Puuroista ja luumusoseesta kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Hei!

Miten teette puuron äidinmaitoon? Itse olen käyttänyt nyt noita Muksun riisipuurojauheita. Ne on helppo tehdä "lypsylämpimään" maitoon. Mutta kohta kokeilemme siirtyä tavallisiin pikariisihiutaleisiin ja kaurapuuroon niin pitääkö sitten tehdä vesipuuroa? Kun ei kai äidinmaitoa voi keittää?

Sitten luumusoseesta kyselin tänään tuolla mitäsnytin puolella. Ja sain vastauksia, että osta kaupasta valmista tai ainakin sellaisia luumuja missä ei ole kaliumsorbaattia (E202). Noissa meidän molemmissa luumupusseissa on juurikin tätä E202. Mutta en googlella löytänyt siitä sen ihmeempiä, että miksi se on paha. Vai siksikö vain kun on lisäaine?
Mistä olette itse tehneet luumusoseen?

Keitä paksu puuro veteen ja sit kun on kypsää, löysennä äidinmaidolla. Jäähtyykin siinä sopivasti. Luumusoseen ostaisin minäkin valmiina. Juuri tuon lisäainejutun takia, ja lisäksi en saa mielestäni mitään lisäarvoa siitä että tekisin sen itse.

en mä näkis tuossa säilöntäaineessa mitään vaarallista. :) Tuskin sitä luumusosetta kuitenkaan ihan rekkalasteittain syödään niin kyllä mä varmaan antaisin. Tosin valmiit luumusoseet on ihan hyviä. :)

mä teen kaurapuuron veteen ja kun on valmista niin lisään joukkoon pari-kolme lusikallista korvikejauhetta. Mut teillä tais olla se maitoallergia? voithan sä sen maun takia tehä maitoonkin, mut siitä katoaa niitä ravintoaineita kun keittää...

mä tein heti kun otetiin viljat käyttöön, ihan tavallisista hiutaleista vesipuuroa. Hyvin on maistunut.

Ja se yksi ja ainoa luumusosepurkki joka on ostettu(2v sitten), on tuolla edelleen avaamattomana. Mutta jos sitä ois tarvittu ni oisin kyllä ostanu valmiina vaikka ruokasoseita teinkin itse.

Mä teen kanssa tuosta Muksun riisipuurojauheesta pojalle puuroa. Laitan desin vettä, riisijauhoa sen 3-4lusikallista ja korvikejauhetta siihen valmiiseen puuroon sekaan. Meillä kanssa se maitoallergia ja Almiron Pepti käytössä. Onko teilä tuota apteekin maitoa? Voithan tehdä siihen niin ei ole pelkkää vesipuuroa?

Mä käytän valmista luumusosetta sillon kun sitä syödään, ei mitenkään päivittäin oo käytössä. Se on mun mielestä hyvää ja halpaa niin en oo nähnyt tarpeelliseksi alkaa väsäämään itse sosetta luumusta, vaikka muuten teen jonkunverran soseita itse.

Meillä myös tehtiin niin, että tein paksun puuron ja ohensin sitten maidolla...tosin pojan aikaan oli korvike, mutta yhtä kaikki sitäkään ei saa keittää.

Luumusta uskaltaisin niin sanoa, että koska sitä menee varmasti aika pieniä määriä, eikä ole kaiketi joka päivän herkku, niin uskaltaisin antaa. Mutta kaupan soseet on kyllä hyviä, niitä meillä käytetään.

Kiitos vastauksista.

Meillä on tosiaan maitoallergia ja korvikkeena käytössä almiron pepti. Siihen tehty puuro onkin selkeä juttu kun heittää vaan jauhetta puuron sekaan.. Mutta toistaiseksi ollaan vielä täysin rintamaidolla ja pumppaan puuromaidonkin.
Tava-hiutaleista tehtyä puuroa ei aluksi syönyt, mutta nyt voisi pikkuhiljaa kokeilla hieman kökkäreisempää. Eli teen paksua vesipuuroa ja ohennan maidolla.

