Puurnausta raha-asioista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Mulla on sellainen tilanne nyt että rahaa tulee vain asumistuki vajaa 200 ?/kk. Kuntotustukipäätöstä ei ole tullut ja pelkään sen olevan kieltävä. Mies saa vielä hetken opintotuen ja palkkaa pari sataa. Sossu ei auta koska mies on pikavippikierteessä ja se katsotaan tuloiksi. Mies on myös alkoholisoitunut pahasti ja kaikki sen rahat menee siihen.

Oon pahasti velkaantunut appivanhemmille jotka lainarahalla on maksellut mun sairaalamaksuja ja lääkkeitä hyvää hyvyyttään. Opintolaina myös painaa päälle. En selviä laskuistani ja luottotiedot menee seuraavaksi.

Täällä kun yritin tätä aiemmin sanoa tuli vaan p.skaa niskaan. Mitä mun pitäisi tehdä?

kukaanhan ei voi sulle sanoa mitä sun pitäisi tehdä mutta itse varmaan lähtisin omilleni asumaan niin saisin sossusta rahaa ja ehkä velkojakin maksettua ilman että mies käyttää rahat viinaan ja tekee lisää velkaa.

Varaa aika velkaneuvojalle. Sinne on jonoa, joten voit kysyä myös olisiko seurakunnalla vastaavaa neuvontaa, että saisi ensipaua. Samalla voi kysyä srk käytännön ruoka-apua tms.

Oman asunnon hankinta olisi kyllä suotavaa, muuten teidän molempien elämä menee pepuilleen. Parisuhde voi jatkua vaikka eri osoitteissa olisittekin. Kuulostaako käytännön elämä hyvältä alkoholisoituneen pikaviipikierteessä olevan opiskelijan kanssa houkuttelevalta? Ja mieskin voisi saada paremmin tukia, jos sillä perustelet niin ei ehkä hermostu niin pahasti?

Sitten velkaneuvontaan mahd pian jos sossu ei auta. Tuliko sieltä muita neuvoja, sieltäkin vois kysyä jatko-ohjeita. Tai jos olet (ollut?) sairaalahoidossa ja siitä on maksuja, sairaaloissahan on joku sosiaaliohjaaja tai vastaava, jolta voi kysyä myös apua. joskus muistelöen että vähävaraisilta on osa sairaalamaksuista hyvitetty eli ei ole tarvinnut maksaa.

Jos neuvojen mukaan ei toimita niin meillä ei ole joulun vara-rahastoa josta lahjoitella. Jokaisen meistä on tingittävä jostakin, mulla se on vapaa-aika koska käyn töissä.

Mies välillä saa kunnostauduttua ja esim kesän oli kokonaan töissä, sai makseltua vippinsä pois ja kaikki näytti lupaavalta. Mutta kun koulu alkoi alkoi myös tämä juominen ja vippailu. Huoh!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitten velkaneuvontaan mahd pian jos sossu ei auta. Tuliko sieltä muita neuvoja, sieltäkin vois kysyä jatko-ohjeita. Tai jos olet (ollut?) sairaalahoidossa ja siitä on maksuja, sairaaloissahan on joku sosiaaliohjaaja tai vastaava, jolta voi kysyä myös apua. joskus muistelöen että vähävaraisilta on osa sairaalamaksuista hyvitetty eli ei ole tarvinnut maksaa.

Jos neuvojen mukaan ei toimita niin meillä ei ole joulun vara-rahastoa josta lahjoitella. Jokaisen meistä on tingittävä jostakin, mulla se on vapaa-aika koska käyn töissä.

Olen siis sairaslomalla, joten en siksi töissä. Sairaalamaksuja ei olla saatu mistään takaisin ja siksi en sairaalaan enää mene oli tilanne mikä hyvänsä. En tarkoittanutkaan että keltään mitään saisin vaan kyselin mitä voi tehdä. Ei saatu mitään ohjeita sossusta.

- Kelasta sairaspäivärahaa jos et ole töissä/saa sairasajan palkkaa
- velkaneuvontaan (kunnallinen / srk)
- soita sossuun ja varaa aika, sano että haluat neuvoja

Hae kaikki rahat seurakunnalta ja muualta mitä on olemassa (diakonissa).
Oikeasti rikkaat, joiden ammatti on kerjääminen (tossuliini) hakee kaikki mahdolliset tuet ja hätä kärsivät jäävät ilman.

Yhteistyössä