Pyöräilijöille ja lenkkeilijöille nopeusrajoitukset ja GPS seuranta?

  • Viestiketjun aloittaja vireeni
  • Ensimmäinen viesti
Spencer Hastings
No jaa-a, vaikeahan tota ois valvoa. Mut ihan hyvä olis "saada kuriin" ne työmatkapyöräilyn tour de francelaiset, jotka ajaa ihan miten sattuu 10 cm päästä ihmisistä ja muista pyöristä, huutelee ja heittää finkkua perään jos jokainen ei raivaa koko käytävää juuri heille.

Mutta ehkä kuitenkin kannatan yksilön läksyttämistä, kuin kaikenkattavia kieltoja ja rajoituksia.

Ja eiköhän urheilevia jo vakoilla kaikkien sportstrackereiden gps:n jne. kautta :D Foliohattu päähän.
 
Lait joita ei käytännössä voida valvoa ja joita on myös hankala noudattaa (nopeusmittarin puuttuminen, alamäet ym.) ovat lähtökohtaisesti älyttömiä.

Toisaalta tuo olisi kohtuullisesti hyväksyttävissä, mikäli pyörätien käyttöpakko samalla poistettaisiin, jolloin halukkaat voisivat ajaa ajoradalla.
 
pyhä sylvi
Toisaalta hyvä. Meinattu monesti näiden maantiekiitäjä pyöräilijöiden alle jäädä. Vaikea todellakin seurata, kun poliiseilla nyt riittää joissa juopoissakin vahtimista. Tätäkään tosin ei tarvitsisi edes keskustella, kun ihmiset huomioisi muutkin tallaajat.
 
Jo on aikakin puuttua pyöräilijöiden perseilyyn, ei mulla muuta
Hankala olla "perseilemättä", kun liikenneympäristön suunnittelussa ei ole yleensä suuremmin pyöräilyn tarpeita ja erityispiirteitä huomioitu. Pahimpana sekä ympäristön että sääntöjen (varsinkin väistämissääntöjen) sekavuus ja jatkuva rinnastaminen jalankulkuun.

Yksi korttelinväli leikitään jalankulkijaa kapealla pyörätieksi kyltitetyllä irvistävillä laatoilla päällystetyllä entisellä jalkakäytävällä, ja sitten yhtäkkiä risteyksessä jollain epäselväksi jätetyllä keinolla siirrytään toiselle puolelle katua ajamaan ajoradalla ajoneuvona. Sen jalkakäytävätyyppisen väylän toisesta päästä saattaa myös yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki puuttua, kun on unohtunut asentaa.
 
Kyllä 25 km/ tunnissa riittää kaupungissa täysin, ja siitähän oli kyse. Muualla sitten vaikka 80/h jos viereisellä ajoradalla niin sallitaan. Missä se gps-seurantajuttu oli? Vai kärjistettiinkö?
Varsinkin alamässä tuo 25 km/h ylittyy helposti. Muutenkaan en ymmärrä, miksei pyörällä saisi ajaa samalla kadulla yhtä kovaa kuin muillakin ajoneuvoilla.

Toisaalta onneksi tuo koskisi vain yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä (ei ajoratoja tai erillisiä pyöräteitä/kaistoja), ja mahdollisuudet lienevät kohtuu hyvät poistaa niiden käyttöpakko tässä yhteydessä, koska muuten tilanne muuttuisi aivan kohtuuttomaksi.
 
vvvviierras
Mä olen jotenkin kuvitellut että pyörän pitää noudattaa nopeusrajoitusta kun ajetaan ajotiellä (laidassa). Ilmeisesti näin ei sitten olekaan. No hyvä tietää :) Lähdenpä heti rällästämään pyörällä.
 
"123"
Jo on aikakin puuttua pyöräilijöiden perseilyyn, ei mulla muuta
PEESI!
En kyllä käsitä miten itsekkäitä k-päitä osa pyöräilijöistä on.
Meilläpäin on kaksi nuorta tätiä, joiden on kerta kaikkiaan pakko pyöräillä vierekkäin jo valmiiksi kapealla autotiellä. Kyseessä kaupungin keskusta missä tiet niin kaposia että joutuu venkslailee jos joku on tiensivussa parkissa, ja sit nää idiootit (oikeasti, pakko olla päässä jotain vikaa kai?) tukkivat tien niin että kukaan ei pääse minnekään.
Viime viikolla taas sitä menoa joutui näkemään, ja mietin että mitä ihmettä noille akoille pitäisi tehdä.
 
