Putoaako lapsen paino liian nopeasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
6-vuotis neuvolassa sanottiin, että lapsen paino ei saisi yhtään nousta seuraavan vuoden aikana. Tyttö on tällä hetkellä n.116 senttiä pitkä. Äskeisen punnituksen mukaan painoi 22,7 kiloa. Vasta reilu viikko sitten lapsi painoi 24 kiloa. Ongelma on siinä, että otin terveellisen ruokavalion käyttöön. Lapsi ei ole syönyt mitään makeaa (ainoastaan eilen kaksi laskiaispullaan). Vaalea vilja vaihdettu lähes täysin ruisleipään. Terveellinen ruoka-valia aloitettiin siis reilu viikko sitten. Paino tippunut yli kilon. Mitä pitäisi nyt tehdä? Pidänkö saman linjan vai pitääkö hieman lisätä ruokaa? Lapsi on itse tyytyväinen ja jopa alkanut omaksua porkkanat yms., joita ei ennen tahtonut millään ottaa. On jaksanut liikkua enemmän ja on energisempi. Vaikuttaako painon putoaminen kasvuun ja missä vaiheessa paino ei saisi enää tippua? Neuvottiin neuvolassa, että paino pysyisi samana koko vuoden, mutta nyt on siis vahingossa käynytkin niin että paino lähtenyt alaspäin. Mitäs tekisitte? Onko ollut kenellään vastaavaa tilannetta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kaks laskiaispullaa. urg, eihän aikuisetkaan syö niin paljoon

no jos viikon aikana ainut makea on kaksi pienikokoista laskiaispullaa, niin mun mielestä aika vähän. Ei ole kyse mistään jättipullista tässä.

onko paino punnittu samaan aikaan vuorokaudesta? sillä saattaa olla merkitystä, mihin aikaan punnitsee.

ei muuten olekaan. Tää 22,7 on aamupaino ja se 24 (tais olla 24,4) oli iltapaino eli ei ole onneksi varmaan ihan noin rutkasti pudonnut. Mut on lapsi jopa silminnähden jo hoikempi. Vatsa ei pömpötä enää.

Ai paljon? Minä syön ainakin neljä päivässä jos niitä on tarjolla, ja annan omienkin lasten syödä kaksi. Kyllä joskus voi herkutella jos se ei ihan jokapäiväistä ole! Eikä pulla ole suinkaan sieltä pahimmasta päästä.

Jos lapsella on ollut turvotusta (sokerista tai valk.vehnäjauhoista) niin se voi vaikuttaa painoon. Pitää punnita samaan aikaan vrk.

Meillä 6v tyttö on 116cm ja 18kg, eli ei teidän tyttö nyt mitenkän mahdottoman painava ole!! Onko tosiaan ylipainoinen? Eli suht.painokäyrä päälle +10%

onko neuvola tosiaan huolestunut painosta? Meillä 5 -v tyttö on 112 cm ja 19 kg, ja on hoikka. ja ei kuulemma haittaa vaikka painoa suhteessa pituuteen tulisi lisää. Tyttö on aina ollut hoikka, ja nyt on ekaa kertaa saavuttanut "normaalipaino" suhteessa pituuteen.

Ai paljon? Minä syön ainakin neljä päivässä jos niitä on tarjolla, ja annan omienkin lasten syödä kaksi. Kyllä joskus voi herkutella jos se ei ihan jokapäiväistä ole! Eikä pulla ole suinkaan sieltä pahimmasta päästä.

Jos lapsella on ollut turvotusta (sokerista tai valk.vehnäjauhoista) niin se voi vaikuttaa painoon. Pitää punnita samaan aikaan vrk.

