PuuroStop.. mitä tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HätäKädessä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HätäKädessä..

Vieras
Heippå dig!

Nyt on piru merrassa ja hätä kädessä.. tai ainakin keittiössä ja äidillä. Meillä on 1,5 v taapero ja aina syönyt todella kiltisti aamu- ja iltapuuron. Hyvällä ruokahalulla ja ihan kunnon annoksia. Mutta nyt on viikon ajan ollut totaalinen kyllästyminen puuroon. Ei auta vaikka tarjoilee erilaisia versioita tai siis eri puuroja ja vaikka sekoittelisi puuron sekaan mitä. Heti tulee paluupostissa puuro ulos jos lusikallisen saa suuhun vahingossa menemään.

Nyt on ongelmana, että mitä ihmettä annan puuron tilalla? Jotain sellaista, että vähän pitäisi nälkää päivän riennoissa ja myös yön yli.

Mitä te muut annatte lapsellenne aamuisin ja iltaisin jos puuro ei yksinkertaisesti uppoa? Vai onko meidän lapsi (muka) ainoa tapaus jolle on tullut puuro stop? Ainakin hetkellinen sellainen.

Tänä aamuna annoin A+jugurttia johon olin sekoittanut "vauvan" hedelmäsosetta ja puolikkaan leivän ja maitoa.. mutta kun en jotenkin usko että tuollainen pitäisi kovasti nälkää. Olen sitten varmaan niin puuro vannoutunut ihminen :) Ja kun tuollainen puolitoistavuotias kuitenkin mennä touhottaa koko ajan edes takaisin, niin kyllähän kunnon ruokaakin pitäisi saada syötyä..

Iso kiitos jos joku tätä mammaa auttaa.

ps.. pitääkö tässä jo ruveta epätoivoisena tarjoamaan AnnaMannan suklaaversiota?! Sellainen herkku saattais upota :)

Anna leipää. Pitää nälkää ihan yhtä hyvin kuin puuro, onhan se samoista aineksista tehty! (Takuulla suklaapuuroa terveellisempi vaihtoehto..) Et vain mitään vitivalkoista haperoa syötä. Päälle vaikka tuorejuustoa ja lisukkeena kurkkua ja tomaattia. Meilläkin tökkii puuro pikkuhiljaa, mutta luulen sen vain johtuvan siitä, ettei taapero enää ole vauva ja haluaa siis käytellä hampaitaan. Leipää syödään tosi paljon, aamuisin tosin koitan edelleen pitää siitä puurosta kiinni. Saas nähdä kuinka kauan ;) Pieni välipala aamupäivään ei myöskään ole paha juttu, siis tyyliin puolikas omena tms. Ei ole pakko jaksaa aamupalan voimalla lounaaseen asti.

Itse olen vain jatkanut puurolinjalla tarjoamatta mitään korvikkeita. Jos lapsella ei ole nälkä, hän kyllä itse syö, jos on nälkä. Esimerkiksi 10 kk:n ikäinen syö uskomattoman isoja annoksia, mutta vuotta myöhemmin annoskoko on jo selvästi pienentynyt.

Jos lapsesi esimerkiksi jättää iltapuuron syömättä, niin on takuuvarmaa, että aamulla hänellä on jo todella kova nälkä. Luulenkin, että aika moni jättää puuron antamisen juuri noihin aikoihin pois, koska ei osaa käsitellä sitä tilannetta, että mitäpä nyt antaisi. Jatka vain antamista, lapsi välillä testaa, mutta kyllä hän jatkaa puurottelua, kun sitä vain sitkeästi tarjoat. Voit toki puuron lisäksi tarjota esim. leipäpalan ja puuroon voi- tai hillosilmän.

ap:n kanssa meillä on ihan samatilanne. Viikon on puuron syönti ollut taistelua. Sitten päätin, että en tarjoa nyt vähään aikaan ollenkaan. Tilalla olen antanut aamuisin weetabix-muroja ja leipää+maitoa. Hyvin on tuollakin jaksanut lounaalle. Illalla olen antanut hedelmää (useimmiten banaania se kun on aika tuhtia) ja lisäksi jugurttia tai marjakiisseliä.

