Puuro kysymys 2: Vaihtelua puuroihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rötväles
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rötväles

Aktiivinen jäsen
09.01.2007
1 439
0
36
Olemme menneet läpi Nalle 4viljan, kaura ja kaura-ruis. Hyvin syö niitä ettei sen puolesta tarvitsisi vaihdella, mutta voisko noista erikoisista kuten hirssi, tattari ja mitä niitä nyt on kokeilla? Eikös ne olisi aika terveellisiäkin?

Ja toisekseen: Olen laittanut aina iltapuuroon pellavansiemeniä jotka olen murskannut juuri ennen käyttöä. Ensin meinasin syöttää liotettuna niitä (suolelle/kakalle hyväksi) mutta paketissa luki että jos murskaa juuri ennen käyttöä niin niistä saa runsaasti hyviä rasvahappoja. Olen siis murskannut ja heittänyt liottamatta puuron joukkoon.

Älkää nyt vaan sanoko että pellavat kuuluu johonkin myrkkykasveihin tai kielletty alle 5v aineksiin :whistle:

no itseasiassa mä en pellavaa mun pienille lapsille antais, vasta ihan leikki-ikäisille....
http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/769262256941503d422562c3006a05b8/1ed2d1514d5c8b38c225690a002d75f1?OpenDocument

ja toki voi tattaria, hirssiä jne tarjota - ne onkin monen allergikon ja keliaakikon pelastus, noin niinkuin kuidullisesti ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
ei sitä pellavaa kauheasti suositella kenellekkään. aikuiselle 2 tl päivässä on suositusannos.

Mitä mä oon niistä lukenut niin nimenomaan suositellaan. Em linkissäkin taisi olla että peräti 6rkl/vrk.

Vauvalle olen antanut ehkä ½tl 4-5 x viikossa.

em. linkissä oli myös että ei suositella alle 15kg vauvoille... mutta tämä vielä vanhasta tottumuksesta :)

Meillä on kaapissa vehnä-, ohra-, kaura- ja ruishiutaleita, kaikki erikseen. Niistä sitten miksaan vähän miten sattuu niin tulee hiukan erimakuista puuroa joka kerta. Ni ei muka kyllästy puuroon :D Noita erikoisempia ei olla kokeiltu...

Täällä myös todetaan, että pienille lapsille ei suositella pellavansiemeniä haitallisten aineiden takia: http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf

Meillä käytössä vasta kaura- ja ohrapuuro, mutta kiva lukea vinkkejä jatkon varalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Meillä tykätään Nallen riisipuurosta. Toki sitä ei voi korvikkeeseen keittää,mutta vinkiksi vastasuuden varalle kun tavalliseen maitoon siirrytään... =)

Miksi ei voi korvikkeeseen keittää? :whistle:

Tarkoitin,että korviketta ei voi keittää mutta mikrossahan tuon puuron voi valmistaa. Itse tottunut aina kattilassa tekemään niin...

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä tykätään Nallen riisipuurosta. Toki sitä ei voi korvikkeeseen keittää,mutta vinkiksi vastasuuden varalle kun tavalliseen maitoon siirrytään... =)

Miksi ei voi korvikkeeseen keittää? :whistle:

Tarkoitin,että korviketta ei voi keittää mutta mikrossahan tuon puuron voi valmistaa. Itse tottunut aina kattilassa tekemään niin...

Meillä tehdään mikrossa riisipuuroa korvikkeesta...neidin herkkua =)

Mie tein riisihiutalepuuron veteen mikrossa, annoin turvota paksuks ja sit korvikkeella lantrasin. Hyvää tuli ja uppos!

Jos teet puuron kattilassa, niin lesitähän voi käyttää kans seassa, mutta vissiin vaativat vähän pidemmän keittoajan. Leseissähän on paljon kuituja. Mannaeyynejähän on kans myös täysjyväversiona olemassa.

Varmaanki soseita ja marjoja ootteki puuron sekaan laittaneet, niillä saa kivaa makua. Samoin omenaraaste on hyvää puurossa - ja taas tulee kuituja lisää! Jotkut laittaa valmiiseen puuroon jukurttiaki makua antamaan, mutta ei sit ihan pienelle tietysti käy...en nyt muista enää minkä ikäisestä lapsesta tässä oli kyse!

Hyviä ruokahetkiä!

Mulla on vehnä-, kaura-, ohra- ja ruisleseitä, joista kans fiksailen erilaisia puuroja fiilistuntumalla. Tässä pari ideaa:
- monivilja- pellavarouhe-luumupuuro
- vispipuuroa (puolukka, mustikka, puna-/mustaviinimarja, mansikka, vadelma fiksaatiovariaatioilla)
- keitin eilen maitoon ohrapuuroa, johon n.0,5dl seesaminsiemeniä, sekä kuivattuja luumuja n.5kpl, kiehumisen päätteeksi sähkövatkaimella hienoksi ja pieni haudutus hyvin miedolla lämmöllä. Upposi pojalle muuten ihan kuin häkä.

meil syödään 4-viljan puuroa, pikakauraa, ruista, manna ja riisihiutale (keitän veteen ja lantraan maidolla), jos puurosta tulee paksua lantraan maidolla/ hedelmäsoseella/ omatekoisella mehulla.

MEillä 10kuisella tytöllä on vilja- ja maitoallergia. Joten meillä on kova sana maissinaksut.Niistä saa hyvää puuroa(sipruaa vaan maitoon) tai syöttää semmosenaan(sulavat suuhun).Meillä ainaki suurta herkkua. Saa kyllä olla tarkka noissa ruuissa noiden allergioiden takia,saa tarkkaan lukea kaikki etiketit,ettei vaan vahingossa anna väärää ainesta.

Meillä ei ole kotimaisia viljoja käytössä ja monenmoisia puuroja on tullut keiteltyä. Meillä maistuu ainakin hyvin miedonmakuinen hirssi. Sitä on saatavilla nykyisin ihan pikahiutaleina (Holle), jotka voi sekoittaa mikrotettuun veteen. Monet ei kotimaiset viljat ovat huomattavasti ravinteikkaampiakin kuin nämä meidän tutut perinteiset.

Yhteistyössä