Meillä 6v tyttö on 116cm ja 18kg, eli ei teidän tyttö nyt mitenkän mahdottoman painava ole!! Onko tosiaan ylipainoinen? Eli suht.painokäyrä päälle +10%

Kuulemma oli 19 prossan ylipaino tossa syksyllä. Mut ei hän näytä mitenkään lihavalta. Mut ei ole myöskään mikään hento. Kyse lähinnä siitä, että pitäs estää ylipainon kertyminen. Tutuu vähän hankalalta kun nyt hän on alkanutkin laihtumaan, mutta jos n.18 kilonenkin on normaalipainoinen, niin onhan tossa vielä matkaa. Voihan olla että on turvotukset lähteneet ja aineenvaihdunta vilkastunut, kun ollaan liikuttukin normaalia enenmmän. Varmaan tasottuu pian tuo painokin???

onko neuvola tosiaan huolestunut painosta? Meillä 5 -v tyttö on 112 cm ja 19 kg, ja on hoikka. ja ei kuulemma haittaa vaikka painoa suhteessa pituuteen tulisi lisää. Tyttö on aina ollut hoikka, ja nyt on ekaa kertaa saavuttanut "normaalipaino" suhteessa pituuteen.

sanoi tämä ihana täti suoraan lapsellekin, että ylipainoisia sitten kiusataan koulussa. Piti kauheen saarnan. Aika törkeä oli.

Terveellinen ruokavalio on vrmastikin aiheuttanut nesteiden liikkeelle lähdön...eli poistanut turvotusta. Fakta nyt vaan on, että kukaan ihminen ei voi laihtua viikossa yli kiloa ( ja puhun nyt läskistä ) . En olisi kauhean huolissani, jos paino ei jatka putoamista samaan tahtiin. Ja tuo punnitusajankohta pitää pitää samana, eli esim. aamulla aamupissan jälkeen. Koska ihmisen paino vaihtelee päivän mittaan paljonkin sen mukaan, kuinka paljon on syönyt ja juonut ja milloin viimeksi käynyt vessassa. Mutta soita neuvolaan ja kerro tilanteesta, jos se painaa mieltäsi.

Noin pienellä en välttämättä pitäisi mitään viikkopunnituksia (jos neuvola ei ole sinua juuri niin ohjeistanut). Aikuisellekin painon tarkkailu viikottain on usein, saatika sitten lapselle. Lähinnä tarkoitan vaikutuksia minä-kuvaan ja siihen, miten tyttö itsensä mieltää. Siis sitä, että lapsi kokee olevansa muutakin kuin vain vaa'assa olevat numerot.

Mä en kyllä punnitsit lasta joka viikko :/ Enkä korostas muutenkaan sitä painoasiaa. Terveellinen ruokavalio ja liikunnan lisäys yhdessä normaalin pituuskasvun kanssa varmasti hoikistaa lasta, jos siihen on tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninka:
Terveellinen ruokavalio on vrmastikin aiheuttanut nesteiden liikkeelle lähdön...eli poistanut turvotusta. Fakta nyt vaan on, että kukaan ihminen ei voi laihtua viikossa yli kiloa ( ja puhun nyt läskistä ) . En olisi kauhean huolissani, jos paino ei jatka putoamista samaan tahtiin. Ja tuo punnitusajankohta pitää pitää samana, eli esim. aamulla aamupissan jälkeen. Koska ihmisen paino vaihtelee päivän mittaan paljonkin sen mukaan, kuinka paljon on syönyt ja juonut ja milloin viimeksi käynyt vessassa. Mutta soita neuvolaan ja kerro tilanteesta, jos se painaa mieltäsi.

Noin pienellä en välttämättä pitäisi mitään viikkopunnituksia (jos neuvola ei ole sinua juuri niin ohjeistanut). Aikuisellekin painon tarkkailu viikottain on usein, saatika sitten lapselle. Lähinnä tarkoitan vaikutuksia minä-kuvaan ja siihen, miten tyttö itsensä mieltää. Siis sitä, että lapsi kokee olevansa muutakin kuin vain vaa'assa olevat numerot.

Kyllä se minäkuva-asian ymmärrän. Nyt olen lähinnä punninnut sen takia, ettei laihdu liikaa. Voisihan jättää tuon punnitsemisen vaikka kuukaudeksi ja yrittää unohtaa koko asian. Lapselle olen sanut kyllä, että punnitaan sen tähden ettei hän laihdu kovasti, koska nyt ollaan syöty terveellisemmin. Olen myös sanonut, että hän on juuri sopivan kokoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:

sanoi tämä ihana täti suoraan lapsellekin, että ylipainoisia sitten kiusataan koulussa. Piti kauheen saarnan. Aika törkeä oli.

Mitä törkeää totuudessa on?

Yhteistyössä