purnausta koulumaailmasta!!

kenen älypään keksintö oli vaihtaa vanhat kunnon tikkukirjaimet (joita meillä ainakin oli aikoinaan koko ekaluokan ajan), tollasiin typeriin ja rumiin kirjaimiin joita nyt on?? pojan opelta tulee viestiä kun poika ei osaa muka lukea tarpeeksi hyvin, annoin sitten yksi ilta oman vanhan aapiskukkoni sille, jossa oli tikkukirjaimia, niin luki hyvin ilman ongelmia. oppi ne jo tosi pienenä.

miksi koulussa pakotetaan hiihtää ja luistelee ja pakoitetaan vanhemmat ostamaan ko välineet vaikka nää talvet on mitä on... ei kaikilla ole rahaa panostaa niihin välineisiin ja varsinkaan jos niillä ei ole vapaa-ajalla käyttöä.

miksi koulumaailma on julmaa ja raakaa??? :( :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
kenen älypään keksintö oli vaihtaa vanhat kunnon tikkukirjaimet (joita meillä ainakin oli aikoinaan koko ekaluokan ajan), tollasiin typeriin ja rumiin kirjaimiin joita nyt on?? pojan opelta tulee viestiä kun poika ei osaa muka lukea tarpeeksi hyvin, annoin sitten yksi ilta oman vanhan aapiskukkoni sille, jossa oli tikkukirjaimia, niin luki hyvin ilman ongelmia. oppi ne jo tosi pienenä.

miksi koulussa pakotetaan hiihtää ja luistelee ja pakoitetaan vanhemmat ostamaan ko välineet vaikka nää talvet on mitä on... ei kaikilla ole rahaa panostaa niihin välineisiin ja varsinkaan jos niillä ei ole vapaa-ajalla käyttöä.

miksi koulumaailma on julmaa ja raakaa??? :( :ashamed:
Kyllä se joskus julmalta tuntui, mutta jotainhan siellä koulussa pitää oppia muutakin kuin matikkaa ja äidinkieltä. Hiihtäminen ja luistelu vanhoja lajeja, joten kuluu jonkinlaiseen yleissivistykseen niitä osata.

Vieras vain
Millaisia kirjaimia sitten nykyään opitaan? Löytyykö niitä netistä jostain? Oma tyttö 4 v osaa tavallliset tikkuaakkoset, mutta olenko nyt sitten tehnyt väärin kun ne olen opettanut?

Epäilemättä sukset ja luistimet pitää hankkia itse siksi, että ei kouluilla ole moiseen varaa... ja ehkä taustalla on myös ajatus, että kun ne välineet hankkii, niin sitä liikuntaa tulisi harrastettua sitten vapaa-ajallakin.

Se tikkukirjainten poistuminen käytöstä perustuu mm. siihen, että lukiongelmaisten on hankalampaa lukea tikkukirjaintekstiä kuin tätä ns. tavallista.

Alkuperäinen kirjoittaja TUNDRAselviytyjä2009:
Kyllä meillä ainakin kouluilla on iänkaiken ollut varasuksia, monoja ja luistimia. Ihan siksi, että on kohtuutonta pakottaa koululaisten vanhempia ostamaan välineitä, jos lapsi käyttää niitä vain ja ainoastaan niillä muutamalla liikuntatunnilla.
tuol ei kuulemma niitä hirveesti oo ja ovat eriparia tms. talvella voi harrastaa muutakin liikuntaa kuin pelkkä hiihto ja luistelu, ja missä sitä hiihtää tai luistella kun vettä sataa tai sitten on liian kovat pakkaset!!! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras vain:
Millaisia kirjaimia sitten nykyään opitaan? Löytyykö niitä netistä jostain? Oma tyttö 4 v osaa tavallliset tikkuaakkoset, mutta olenko nyt sitten tehnyt väärin kun ne olen opettanut?
kaunokirjoituskaan ei ole kuten ennen, nykyään "tikkukirjaimet" on korvattu lähinnä niin että esim n kirjoitetaan juuri noin, kuten se tähänkin tulee, eikä ylös alas ylös kuten "ennen vanhaan".

vieras
Nykyään opetellaan pienet ja isot kirjaimet yhtäaikaa, niin että oppivat oikeasti lukemaan, on hirveä pettymys, kun olevinaan osaa lukea ja kuitenkin kaikki luettava on kirjoitettu kuitenkin niillä isoilla ja pienillä kirjaimilla.

Tyyppikirjasimet muuttuvat aina välillä. Kunhan lapsesi pääsee kaunokirjoitusvaiheeseen, tulet huomaamaan, että se on lähes kuin entistä tekstausta, käytännössä minun tekstaukseni kirjainten väliin muodostuvine kaarineen on melkein nykyistä kaunokirjoitusta. Itse taas ihmettelen anoppini koukeroita - maailma muuttuu!

vieras
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/kuvat/kirjoituskirjaimet_index_kuva.gif

tuossa linkki...

:)
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Kyllä se joskus julmalta tuntui, mutta jotainhan siellä koulussa pitää oppia muutakin kuin matikkaa ja äidinkieltä. Hiihtäminen ja luistelu vanhoja lajeja, joten kuluu jonkinlaiseen yleissivistykseen niitä osata.
Samaa mieltä.

vieras
Mustakin kouluhiihtäminen pitäisi lopettaa, järkyttävää, että vanhemmat joutuvat ostamaan sukset ja monot vain koulua varten vaikka ei ole tietoa, päästäänkö edes kertaakaan hiihtämään.

En tajua, miksi hiihtäminen olisi "yleissivistystä" niin kuin joku väitti.

Myös eräs käsittämätön asia: miks koululaisten pitää opiskella noita vanhan testamentin jorinoita, jostain vaelluksista erämaassa ja joittenkin tyyppien lasten ja jalkavaimojen nimiä.

A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/kuvat/kirjoituskirjaimet_index_kuva.gif

tuossa linkki...
tommoset kirjaimet ne oli sillon joskus omaan aikaan vuonna..*mikä se nyt oli*1988-->.
Mut nytten kun oma poika on koulussa niin ei opetella tikkua eikä kaunoa vaan tekstaus kirjaimia.

Vieras vain

tuossa linkki...
Tuollaiset kirjamet olen jo itse oppinut koulussa, ja ekaluokan olen alottanut -89 vuonna?!? kiitos linkityksestä!

äiti

tuossa linkki...
Tuollaiset kirjamet olen jo itse oppinut koulussa, ja ekaluokan olen alottanut -89 vuonna?!? kiitos linkityksestä!

Meillä on pojalla myös nuo kirjaimet! Ja poika on nyt 2.luokalla...

vieras

tuossa linkki...

tuskinpa vaan olet noita opetellut koska mulla oli paljon enemmän kaaria jne.. Ja ekan olen käynyt joskus -80 luvulla.

Ope
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
mutta tikkukirjaimethan ovat helpompia kun nää ihme koukerot mitä noilla on?! ja se tavuttaminen ja tavutus on ihan p...stä,! :(
Niin näyttää kirjoituksiasi vilkaistuani olevan p...stä myös pilkkusäännöt ja muu oikeinkirjoitus. Aivan oikeasti nainen(?), onko lapsellasi, vaiko vain sinulla, vaikeuksia koulumaailman kanssa?

Yhteistyössä