pyörä varastetaan, ei ollut lukittu, kenen syy ja kuka maksaa + mitä maksaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tuttavani lapsi oli ajanut sillä pyörällä ja jättänyt sen eri paikkaan. Nyt sitten pyörän omistajan isä uhkailee ja vaatii satoja euroja tutultani.

Eli: pyörä ei ollut lukittu ja mistä tuttuni voi olla varma mikä pyörän oikea hinta oli kun merkkiäkään ei ole kerrottu? Voihan ne huijata että oli arvokkaampi kuin olikaan.

Kuka antoi luvan lainata pyörää, ja annettiinko samalla pyörän avain? Jos avainta ei annettu, niin pyörää ei tietenkään voi lukita. Silloin ei ole lainaajan vastuulla.

Siis tuttavasi lapsi otti pyörän koulun pihasta, ajoi sillä jonnekin, jätti sinne, ja fillari pöllittiin?

Kyllä mun mielestä sun tuttava on korvausvelvollinen. Hänen lapsensahan käytännössä varasti pyörän.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras";26421331]kyse ei lainasta vaan pyörä oli jätetty koulun pihaan josta lapsi sen löysi.[/QUOTE]

Siis tuttavan lapsi "löysi" pyörän koulun pihasta ja lähti ajelemaan sillä, jätti sen lukitsemattomana jonnekin mistä se varastettiin (tai joku toinen vuorostaan löysi sen ja lähti ajelemaan)?

[QUOTE="vieras";26421331]kyse ei lainasta vaan pyörä oli jätetty koulun pihaan josta lapsi sen löysi.[/QUOTE]

Eli oli ottanut sen ominpäin, ja jättänyt jonnekin muualle mistä se oli varastettu?

Eikö pyörän olisi pitänyt olla lukittuna jo siellä koulun pihallakin? Olisihan se voitu sieltäkin varastaa. Mutta nyt kyllä tuo "lainaaja" on kyllä tainnut itse vähän niinkuin varastaa tuon pyörän, jos oikein käsitin? Silloin on kyllä vastuussa.

Eli jos "löydän" lukitsemattoman pyörän vaikka kaupan pihasta ja otan sen ja ajan kotiin, josta joku sen varastaa, niin olisinko tosiaan muka vain lainaaja? Ehkä se varaskin vain "lainaa" pyörää?

Varas yhtälailla se tuttavan lapsi kuin se joka sen sen jälkeen vei.

Siis tuttavasi lapsi otti pyörän koulun pihasta, ajoi sillä jonnekin, jätti sinne, ja fillari pöllittiin?

Kyllä mun mielestä sun tuttava on korvausvelvollinen. Hänen lapsensahan käytännössä varasti pyörän.

juuri näin, mutta koska pyörä oli lukitsematta vakuutus ei korvaa mitään, siis sen pyörän omistajan perheen vakuutus. Toisekseen he väittävät pyörää satojen eurojen arvoiseksi, jos näin olisi, miksi se oli lukitsematta? Tottakai tuttu korvaa sen pyörän, mutta ei hän niin hullu ole että heittää satasia ilman tietoa oikeasta arvosta.

Nykyään emme saa sanoa "varastaa". Kysymyksessä on "luvaton käyttöönotto". Varashan, eikun luvattomasti käyttöönottaja, voi tuntea syyllisyyttä, jos häntä syytetään varastamisesta. ; )

[QUOTE="vieras";26421380]juuri näin, mutta koska pyörä oli lukitsematta vakuutus ei korvaa mitään, siis sen pyörän omistajan perheen vakuutus. Toisekseen he väittävät pyörää satojen eurojen arvoiseksi, jos näin olisi, miksi se oli lukitsematta? Tottakai tuttu korvaa sen pyörän, mutta ei hän niin hullu ole että heittää satasia ilman tietoa oikeasta arvosta.[/QUOTE]

No ehkä neuvoo lastaan seuraavan kerran pyörää varastaessaan ensin selvittämään kyseisen pyörän merkin ja hinnan....

ai samalla tavalla, kuin sen erään kellon kohdalla: "miehän löysin..."

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras";26421380]juuri näin, mutta koska pyörä oli lukitsematta vakuutus ei korvaa mitään, siis sen pyörän omistajan perheen vakuutus. Toisekseen he väittävät pyörää satojen eurojen arvoiseksi, jos näin olisi, miksi se oli lukitsematta? Tottakai tuttu korvaa sen pyörän, mutta ei hän niin hullu ole että heittää satasia ilman tietoa oikeasta arvosta.[/QUOTE]

Tietysti pitää tietää pyörän merkki ja arvo.

Ihan sama, oliko pyörä koulun pihassa lukitsematta - "tuttusi" opettakoon penskalleen, että varastaminen on VÄÄRIN ja niin ei saa tehdä.