"Malin"
Nämä jutut koskee pyöräteitä. Yleisillä saat ohittaa vaikka viittäkymppiä ajavan kauppareissulla olevan mummon jos rajoitus on vaikka kuusikymppiä. Vittu näistä asioista niin vaikeita saivartelemalla tarvitse tehdä. Kaupunkien ulkopuolellakin pyöräteillä saa ajaa yhtä kovaa kuin rinnalla kulkevalla ajotiellä.

Lukekaa muutakin kuin maikkarin vajavaisia uutissivuja. Lehdetkin on olemassa, ja niiden nettisivut.
 
Mä olen jotenkin kuvitellut että pyörän pitää noudattaa nopeusrajoitusta kun ajetaan ajotiellä (laidassa). Ilmeisesti näin ei sitten olekaan. No hyvä tietää :) Lähdenpä heti rällästämään pyörällä.
No tietenkin pitää niin kuin kaikkien muidenkin ajoneuvojen. Sitä paitsi tuo ehdotus erillisnopeusrajoituksesta ei koskisi ajoratoja.
 
vireeni
Kyllä 25 km/ tunnissa riittää kaupungissa täysin, ja siitähän oli kyse. Muualla sitten vaikka 80/h jos viereisellä ajoradalla niin sallitaan. Missä se gps-seurantajuttu oli? Vai kärjistettiinkö?
Autoille tuli nopeusrajoitukset vuonna 1978. Sitä ennen oli vain paikallisia kokeiluja nopeusrajoituksista. Onnettomuudet eivät ole vähentyneet vuodesta 1978, vaikka rajoituksia on kiristetty jatkuvasti. Kuolemantapaukset ovat kyllä vähentyneet turvavöiden ja turvatyynyjen tultua autoihin.

Autoihin on tulossa GPS seurantalaitteet, joilla valvotaa kansalaisten liikkeitä ja laskutetaan ajetuista kilometreistä. Ei ole lainkaan kaukaa haettua, että pyöräilijöillekin tulee rajoituksia, valvontaa ja verojakin. Valtio voi määrätä esim. sadan euron vuosittaisen käyttömaksun pyöräilijöille.
 
[QUOTE="...";29989913]En kannata. Sen jälkeen useimmat pyöräilijät siirtyvät pyöräteiltä ajoradoille ja tulee onnettomuussuma.[/QUOTE]

Ei se niin mene. Tutustu asiasta tehtyyn tutkimukseen niin huomaat, että tiheällä kaupunkialueella ajoradalla pyöräily on itse asiassa selvästi turvallisempaa kuin jalkakäytävätyyppisellä reitillä (eli tyypillisellä suomalaisella "kevyen liikenteen väylällä"). Onnettomuudet autojen kanssa tapahtuvat lähes yksinomaan risteyksissä ja niissä se jalkakäytävätyyppinen kadun reunalla kulkeva kaksisuuntainen pyörätie on vaarallisin ratkaisu. Pyöräilijät tulevat tällöin risteykseen eri kulmasta ja suunnasta kuin muut ajoneuvot (vaikeuttaa toisten huomaamista), risteysjärjestelyistä tulee monimutkaisempia ja väistämissäännöistä erittäin epäselvät.

Suomalaisten yleinen käsitys ajoradalla pyöräilyn vaarallisuudesta johtuu lähinnä siitä, että pyöräilijät ovat nykyään tottuneet mieltämään itsensä kävelyyn rinnastettavaksi liikennemuodoksi, jolloin ajoradalla ajo tuntuu vieraalta. Tätä asennetta voisi lähteä korjaamaan esimerkiksi maalaamalla ajoradoille pyöräkaistoja ja tietysti poistamalla pyöräteiden käytön pakollisuus ja monesta paikasta (varsinkin hiljaisemmilta kaduilta) kokonaan pyörätiet.
 

Yhteistyössä