Pyöräily lapsen kanssa: istuin vai peräkärry?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Lapsi reilun vuoden ikäinen ja mietin että kesällä olisi kiva liikkua pyörällä, mutta hankkiako sitten peräkärry vai istuin siihen pyörän pakkarille?

Kumpaakaan en ole koskaan kokeillut ja pyöräilykin on ollut vähän tauolla...

Kummassakin on puolensa. Istuimeen ehkä kallistuisin. Siinä lapsi on lähempänä, ja hänen kanssaan voi jutella. Kärryä on aavistuksen raskaampi vetää ja on myös kalliimpi. Toisaalta kärryssä lapsi olisi suojassa hyttysiltä ja sateelta.

Hinta ei tässä ole esteenä, enemmänkin se kumpi on kätevämpi. Onko se kärry tosiaan paljon raskaampi vetää. Mutta onko istuimessa oleva lapsi sitten kiikkerä?

Kärryyn saisi mukaan vielä piknik viltin ja eväät, mutta mihin ne laittaisi jos lapsi pakkarilla, ei siinä reppua voi selkään laittaa ettei olo lapsen naama lysyssä.

hmmm...

Mä ottaisin peräkärryn. Saisin sinne sekä koiran että kuopuksen kyytiin. Onko pyörä kiikkerä istuimen kanssa? Helppo laittaa lapsi siihen ja lähteä polkemaan? Katoin kerran, kun eräs äiti laitto lastaan siihen, niin näytti jotenkin tosi vaikeelta pitää pyörää pystyssä ja saada lapsi vöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-Bling-Bling:
Katoin kerran, kun eräs äiti laitto lastaan siihen, niin näytti jotenkin tosi vaikeelta pitää pyörää pystyssä ja saada lapsi vöihin.

Tätä juuri pelkään, ettei siitä tule mitään. Ehkä siis tarkistan pyörän kunnon ja ostan sitten tuollaisen kärryn. Saa sinne sitten tarvittaessa vaikka hoitolapsen jos lenkille haluaa kahden muksun kanssa :D

Ainaski meidän pikkukaupungissa autoilijat ajavat kuin hullut, ja monasti olen nähnyt läheltäpititilanteita, joissa eivät huomanneet pyörän perässä tulevaa kärryä ja meinanneet ajaa päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä vaan:
Ainaski meidän pikkukaupungissa autoilijat ajavat kuin hullut, ja monasti olen nähnyt läheltäpititilanteita, joissa eivät huomanneet pyörän perässä tulevaa kärryä ja meinanneet ajaa päälle.

Saa olla tosi sokeita kuskeja! Mun silmiini noi peräkärryt pistää jo pitkältä, onhan niissä ne viirit ja väritkin useimmiten keltasta/oranssia=huomioväriä..

Meillä on molemmat, ja molemmissa on puolensa. Pyörää ei tarvi pidellä pystyssä kun kärryä "lastaa", ja sinne menee tosiaan lisäksi myös matkatavarat ja lapsen/lapset saa suojaan. Ei oo mun mielestä raskas vetääkään. Lisäksi siinä voi kuskata myös vauvaa turvakaukalossa. Istuimen kanssa taas mahtuu pienemmistä väleistä ja lapsi näkee paremmin ympärilleen.

Jos aiot jotain tavaraakin ottaa mukaan, niin silloin peräkärry on parempi, ohjaustangossa roikkuva kassi on vaarallinen, kun pyörä on istuimen kanssa tavallista kiikkerämpi. Ja jos reppuun laittaa vähänkään enempää tavaraa, niin se on lapsessa kiinni.
Alkuperäinen kirjoittaja Miä vaan:

Niihin kannattaa laittaa sellainen korkealle nouseva huomioviiri, mitä käytetään lasten polkupyörissä, silloin näkyy matalan esteen takaakin.

Istuinta suosittelen. Ainakin tässä kaupungissa kanttarit on niin korkeita, ettei niiden yli pääse kärryllä vaan sopivaa ylityspaikkaa saa tosissaan etsiä. Hyvin mahtuu reppu selkään vaikka lapsi onkin kyydissä ja kertaakaan ei ole ollut edes läheltäpititilannetta että pyörä kaatuisi kun lasta nostaa istuimen kyytiin. Ja lisäksi on mukava kun voi jutella lapsen kanssa matkustaessa. Istuimen ja kärryn hintaerolla saa ostettua vaikka useammankin sadesuojan ja hyttyssuoja, niitä kun löytyy ihan noihin istuimiin tarkoitettuja malleja.

Yhteistyössä