No ehkä neuvoo lastaan seuraavan kerran pyörää varastaessaan ensin selvittämään kyseisen pyörän merkin ja hinnan....

tässähän ei ollut kyse siitä, tekikö lapsi väärin vai ei, totta helvetissä teki. Et osaa vastata kysymykseen ilman vittuilua? Oletpa fiksu...

jos mä jätän oveni auki ja lähden kauppaan, sillä aikaa käy varkaita niin voinko väittää että "juuh, sieltä meni ne löpötiinin tonnin kengät nyt ja versaasen kapsäkki"
vaikkei mulla todellisuudessa niitä olisi...

[QUOTE="vieras";26421424]tässähän ei ollut kyse siitä, tekikö lapsi väärin vai ei, totta helvetissä teki.
[/QUOTE]
"Kenen syy ja kuka maksaa" lukee jo otsikossa. Sen perusteella voisi kuvitella, että sulle on epäselvää, tekikö lapsi väärin = kenen syy asia oli, ja kuka on velvollinen maksamaan.

[QUOTE="vieras";26421424]tässähän ei ollut kyse siitä, tekikö lapsi väärin vai ei, totta helvetissä teki. Et osaa vastata kysymykseen ilman vittuilua? Oletpa fiksu...

jos mä jätän oveni auki ja lähden kauppaan, sillä aikaa käy varkaita niin voinko väittää että "juuh, sieltä meni ne löpötiinin tonnin kengät nyt ja versaasen kapsäkki"
vaikkei mulla todellisuudessa niitä olisi...[/QUOTE]

No nimenomaan siksi sen varastelevan lapsen kannattaa olla selvillä siitä mitä vie ettei heiltä voida huijata liian isoja korvauksia.

Jos se varas ei itse tiedä millaisen pyörän on vienyt niin sitten korvataan sen mukaan mitä omistaja sanoo.

Itse kyllä pitäisin isompana ongelmana lapseni toimintaa kuin sitä pyörän hintaa.

[QUOTE="vieras";26421424]tässähän ei ollut kyse siitä, tekikö lapsi väärin vai ei, totta helvetissä teki. Et osaa vastata kysymykseen ilman vittuilua? Oletpa fiksu...

vaikkei mulla todellisuudessa niitä olisi...[/QUOTE]

Tuo nyt onkin aina tuollainen vääntäjä ja saivarteilija, mukaviisas :D. Senpä vuoksi hänen viestejä ei viitsi oikein edes lukea. On sellaista blaa blaa paskaa joka kerta...

No nimenomaan siksi sen varastelevan lapsen kannattaa olla selvillä siitä mitä vie ettei heiltä voida huijata liian isoja korvauksia.

Jos se varas ei itse tiedä millaisen pyörän on vienyt niin sitten korvataan sen mukaan mitä omistaja sanoo.

Itse kyllä pitäisin isompana ongelmana lapseni toimintaa kuin sitä pyörän hintaa.

no ei se kyllä ihan noin mene, että korvataan mitä pyydetään. Omaisuuden arvo on tiedettävä ennen korvauksia. Jotenkin tuntuu että se pyörä oli tarkoituksella jätetty sinne lukitsematta että joku veisi, hyvät kesärahat nääs..

ja jotain kertoo jo sen aikuisen käytöskin, yrittää uhkailemalla ja kiristämällä saada rahaa, eivät ole tehneet edes rikosilmoitusta asiasta :) Tuttu oli hädissään tuleeko se hullu kotiovelle, noh onneksi heillä on koira.

[QUOTE="vieras";26421272]tuttavani lapsi oli ajanut sillä pyörällä ja jättänyt sen eri paikkaan. Nyt sitten pyörän omistajan isä uhkailee ja vaatii satoja euroja tutultani.

Eli: pyörä ei ollut lukittu ja mistä tuttuni voi olla varma mikä pyörän oikea hinta oli kun merkkiäkään ei ole kerrottu? Voihan ne huijata että oli arvokkaampi kuin olikaan.[/QUOTE]

Noh, Siperia opettaa.

[QUOTE="vieras";26421462]tottakai olen mukana ystävätteri elämän kaikissa hetkissä, oli ne ikäviä tai ei. Tollo. Ai niin, sullahan ei ollut ystäviä... :/[/QUOTE]
Ystäviä mulla on paljonkin, tuttuja on satoja ja niiden asioissa en niin tunteella jaksa mukana elää.

Jos mä olisin tuo ystävättäresi/tuttusi, niin haluaisin tietoa pyörän merkistä, mallista, ostovuodesta = arvosta, ja sitten korvaisin. Ehkä se oli joku 6 v vanha Bilteman fillari, jonka arvo ei todellakaan ole satoja euroja. Ihan yhtä väärin se pölliminen on tietysti aina, pyörän arvosta viis, mutta väärin on sekin jos ko. pyörän omistajan vanhemmat haistaa nyt tilaisuuden tienata. Pakko niiden on tietää, millainen pyörä lapsella oli. Ja kyllä poliisi-ilmoituksessakin & vakuutushakemuksessa pitää olla nämä tiedot.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä