Puudutuksista (synn.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apsi

Vieras
Olen selaillut nettiä etsien tietoa puudutuksista. Kaikki "viralliset" sivut kertovat auvoista kuvaa puudutusten tehosta ja muusta autuudesta. Synnyttäjien kokemukset eivät aivan tunnu vastaavan tätä kuvaa. Kysymyksiä olisi jonkun verran, jos johonkin viitsisitte vastata, olisin todella mielissäni.

Mikä ero on epiduraali- ja spinaalipuudutuksella? Mikä kaikki niiden ansiosta puutuu? Miksi tarvitaan erikseen paikallispuudutus episiotomiaa varten, jos on vaikka spinaali, ainakin joku kertoi saaneensa molemmat.

Miten eroavat paraservikaali- ja pudendaalipuudutus, lähinnä siis taas haluaisin tietää, mitä ne puuduttavat ja mitä eivät.

Miltä eri puudutusten laitto tuntuu? Pelkään ajatustakin selkärangan alueelle pistämisestä, eikö se satu ihan helkkaristi? Toisaalta ihmettelin, kun pudendaalin laitto on monelle ollut niin kivulias. Miksiköhän? Kuneikös se ole paikallispuudutustyyppinen, pisto vain?

Luulen, että saattaisin poltot sietääkin ihan luomuna, mutta pelkään mahdollista repeytymäkipua, joten olisi kiva saada pehmytkudokset puuduksiin. Mikä lie paras tapa, täytynee kysyä vaikka suoraan synnäriltä. Ja vielä, jos vaikka tulee tarve todella nopeaan eppariin, olisi puudutus valmiina.

Kokemuksia kaipailen, kiitos jos viitsitte auttaa!

puudutus? Miksi tehdään lapsia jos sitten ei kestetä sitä synnytystä?
Itsellä kaksi synnytystä ilman mitään puudutuksia, tms. vaikka kyllä tuntuikin, mutta kestettävähän se on minkä itse on itselleen hommannut.

Mulla oli epiduraali ja se vei supistuskivut täysin 1,5 tunniksi. Ei mikään kai varsinaisesti puutunut (ei se ole puudute sinänsä vaan kipulääke), pystyin ihan liikkumaan, käymään vessassa ym. ja ponnistamaan kun sen aika oli. Epiduraalin laitto ei sattunut yhtään (tai jos sattui, niin en huomannut, koska supistuskivut olivat ihan kamalat silloin ja supisteli koko ajan). Lisäksi sain välilihaan puudutuspiikin ennen ponnistusta ja puudutussuihketta ennen ompeluita.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
Itsellä kaksi synnytystä ilman mitään puudutuksia, tms. vaikka kyllä tuntuikin, mutta kestettävähän se on minkä itse on itselleen hommannut.

Tolla logiikalla pitäisi leikkauksetkin tehdä ilman puudutusta/nukutusta, ainakin sellaiset "itseaiheutetut".

Epparia varten riittää ihan pikainen puudutus, ei mene montaa sekunttia ja se riittää niihin repeytymiskipuihin ihan mainiosti eli ihan neulalla laitetaan paikallisesti. Mulla tehtiin nopeasti puudutus kun eppari tehtiin, kun lapsen sydänäänet eivät kuuluneet kunnolla, niin piti saada se vauva sieltä nopeasti ulos.

ei lapsia synnytyskivun takia tehdä, miksei voisi helpottaa jos helpotusta löytyy

kaksi lasta ilman pistettyjä puudutteita synnyttäneenä, koska ei ole ehditty laittamaan-nopeat synnytykset ja kipukynnys ilmeisen korkea!
..ilokaasu on osoittanut mainettaan paremmaksi kaveriksi ;)

Aion minäkin kokeilla pärjätä ilman, mutta jos alkaa olla liian tukalaa, otan puudutuksen. Ei se ketään jalosta, vaikka kuinka kärsisi. Ihan kaiken varalta tieto on tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niinpä, ennen ei ole ollut puudutuksia ja hengissä on selvitty niin leikkaukset kuin synnytyksetkin.

kyllä leikkauksissa on ollut puudutuksia jo satoja vuosia

no niinpä. Ja silloin kun ei vielä ollut, niin ei mitään isoja leikkauksia tehtykään.. Ennen synnytettiin saunassa ja lämpö ja lämmin vesi toimii myös kivunlievittäjänä.

Kommentoin vaan tuota selkärangan alueelle pistämistä. Itekin jännitin kamalasti kun minulle laitettiin epiduraali. Yritin viimeseen asti sinnitellä, ettei tarttis ottaa sitä puudutusta. Lopulta olin todella niin kipeä, ettei ollut muuta vaihtoehtoa. Niissä synnytystuskissa epiduraalin laittaminen tuntui oikeesti melkein hyttysen pistolta! Ja vaikeinta siinä on vain maata hetki liikkumatta kyljellään silleen selkä kaarella. Ja ah ihanuus kun kivut katosi!!!

Noista eroista sen verran että epiduraalin saa esikoisenkin kanssa mutta spinaali sopii paremmin seuraavilla kerroilla.En tiedä miksi näin! Epiduraalia voidaan jatkaa mutta spinaali on kertaluonteinen.Toivottavasti tässä jotain selvennystä!

mulla on joka kerta laitettu kohdunsuu puudutus ainoastaan joka auttaa vaan hetken ja yleensä nopeuttaa synnytystä todella paljon. ilokaasua olen sitten nauttinut kun kohdun suu puudutus ei auta enää ihan loppu vaiheessa mitään..

Mulla on semmoinen mielikuva, että kivun pelko itsessään saa jo hidastelemaan synnyttämistä... Siksi vaikka paraservikaali voisi tulla kyseeseen. Voi olla, että te jo synnyttäneet hymyilette siellä, ja minäkin nauran tälle muutaman viikon päästä. Siperia opettaa, sitä ennen on tyytyminen mielikuviin.

Epiduraaliin petyin ja jos olisin tiennyt ettei siitä ole mitään hyötyä en olisi sitä pyytänyt.
Täysin turha mun kohdallani. Kun helvetilliset kivut tuntuivat siitä huolimatta selän puolella ja ponnistusvaiheeseen tuletaessa se kuitenkin lopetettiin. Ihan hyvin olis mennyt ilmankin siis :snotty:

Mä nostan jalustalle spinaalin *kumartaa* se vei ne kivut selästäkin, hallelujaa!

Ekasta sain epiduraalin ja oli hyvä. Tokasta en ehtinyt saamaan mitään.
Kolmannesta sain spinaalin ja se oli taivaallinen. Sen laitto ei tuntunut miltään niissä poltoissa. Ilokaasua otin niin olin siitäkin sekaisin.
Spinaali oli siis aivan mahtava , vauva syntyikin sen aikana ja ponnistusvaihekaan ei tuntunut ollenkaan!
Se annetaan vaan toissynnyttäjille ja sen voi saada vaan kerran ja toimii noin 1,5 tuntia eli kätilön on osattava arvioida aika todella hyvin!

Yhteistyössä