pyörään istuin ja kypärä - vihjeitä kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyöräilijät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyöräilijät

Vieras
Moi!

Olen nyt ummikkona kyselemässä lasten pyöränistuimista ja kypäristä.
Olen yrittänyt hakea tietoa eri valmistajista, malleista tai myyjistä, mutta ilmeisesti olen nyt tosi huono löytämään tietoa aiheesta.

Käännynkin teidän kokoneempien puoleen, eli olemme ostamassa minulle uutta pyörää ja siihen sopivaa istuinta tytölle (1,5 vuotta ikää ) ja tietysti kypärät.

Minkämerkkisiä istuimia suosittelisitte, mistä olette ostaneet ja miten ovat toimineet käytännössä?
Osaatteko kertoa mitä kannattaa ehodttomasti huomioda istuimen ja kypärän ostossa?

MIllaisia turvavaatimuksia nykyään on? Löysin liikenneturvan sivuilta yhden lyhyen kirjoitukse, mutta en sieltä kuitenkaan mitään mainintoja siitä mikä olisi juuri turvallinen ja yms. merkki tai suomen turvavaatimukset täyttävä..

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä joita voitte antaa =)

Kiitos =)

t. Piia

Meillä on turvaistuin, sellainen ihan tavallinen mut nyt tän yksveenkans onkelmana se ett hänen jalkansa ei ylety siihen ns. astinlaudalle eli hänellä heiluu jalat josta seuraa se että hänellä väsyy jalat ja mulla käy kipiää kun hän potkii mua joten ollaan harkitsemassa uutta istuinta jossa on sellaiset jalkavyöt..en osaa oikein tarkemmin selittää asiaa kun itekin tosiaan vasta etitään istuinta..ja kypärästä sen verran et kunhan ei oo liian iso ja kannattaa koittaa sitä kypärää myös kesälakin kanssa...

jos sulla tuli tänaan sittarin mainoslehti tänään niin siinä oli istuimia, toinen 80 ekee ja toinen 40 ekee ja ja siinä näkyy olevan sellaiset jalkavyöt..

Me ostettiin viime kesänä Hamaxin turvaistuin. On ihan laadukas ja hyvä. Ostettiin Citymarketista. Siellä oli se sama edullisemmin kuin esim. Lastentarvikeliikkeestä tai pyöräliikkeestä. Ostettiin myös Citymarketista lastenkypärä. Tyttö oli viime kesänä 10 kk ja nyt hän on 1,7 v ja kohta aloitetaan taas pyöräily. Hamaxilla on myös sellainen malli, josta saa selkänojan vähän kaltevaan asentoon jos vaikka lapsi nukahtaa. Me ostimme tavallisen mallin. Selkänoja täytyy kuitenkin olla korkea, ettei niska repsahda.

Kypärän ostimme sellaisen, jonka saa sisäpuolelta säätää sopivaksi päähän.

Tosiaan viime kesänä tein vertailua ja totesin, että yhtä laadukkaita saa vaikka CM:sta. Toki asiantuntevaa palvelua saa paremmin pyöräliikkeestä.

Meillä on istuimen ja kypärän ostot kanssa vasta edessä, mutta sain hyviä vinkkejä kokeneemmalta.. Merkeistä en osaa sanoa, mutta istuimessa olis hyvä olla kunnon turvavyöt, jotka estää lapsen retkahtamisen eteenpäin jos nukahtaa. Ja lapsen kypärään ei kannata laitattaa lippaa. Nämä siis siskoltani, joka sai kunnon mustelmat selkäänsä, kun pyöräili nukkuvan lapsen kanssa yli 10 km hiekkatietä niin, että se lippa tärisi selkää vasten.. =)

