pyöräily

Moi, olen isä 3 vuotiaalle tytölle ja nyt mietin semmonen asia kun vaimo pyöräilee tyttö kyydissä miten te teette? Täälä tyttö käyttää kypärä mutta ei äiti, ostin hänelle kypärän mutta hän ei halu kyttää sitä. Miten te äidit , käytättekö?

Minä käytän kypärää lähes aina, jos postilaatikolla käyn, niin en laita. Miehellä ei sitten taas ole pyöräilykypärää, mutta eipä hän juuri pyöräilekään. Lapsista 2,5-11v käyttää aina kypärää, mutta teinit ei valitettavasti muuta kuin mopoillessaan.

Meillä käyttää kypärää kaikki paitsi koira, joka myös on pyörän kyydissä. =) En oikein osaa perustella lapselle miksi hänen pitää käyttää kypärää jos muutkaan eivät tee niin. Ja onhan se omankin turvallisuuden takia tärkeää.

Käytän kypärää, mies käyttää 90-prosenttisesti myös. Ennen esikoista kävin pyörällä töissä ja ajatus kypsyi sinä aikana. Ne aivot on ainutkertaiset, ja jos kampaus on arvokkaampi säilytettävä kuin pään sisältö, niin siitä vaan sitten ilman kypärää... 2,5-vuotias esikoinen on myös jo alkanut huomioida kypärättömät pyöräilijät, niin että tässä alkaisi olla vaikea perustella hänelle kypärän käyttöä, jos en itsekään käyttäisi!

Pyöräily on jäänyt, myin vanhan pyöränkin pois, mutta kypärän säilytin. Kypärää käytän, aina siitä lähtien kuin nuorena tyttönä kaaduin alamaëssä. Sain lievän aivotärähdyksen, päänsärkyä pari päivää. Tokkurasta selvittyäni huomasin, että pään vieressä kaatuessa oli kaatunut liikennemerkki ja suuri sementtipaukku, johon se oli aikoinaan pystytetty... Otin opikseni eli kypärä käyttöön!

Alkuperäinen kirjoittaja Mspitz:
Meillä käyttää kypärää kaikki paitsi koira, joka myös on pyörän kyydissä. =) En oikein osaa perustella lapselle miksi hänen pitää käyttää kypärää jos muutkaan eivät tee niin. Ja onhan se omankin turvallisuuden takia tärkeää.

Miten perustelet lapselle, ettei han saa tupakoida/ juoda alkoholia, vaikka itse niin tekisit ? Ma en kayta pyorailykyparaa, valvon usein myohaan, juon viinia yms. mika ei aina ole niin esimerkillista, mutta pidan huolen, etteivat lapset tee samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rivella:
Alkuperäinen kirjoittaja Mspitz:

Miten perustelet lapselle, ettei han saa tupakoida/ juoda alkoholia, vaikka itse niin tekisit ? Ma en kayta pyorailykyparaa, valvon usein myohaan, juon viinia yms. mika ei aina ole niin esimerkillista, mutta pidan huolen, etteivat lapset tee samoin.
Hyvä kysymys. :) Toisaalta, onhan noissa nautintoaineissa ikärajat, mitä ei pyöräilykypärän käytössä ole.

Käytän kypärää. Oppiihan tyttö että oikeasti akikkien täytyisi käyttää kypärää. Itse aloin käyttää kypärää kun näin aivan läheltä tuttavani kolaroinnin pysähtyneen auton kanssa. Aika pahaa jälkeä tuli :(

Koko perhe käyttää kypärää. itse olen käyttänyt 15 vuotta. Ostin ensimmäisen kypärän kolaroituani pyörällä kolmannen kerran. Kaksi kertaa auto ajoi eteen, joten minussa ei ollut vikaa. Sehän siinä onkin, vaikka kuinka olet varovainen niin joku voi tulla päälle.
Kolmannen kerran törmäsin toiseen pyöräilijään, vikaa molemmissa. Kaatuessani ainoa ajatus oli "älä lyö päätä, älä lyö päätä". En lyönyt päätä, olkapää vain venähti. Sen jälkeen ostin kypärän ja pidän sitä aina.

Miehen opetin myös käyttämään kypärää. Ensimmäisenä yhteisenä juhannuksena lähdettiin ystäville syömään pyörällä ja pakotin miehen laittamaan kypärän vaikka sitä mulle protestoi kovin. Mutta suhde oli vielä tuolloin aika nuori joten mun mieliksi sitten laittoi.. :D
Paluumatkalla mies kaatui (humalassa) ja kypärä halkesi.. :eek: Sen jälkeen mies on pitänyt myös kypärää.
Lapsille ostettu heti kun on alettu pyörällä kuljettaa.

Yhteistyössä