Jotenkin kääntämiseen tarvitsee enemmän tilaa kun lapsi on takana. Aika helposti nousen pois satulasta ja talutan pyörän hankalissa kohdissa. Taluttaminenkin oli alussa kyllä hankalaa, ja kerran meinasin kaataakin pyörän kun lapsi oli kyydissä. Nyt sitä osaakin kyllä sitten varoa! Kauppareissutkin sujuvat hyvin, kunhan ei ole mahdottomia määriä ostettavaa. Reppu selässä ja loput tavarat etukorissa. Ja siitä tosiaan vielä, että pyörästä ei voi irrottaa hetkeksikään paikallaan ollessa. Kaatuu helposti kun paino on takana. Minä nostan lapsen kyytiin ja pois niin, että pyörä nojaa satulasta mun lonkkaan tai vatsaan, ja pyöränjalka tietysti on maassa myös. Jos on pyöräteline käytettävissä, niin siitäkin saa lisätukea.
Parastahan tässä tosiaan on se, että pääsee niin nopeasti paikasta toiseen verrattuna kävelyyn. Ja nyt aurinkoisilla keleillä on kiva lähteä pyöräilemään ihan muuten vaan. Lapsi tykkää kovasti!

Minkä ikäisen lapsen kanssa olette aloittaneet pyöräilyn? Meillä vauva 9 kk, pyöränistuin ja kypärä on jo hankittu, mutta ei ole vielä uskallettu kokeilla, jokohan voisi?

Tänään sitten käytiin ajelulla. Ajaminen oli kyllä ihan helppoa, mutta kun talutin pyörää, sain sen kaksi kertaa kaatumaan. Olenko vain supersählä vai käykö teille muille näin koskaan? Pidin kyllä kiinni satulastakin, mutta silti se kippasi. Pitäisi kai pitää ihan lapsen istuimesta sitten toisella kädellä..

Yhteistyössä