Kannattaa kokeilla istuinta omaan pyörään, ne ei nimittäin aina kaikki sovi siihen omaan pyörään. Minulla kävi, että pyörää vaihtaessa uudessa pyörässä oli väärän mallinen tarakka, johon ei istuin mahtunutkaan. Onneksi ostettiin pyörä palvelevasta liikkeestä, joten siellä vaihdettiin toisen mallinen tarakka tilalle - onnistui helposti, koska oli lisäosa perusrunkoon.
Hamax on ihan hyvä istuinmerkki ja on niitä muitakin. Lapsen kypärässä täytyy ehdottomasti olla pyöreä takaosa, että pystyy istumaan sen kypärän kanssa siinä istuimessa. Juuri näin yhden tapauksen, jolla oli käännetty kypärä väärinpäin, kun takasiiveke (joka on muuten turvallisempi malli taas itsekseen pyöräileville lapsille) hakkaa muuten selkänojaan.

Ostettiin just pari viikkoa sitten istuin ja kypärä likalle (1v3kk)
Pyöräistuin oli hamax-merkkinen ihan perus versio ja pyöräilykypärä pienille tarkoitettu koko 48-52 saa ite säätää takaa. Kypärä sen mallinen ettei takana ole mitään "pyrstöä" jotta voi hyvin istua kypärä päässä istuimessa koska siinä on korkea selkäosa.

Meillä turvaistuimen ostopäätökseen vaikuttivat nämä:
- istuin sopii minun ja miehen pyörään
- istuin on helposti vaihdettavissa minun pyörästä miehen pyörään
- pyöräilykypärää varten on istuimessa kolonen, jotta lapsen niskan ei tarvitse olla etukenossa
- 5-piste valjaat
- jalkatelineet, joiden korkeus säädettävissä + remmit jalkojen ympärille

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2005 klo 10:05 mamma-72 kirjoitti:
Meillä on Hamax Sleepy, mistä saa selkönojan kallistettua. Hyvälaatuinen. Hamax Kiss on myös hyvä perusmalli.

Paljon maksoitte Sleepystä? Tänään katsoin InterSportissa, niin hinta oli 112 euroa.. Kiss maksoi "vain" 99. Kai noita saa vähän edullisemmin marketista tms.?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2005 klo 12:57 mami2 kirjoitti:
Meillä turvaistuimen ostopäätökseen vaikuttivat nämä:
- istuin sopii minun ja miehen pyörään
- istuin on helposti vaihdettavissa minun pyörästä miehen pyörään
- pyöräilykypärää varten on istuimessa kolonen, jotta lapsen niskan ei tarvitse olla etukenossa
- 5-piste valjaat
- jalkatelineet, joiden korkeus säädettävissä + remmit jalkojen ympärille

Pitääpä pistää toi kolo istuimessa mieleen.. Minkä merkkinen istuin täytti kaikki nämä vaatimukset? Meinaan, että vastaavat aika lailla mun toiveita :D

Ostin juuri kypärän 1,7 v muksulle:
Säädettävä "mutteri" niskassa.
Pieni lippa edessä: sitten kun lapsi alkaa itse fillaroida, lippa suojaa kasvoja kaatumisessa.

Pyörän turvaistuin on perintönä saatu.
jalkatuet on säädettävät ja jalat saa remmillä kiinni. Muuten siis hyvä ja tukeva, mutta huonoa on, että istuimessa on vanhanaikaiset 3-pistevyöt. :/
Hihnat tahtoo liukua olkapäiden yli pois. Luultavasti hankin uuden istuimen. Tai sitten kehitellään jokin klipsu, jolla vyöt pysyvät olkapäillä.
Nykyisissä istuimissa ei tämmöisiä vöitä olekaan.

Vielä lisäisin, että Hamax ainakin menee pyörään kuin pyörään ja ei tarvitse olla tarakkaa. Uudenlainen kiinnitys ja kaikissa uusissa istuimissa on kunnon vyöt nykyisin. Näissä on myös jaloille omat remmit.