Sillä mä aattelinkin pakkaeen tehdä kun meillä sosetta menee vielä niin pieniä määriä että ei oikein tule noita purkkeja vielä käytettyä loppuun asti. Ja luumusosekin oli helppoa tehdä kuitenkin niin tuli tehtyä. Mutta taidetaan jatkossa ostaa kaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Kiitos vastauksista.

Meillä on tosiaan maitoallergia ja korvikkeena käytössä almiron pepti. Siihen tehty puuro onkin selkeä juttu kun heittää vaan jauhetta puuron sekaan.. Mutta toistaiseksi ollaan vielä täysin rintamaidolla ja pumppaan puuromaidonkin.
Tava-hiutaleista tehtyä puuroa ei aluksi syönyt, mutta nyt voisi pikkuhiljaa kokeilla hieman kökkäreisempää. Eli teen paksua vesipuuroa ja ohennan maidolla.

Sillä mä aattelinkin pakkaeen tehdä kun meillä sosetta menee vielä niin pieniä määriä että ei oikein tule noita purkkeja vielä käytettyä loppuun asti. Ja luumusosekin oli helppoa tehdä kuitenkin niin tuli tehtyä. Mutta taidetaan jatkossa ostaa kaupasta.

kannattaa keittää puuro hellalla, laittaa hiutaleet kylmään veteen jo ja antaa hautua kunnolla muutaman minuutin niin tulee paljon pehmeämpi puuro. Ja vähän enemmän vettä kuin ohjeessa sanotaan. Ite keitän suhteessa 2,5dl vettä ja 1dl hiutaleita.

Kaliumsorbaatista: Kaliumsorbaatti on yksi niistä lisäaineista, jotka aiheuttavat joillekin yliherkkyyttä ja jolle on määrätty päivittäisen saannin raja-arvo. Raja-arvot ovat tietysti suhteessa ihmisen kokoon ja vauvalla lisäaineiden turvallinen saantiraja voi ylittyä helposti, koska ovat niin pieniä. Eli siksi ei suositella vauvoille.

Logotar: Niin mä teen omankin puuron silloin kun puuroa viitsin keittää. Ja eri puurohiutaleissakin on eroa, että kuinka pehmeää tulee.

Viuvauvou: Kiitos! Juuri tätä tietoa kaipasin :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Logotar: Niin mä teen omankin puuron silloin kun puuroa viitsin keittää. Ja eri puurohiutaleissakin on eroa, että kuinka pehmeää tulee.

Viuvauvou: Kiitos! Juuri tätä tietoa kaipasin :flower:

Joo, sillon tulee hyvä puuro. Vauvalle voi myös jauhaa hiutaleita vähän ennen kuin ne keittää. Meillä maistui hyvin sellainen ihan pehmeäksi keitetty :)

ajattelin vinkata kun monet uskollisesti keittää ohjeen mukaan ja laittaa vasta kiehuvaan veteen hiutaleet. Ja monet eivät viitsi keittää hellalla kun mikrossa on muka kätevämpää... mulla mikropuurot on yleensä siellä lautasen ulkopuolella ni helpompi tehdä kattilassa :)

Logotar Millä olet jauhanut hiutaleita? Mä olen vasta kokeillut pikariisihiutaleita jauhaa ja ei onnistunut tolla meidän sauvasekoittimella. Mutta kaurahiutaleet on ehkä helpompi jauhaa kun kaura tässä otetaan kohtapuoliin ruokavalioon.
Ja kun nuo valmisjauheet oli käteviä tuossa meidän hurjassa ½ desin määrässä :saint: Nyt neiti alkaa vedellä puuroa lähemmäs desin niin viitsii keitelläkin. Ja jos itsekin alkaisi samalla taas aamupuuron syöntiin kun voitaisi syödä samaa puuroa. Mikropuuro mullakin menee aina lautasen reunoja...

Yks keino on muuten liottaa puurohiutaleita vedessä esim. yön yli, silloin saa paljon "pehmeämpää" puuroa. Mä oon tehnyt löysähköä puuroa, jota olen sitten haarukalla mössännyt vielä lisää. Esikoiselle jauhoin kaurahiutaleita pienemmäksi tehosekoittimella, mutta nyt toisen kanssa en ole jaksanut...

Yhteistyössä