Olin ihan varma, että on yöllä nälkäinen kun tuo iltapala on niin kevyt. Mutta ihan samalla tavalla on nukkunut kuin ison puurolautsellisen jälkeenkin.

meilläkin teki stopin n. pari kk sitten (nyt poika 1v10kk). Päiväkodissa aamupuuro kyllä maistuu ja viikonloppuisinkin saa sen jotenkuten kotona alas kun tarpeeksi odottelee. Iltapalaksi leipää (vähäsuolaista yleensä) jossa hiukan margariinia ja sitten hedelmiä ja maitoa. Jugurttilakonkin on tehnyt vaikka aiemmin maistui hyvin ... ärsyttävää kun itsestä tuntuu että on niin yksipuolista mutta eipä tuo ole vielä nälkään kuollut. Monesti meillä venähtää päivällinen klo 18 asti niin ei iltapalalla 20 ole niin nälkäkään.. Aiemmin (kun olin kotona) syötiin usein päivällinen jo 16.30 niin silloin maistui puurokin paremmin. Sitä en tiedä syökö päiväkodissa jugurttia.

niin ja ymmärrän kyllä että puuro voi alkaa kyllästyttämään jos n 7kk iästä on syönyt sitä aamuin illoin (eri puuroja ja lisukkeita toki vaihdellen) ja päiväkodissa joskus jotain ohra tms. puuroa on lounaanakin... ehkä se sitten joskus taas maistuu...

Minä en ole oikein koskaan tajunnut tätä "puuro pitää hyvin nälkää" -mantraa. Itselläni ja parilla kaverillani, joita olen asian tiimoilta haastatellut, on nimenomaan puuroaamiaisen jälkeen aiemmin uudestaan nälkä kuin leipäaamiaisen jälkeen.

Meidän kaksivuotias pitää Talk Muruista (löytyy mysli/muro yms. hyllystä, ja pitäisi olla suht terveellistä tavaraa). Niitä on mukava syödä sormin. Samoin annamme vielä joskus aamu tai iltapalaksi vauvojen kasvissoseita, kun ne näyttävät menevän hyvin kaupaksi.

Ruispuolukkapuuro
uunipuuro ohrasuurimoista tai puuroriisistä
ei sukslismannakaan pahaksi ole, jos sitä vain joskus tarjoaa
makaronivelliä (suursuosikki =) )
leipää, jugurttia, hedelmiä, kananmunaa
Muroja tai mysliä, myslin voi tehdä myös itse

Meillä vaihdellaan näitä tavallisten hiutalepuurojen lisäksi. Viikonloppuisin syödään yleensä niitä vähän maistuvampia (=ei niin terveellisiä) aamiaisia.

Jos syö pelkkää puuroa, saa pelkän viljan nesteellä höystettynä. Leipä on kuivaa, eli viljaa periaatteessa mahtuu enemmän "samaan määrään", ja kun siihen vielä heittää jotain lihaa päälle, niin ei ihmekään, että nälkä pysyy pitempään loitolla... Tosi paljon tietysti riippuu, minkä tyyppistä viljaa valitsee, oli puuro tai leipä.

Olet varmaan jo kokeillut mannapuuroa? Meillä se on pojan (1v6kk) herkku, joka uppoaa silloinkin kun muut ei. Keitellään sitä välipalaksikin melkein joka vkl eli varsinaisia puurosyöppöjä ollaan. Siihen "hillohilmäksi" joten hyvää Pilttiä. Heh, silloin viikonloppuisin tuleekin puuroasitten 3 X vrk, eikä edes nolota :)

Anna lapselle välillä leipää + viiliä tai leipää + jugurttia. Jos lapsi saa AINA vain puuroa, ei ihmekään, että alkaa kyllästyttää. Syötkö itse aina aamulla ja illalla pelkkää puuroa?

Täysjyväleivät ovat taatusti terveellisempiä kuin esim. jonkun mainitsema mannapuuro, mikä on puhdasta, valkoista vehnää. Mannapuuron ravitsemuksellinen arvo ei siis kipua kovin korkealle.

Esim. päiväkodissakaan ei ole joka aamu puuroa, edes tuon ikäisille! Katsopas vaikka jonkun päiväkodin ruokalistaa.

Kiitoksia moninaisista vastauksista. Kyllä meillä lapselle aamulla leipääkin tarjoillaan, mutta yleensä puuron jälkeen. Eli olen pitänyt puuroa tuon ikäiselle vielä pääruokana aamuin illoin. Tosin tämän stopin jälkeen olen hetkeksi lakannut tarjoamasta puuroa illalla, eli korvannut puuron juurikin mainitsemillanne jugurtilla+leivällä+hedelmällä (esim. puolikas banaani). Eilen ja tänään sitten aamusella maistui jo vähän puurokin, tein suosiolla huomattavasti pienemmän annoksen kuin ennen ja kaikki meni :) Ja puuron päälle vielä leipää ja tietysti maitoa.
Weetabixit meillä ei uponnut ollenkaan, ei maidon eikä jugurtin kera. Mutta säilyyhän nuo, ehkä nekin joskus saadaan syödyksi..
Mutta näköjään tällaista säätämistä tämä lapsen kasvatus on, ikinä ei voi tietää mikä vaihe milloinkin on meneillään.

Kivaa alkavaa viikkoa kaikille!

Yhteistyössä