Ilmeisesti siis Hamaxin istuimeen päädytään mekin. Kiitoksia kaikista vinkeistä, joita kannattaa ottaa huomioon istuimen hankinnassa. Muuten kun aina jää usein jotain huomaamatta.

Keselen kuitenkin vielä, että onko kenelläkään kokemusta polisport merkkisestä istuimesta? Tai tietoa missä sellaisia olisi myynnissä?

Hamax Sleepyä löytyy myös Cittarista, muistaakseni hinta oli 79,90. Itse ostin vasta Hamaxin perusmallin ja olen ihan tyytyväinen ollut. Ainut huono asia oli että asennusohjeet puuttui. Istuin on pyörässä kiinni rungossa ja ymmärtääkseni tarakkaan ei tule miteenkään kiinni. Jos joku tietää niin kertokoon olenko asentanut oikein?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2005 klo 22:50 Saparo79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2005 klo 15:36 vieras kirjoitti:
citymarketissa hamax kiss n.50e, elikkä puolet halvemmalla kuin urheiluliikkeessä!!!

Cittarissa tarjouksessa hamax kiss 39,90, väri "haalea liila"

Myö ostettiin viime kesänä Hamaxin kiss, maksoi cittarissa noin 50-60e. Tosi hyvä. Musta se nukkumis-toiminto on ihan turha, tai ei meillä poika ainakaan mitenkään nukkuisi pyörän kyydissä :wave:

En tiedä saako niitä suomesta..mutta ruotsista saa ostettua pyöräilykypäriä joissa ns.vihreä klipsi..eli kypärän lipsi tai mikä ikinä sen oikea nimi nyt on aukeaa jos lapsi jää johonkin kiinni..meillä on sellainen,mummi kävi risteilyllä ja pyysin häntä ostamaan sellaisen,löytyi kai ihan jostain tavallisesta urheilukaupasta. Se kuulosti mielestäni turvalliselta ja fiksulta. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 13:04 Saparo79 kirjoitti:
Hamax Sleepyä löytyy myös Cittarista, muistaakseni hinta oli 79,90. Itse ostin vasta Hamaxin perusmallin ja olen ihan tyytyväinen ollut. Ainut huono asia oli että asennusohjeet puuttui. Istuin on pyörässä kiinni rungossa ja ymmärtääkseni tarakkaan ei tule miteenkään kiinni. Jos joku tietää niin kertokoon olenko asentanut oikein?

No minä katseoin kans eilen, ett ei minkäämoista ohjeläpyskää ollut niissä tuoleissa! Lisäksi niistä puuttui jalkaremmit, kaikista tuoleista vaikka niitä oli siellä pilvin pimein. Ja mun käsittääkseni molemmissa hamaxeissa remmien pitäis olla vakiovaruste, on myös niissä kuvissa.. Tuliko sulla remmit mukana?? En ostanut vielä tuolia, kun jäi vaivaamaan..

Ja jos sulla epäilyttää ett ootko kiinnittänyt oikein, niin käy vaikka jollain pyöräkorjaajalla tarkistuttamassa. Käsittääkseni tuolia ei kiinnitetä tarakkaan mitenkään, koska on tarkoitettu myös pyöriin joissa ei ole tarakkaa.

[/quote]

Myö ostettiin viime kesänä Hamaxin kiss, maksoi cittarissa noin 50-60e. Tosi hyvä. Musta se nukkumis-toiminto on ihan turha, tai ei meillä poika ainakaan mitenkään nukkuisi pyörän kyydissä :wave:
[/quote]

