pyöräily lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sinikka

Vieras
Poljetko lapsesi kanssa polkupyörällä? Istuuko lapsi istuimessa vai vaunussa?
Käytättekö kypärät? Molemmat vai ainoastaan lapsi?

Minusta noloa laittaa kypärä päähän

Vieläkin nolompaa on pyöräillä ilman kypärää? Sehän tarkoittaa että tyyppi on ihan aivoton, koska ei ymmärrä että jos joku toinen idiootti ajaa päälle, niin se voi tarkoittaa vaikkapa aivovammaa.

Mun lapseni pyöräilee omalla pyörällään.

Lapsilla on kypärät, mulla ei ole yleensä ollut. Ei siksi, että se olisi noloa (en ole hei enää mikään 13 vee jonka mielestä kaikki on iik niin noloa...) vaan siksi, etten ole saanut aikaiseksi sitä hankkia (yksi aikuisten kypärä on mulla ollut, äidiltäni sen sain, mutta se ei oikein istunut mun päähän). Olen vasta viimeiset 3-4 vuotta pyöräillyt taas aktiivisemmin, aikasemmin kun pyöräilin niin mulla ei vielä lapsia ollutkaan.

Nyt mulla on kypärä, mutten pyöräile, kun en raskausmahan kanssa uskalla. Kun jakaannun, ja pyöräilen taas, niin käytän kypärää. Haluaisin jonkun peräkärrysysteemin jonne voisin laittaa vauvan, mutta se jäänee väliin, kun ei vauvalle kypärää kuitenkaan löydy.

Lapset pyöräilee itse. Pienempää kuskasin fillarin takana vielä sinä kesänä kun hän oli 3 v, sen jälkeen en. Isompi ei koskaan istuimeen ehtinytkään.

Olen 1-2-vuotiasta kuskannut istuimessa tarakalla. Nyt keväällä en ole uskaltanut enää lasta ottaa kyytiin, tällä hetkellä on rv 36, mutta itse ajan vielä pari kolme kertaa viikossa. Kypärää olen käyttänyt enimmäkseen silloin kun lapsi on kyydissä, joskus silloin kun olen ollut yksin liikenteessä. En ollenkaan aina.
Kesäksi aion hankkia peräkärryn johon saa molemmat lapset. Anatolia, Croozerilla on tällainen pienelle vauvalle tarkoitettu istuin: http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=31284&nimi=Croozer+Vauvan+turvaistuin Kypärää sille vauvalle ei tietenkään saa, eikä se tohon kyytiin mahtuisikaan, mutta mä suunnittelen kyllä ihan maalaisjärjen nimissä hankkivani tuollaisen ja ajelevani jo ensi kesänä lyhyitä matkoja, alhaisilla nopeuksilla, pyöräteitä pitkin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Haluaisin jonkun peräkärrysysteemin jonne voisin laittaa vauvan, mutta se jäänee väliin, kun ei vauvalle kypärää kuitenkaan löydy.

Mä kuljetin vauvaa auton turvakaukalossa peräkärryssä, siinä on semmoinen "taakkavyö" jolla turvakaukalon saa kiinni. En sinne alkanut enää kypärää asennella, kun se kaukalo suojaa kuitenkin aika pätevästi :)

Nykyään pidän itsekin kypärää pyöräillessä, kun lapset on siinä iässä (2 ja 4) että ne jo tajuaa näiden juttujen päälle. Vähän on semmoinen olo että hohhoijaa, kun on ikänsä pyöräillyt ilman, mutta minkäs teet ;)

Me pyöräillään perheen kesken paljon (ja aika pitkiäkin reissuja)
Kuopus (2v) on isänsä pyörän kyydissä istuimessa
6v ajaa itse (20 tuumainen pyörä)
9v ajaa itse (24 tuumainen pyörä)
Ja kypärät on päässä jokaisella perheen jäsenellä AINA.

Mullakin tulee nykyisin ilman kypärää pyöräilemisestä mieleen että on jotain teinimäistä esittämisen makua siinä :D siis että katsokaa miten kova mä oon hei, ajan ilman kypärää. :D

Eli joo sekä lapsilla että aikuisilla on kypärät.

musta on aika hullua että jotkut vanhemmat jotka kuljettavat lastaan pyöränistuimessa tarakalla laittavat lapselleen kypärän mutta eivät itselleen! Tai että jos lapsi ajaa jo itse niin hänelle kypärä mutta pyöräilevällä vanhemmalla sitten taas ei ole.

Sitten on sellainen mitä ihmettelen et kun olen nähnyt sellaisia tapauksia pyöräilevissä että vanhempi ajaa edellä ja lapsi polkee jäljessä. Eihän siinä voi nähdä jos lapsi kaatuu tai jää jostain muusta syystä jälkeen kun itse painattelee satoja metrejä edellä.

Mutta mutta siis aiheeseen vastatakseni meillä on kaikilla perheenjäsenillä kypärät päässä pyöräilemme sitten yhdessä tai erikseen!

No meillä on mulla sekä lapsilla kypärät pyörräillessä. Lapset jo sen verran isoja että ihan itse pyöräilevät. Minä kans olen joskun ihmetellyt aikuisia jotka pyöräilevät lasten kanssa ilman kypärää. Lähinnä siis sitä että miten he perustelevat lapselle sen oman kypärättömyytensä kun samalla kuitenkin vaativat että lapsilla kypärät päässä. Minusta aikuisten on oltava esimerkkinä lapsille ja siksi sen pyöräilykypärän käyttö on suotavaa myös aikuisille.