puuhaa vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
Heippa,
jo lähes epätoivoisena kyselen teiltä mitä teette päivisin lapsenne kanssa?
Poikani on pian 5kk ja viikon, parin ajan on tullut heti kauhea kitinä, kun minä poistun sekunniksi paikalta - ei siis viihdy yhtään yksin. Lattialla puuhaillessa pitäisi koko ajan olla jotain uutta lelua, leikkiä, laulua. Tiedän, että muruni on juuri siinä iässä, kun tallennetaan kaikki tekemiset ja helposti kyllästyttää, joten nyt kaipailisinkin vinkkejä siihen, mitä tekisin vauvani kanssa? Eli pistelkää omia kokemuksia ja ideoita tulemaan, jotta edes vessassa sais käydä ilman toisen itkua :)

Lapsi vessaan mukaan ja joku lelu sinne lattialle. Uudet paikat on kivoja. Eikä ne hajuun tukehdu.....Itse kannoin usein sitterissä vessaan pienempänä.
Jos sitterissä pysyy hyvin, sitteri pöydälle, niin näkee, mitä äiti touhuaa. (Vaikka onkin maailman vaarallisin ja kauhein asia nostaa sitteri pöydälle, hyi...)
Voipaperia rapisteltavaksi ym. paperipusseja ja purkkeja. Ikkunakirjekuoret on hyviä.....
Sitteri oli meillä pienenä tosi suuri apu. Kirppikseltä ostin senkin, hyväkuntoinen ja edullinen.
Mielikuvitusta mukaan.....

ostin pojalleni fisher pricen leikkikaaren noin 2,5 kuukauden iässä ja nyt poika lähes 5 kk ja tämä kaari on osoittautunut parhaaksi leluksi pojalle. vaihtelen aina leluja siihen roikkumaan ja välillä poika heiluu sen alla sitterissä ja toisinaan taas viltin päällä lattialla. mies viihtyy usein kaaren alla minun syönnin, aamukahvin, imuroinnin yms ajan tosi hyvin. toisinaan otan pojan sitten lattialle tai sitteriin istumaan lähelleni ja monesti itse istun olohuoneen lattialla kattomassa telkkaria ja poju pyörii vieressä. mut toi leikkikaari on ihan must!!!suosittelen sen hankintaa

Juu se on tuo ihana ikä, kun itse ei osaa vielä liikkua ja kaikki lelut on kateltu jo moneen kertaan. Meidän muksu oli ihan kamalan tylsistynyt, vaan mielikuvitusta kehiin... mainokset ja kaikki rapiseva paperi on hyvää tutkittavaa, muovikipot ja kattilan kannet on jänniä, ulkoa voi hakea käpyjä, lehtiä sun muita ihmeteltäväks ja ruuallakin voi aina vähän leikkiä. Jotain porkkanan tai kurkun pätkää voi jo ihan hyvin vähän imeskellä, vaikkei kiinteitä olis vielä aloitettukaan. Valvoa tietysti pitää, ettei satu vahinkoja.

Säiden salliessa kannattaa laittaa viltti ulos ja leikkiä siellä.
Me käytiin tuossa vaiheessa myös aika paljon kylässä muiden vauvaperheiden luona. Siellä on toinen vauva ja erilaisia leluja kateltavaks ja äiti saa päivän pakollisen aikuiskontaktin siinä samalla. Meidän muksu viihtyi ihan uskomattoman hyvin aina kyläreissuilla. Jos ei vauvallisia tuttuja ole vielä, niin niitä voipi koittaa hankkia laittamalla ilmotuksen neuvolan seinälle, Vauva-lehden nettisivuilla on ystävän etsintä palsta ja msn:llä on muutamien kaupunkien äideillä ""treffipalstoja"".
http://groups.msn.com/browse.msnw?catid=109

sanomalehtien repimistä :), vauveli mukaan vessaan/pyykinripustamiseen/pyykkientaitteluun/lakanoiden vaihtoon, meillä oli aluksi turvakaukalossa ihan pienenä ja sitten isompana mulla oli noita vilttejä lattialla melkein joka huoneessa ja laitoin tytön vaan viltille. Noi kotihommat oli yhdessä vaiheessa mitä parhainta viihdettä (ja on vielä mutta tekee koko ajan päinvastoin kun pitäs tyhjää, mm. pyykkikoppaa kun yritän saada sinne tavaraa).

Moi

Meillä pian 6kk poika, ja ihan samanlaista.. Ryömiminen ja konttausharjoittelu kiinnostaa kovasti vasta nukkumaankäydessä, mutta kun laitan lattialle virkeänä lelujen ympäröimänä, alkaa samantien kitinä... laitoin tänään ison ""aikuisten"" patjan olkkarin lattialle, ja siinähän herra tykkäsi ryömiä! Olisko meidän prinssille lattia/matto/viltit liian kovia, tiedä häntä mutta viihtyi oikein hyvin.

Olen välillä myös ihan vaan lähtenyt kantelemaan poikaa ympäri taloa; ovenkahvat ja -karmit, valonappulat, erilaiset seinäpinnat kiinnostavat kovasti. Ja ulkona viihtyy puita, ihmisiä ja autoja katsellen jopa ihan issekseen rattaissa. Wow.

Rintareppu on ollut hyvä hankinta, vaikkakin vähän raskas kantaa tuon kokoista. Kantoliina olisi ergonomisempi, mutta poika löpsahtää nopeasti siinä ja koko ajan saan olla tekemässä sidontaa uudestaan. *huono kangasvalinta, omatekemä liina*

Jaksellaan. Ei tätä ikuisesti kestä kuitenkaan... *huoh*

Yhteistyössä