Se, minkä takia olen miettinyt tuota hamax sleepy mallia, kun meidän neiti on vasta 1,1 vuotta, mutta aina kun lähtee esim. rattaillakin menemään tai pulkalla talvella, ni aina nukahti ensimmäiseen mutkaan. Ja eikös se voi kuitenkin olla ihan pystyasennossakin, ettei nyt aina tarvii olla ns. nukkuma-asennossa.
Ja kuitenkin, kun tyttö tottuu istumaan pyörän kyydissä, niin tulee pidempiä matkoja tehtyä, kun pääsee mummolaankin silloin kuin haluaa, ettei aina tarvitse olla kyytiä vaille, kun oma auto ei ole viel toiminnassa.
Mutta pitää nyt täss ruveta katselee ja miettimään.
Ja tuntuu, että ne penkit on niin isoja, että tyttö näyttää kuin pieneltä kirpulta siel kyydis :laugh: .
Onpahan hyvä isuin moneksi vuodeksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2005 klo 08:45 Shaina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 13:04 Saparo79 kirjoitti:

No minä katseoin kans eilen, ett ei minkäämoista ohjeläpyskää ollut niissä tuoleissa! Lisäksi niistä puuttui jalkaremmit, kaikista tuoleista vaikka niitä oli siellä pilvin pimein. Ja mun käsittääkseni molemmissa hamaxeissa remmien pitäis olla vakiovaruste, on myös niissä kuvissa.. Tuliko sulla remmit mukana?? En ostanut vielä tuolia, kun jäi vaivaamaan..

Ja jos sulla epäilyttää ett ootko kiinnittänyt oikein, niin käy vaikka jollain pyöräkorjaajalla tarkistuttamassa. Käsittääkseni tuolia ei kiinnitetä tarakkaan mitenkään, koska on tarkoitettu myös pyöriin joissa ei ole tarakkaa.

Ei ollut jalkaremmejä mukana :( Uskon että asennus on kyllä oikein kun osia oli niin vähän että vaihtoehtoja ei ollut paljoa. Ja rynkytin kyllä istunta oikein kunnolla eikä irronnut =) Netistäkään en löytänyt ohjeita mistään. Siinä mielessä hyvä istuin kun ei ole tarakassa kiinni niin helppo ottaa irti jos lähtee pyöräileen ilman neitiä.

\
[/quote]

Se, minkä takia olen miettinyt tuota hamax sleepy mallia, kun meidän neiti on vasta 1,1 vuotta, mutta aina kun lähtee esim. rattaillakin menemään tai pulkalla talvella, ni aina nukahti ensimmäiseen mutkaan. Ja eikös se voi kuitenkin olla ihan pystyasennossakin, ettei nyt aina tarvii olla ns. nukkuma-asennossa.
Ja kuitenkin, kun tyttö tottuu istumaan pyörän kyydissä, niin tulee pidempiä matkoja tehtyä, kun pääsee mummolaankin silloin kuin haluaa, ettei aina tarvitse olla kyytiä vaille, kun oma auto ei ole viel toiminnassa.
Ja tuntuu, että ne penkit on niin isoja, että tyttö näyttää kuin pieneltä kirpulta siel kyydis :laugh: .

[/quote]

Mä ostin perusmallin koska luulin että ei meidänkään neiti (1v1kk)nuku pyörän kyydissä mutta väärässä olin. Kaks kertaa olen käynyt neitin kans pyöräilemässä ja molemmilla kerroilla on nukkunut \|O Mutta hyvinpä tuo on nukkunut tuossakin istuimessa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2005 klo 15:35 Saparo79 kirjoitti:
\

[/quote]

Mä ostin perusmallin koska luulin että ei meidänkään neiti (1v1kk)nuku pyörän kyydissä mutta väärässä olin. Kaks kertaa olen käynyt neitin kans pyöräilemässä ja molemmilla kerroilla on nukkunut \|O Mutta hyvinpä tuo on nukkunut tuossakin istuimessa =)

[/quote]

Kiva kuulla vaihtoehto, että on pystynyt nukkumaan perusmallissa. Mutta, kun tulee pidempiä matkoja ajeltua, että on varmaan mukavampi istua siin sleepys. Mut pitää lähteä huomenna katselee hintoja.

Yhteistyössä