Purkkiruokaäidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Can
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Can

Vieras
Heippa! Mitä teidän yli yksivuotiaat syövät? Mitä annatte välipalaksi?
Mulla on huono omatunto välillä, syötän lapselle melkein aina purkkiruokaa, luomu sellaista kuitenkin. Esim. kalkkunakasvista, spagetti bolognesea, sianlihaa ja kasviksia... Olen sairastellut paljon. Energiaa ei riitä ruoanlaittoon, hyvä kun selviän muista askareista. Lisäksi lapsi nakertelee ruoan kanssa leipää, kurkkua, jälkiruoaksi jogurttia, hedelmäsosetta tai marjoja. Välipalana riisifruttia/jogurttia. Aamulla ja illalla puuroa, sekin usein valmispuuroa. Lisäksi annan rypsi-ja kalaöljyä. Syökö lapseni tarpeeksi monipuolisesti? Tunnen huonoa omaa tuntoa purkkiruoista...Onko muita "purkkiruokaäitejä"?

Minä en ainakaan moisesta asiasta kantaisi huonoa omaatuntoa taikka stressiä. Kuulostaa ihan terveellisiltä nuo välipalat ja purkkiruuissa on varmasti ihan hyvät ravintoarvot. Tälle palstalle ei kuitenkaan varmaan kannata tulla hakemaan sympatiaa, saa nähdä mikä riita tästäkin kehkeytyy.

Mikäs riita siitä nyt kehkeytyisi? Täällähän on vain käyty keskustelua purkkiruoasta ja kotitekoisesta, keskusteluissa kuuluukin joskus tunteet kuumeta. Mutta kukin kokkaa tai on kokkaamatta.
Purkkiruoat ovat terveellisiä, niistä ravintoaineet on tarkasti punnittu. Sen puolesta ei tarvitse huolestua. Muutenkin kuulosti ihan hyvältä tuo lapsesi ruokavalio. Laita joskus väliin kotiruokaakin, niin lapsi saa maistella erilaisia makuja.

Kyselin vaan että onko ruokavalio tarpeeksi monipuolinen kun en tiedä miten teillä muilla syödään. Kiitos vastauksista. Tunnen siksi huonoa omaatuntoa kun en kykene/jaksa tehdä ruokaa. Kuitenkin ruoka on tärkeää tuollaiselle pienelle kasvavalle naperolle niin tulee mietittyä näitä asioita. Mitkä kotiruoat on teillä suosittuja?

Itse taas suosin purkkiruokaa (muun ruuan ohella) juuri tuon "oikeaoppisten ravintoaineiden" kannalta, vauvan ollessa pienempi. Kun olen/tai ainakin olin vähän käsi näissä ravitsemusjutuissa. Toki nyt 2v. syö kaikkea jne.

En hätäilisi ruoan monipuolisuudesta, jos vaihtelet eri purkkeja ja annat muutakin naposteltavaa. Kuulostaa hyvältä nuo leivät, marjat ja vihannekset! Tarjoa maistiaisia mahdollisimman monipuolisesti. Yli yksivuotiashan voi periaatteessa syödä ihan aikuisten ruokaa, kunhan se on vähäsuolaista. Mitä itse syöt? Esimerkiksi tavalliset pinaattiletut tai vähäsuolaiset valmispyörykät ovat ihan kelpo ruokaa lapsellekin, ei tietenkään päivittäin mutta silloin tällöin.

Puuroa on muuten erittäin helppoa tehdä itse - keitä vettä, sekoita hiutaleet ja hyppysellinen suolaa joukkoon ja keitä hetki. Lähes yhtä helppoa kuin valmispuuron lämmittäminen, ja sitä voi tehdä pariksi päiväksi kerrallaan (hienonna jähmettynyt puuro haarukalla ja maitoa joukkoon, lämmitä). Vaihtoehtoisesti sitä voi keittää annoksen verran mikrossakin, menee noin kolme minuuttia. Vuosikkaalle kivempaa syötävää kuin vauvojen jauhopuurot. =)

Meillä syö 1v. ihan samalla tavalla kuin sullakin ap:) Enkä ole mitään stressiä ottanut asiasta. Mun mielestä siis kuulostaa ihan hyvältä tuo teidän syöminen. Ainoa ero on että puuron teen ite mikrossa, tulee ihan nopeesti valmista ja sen kanssa sitte jotain mehukeittoa/kiisseliä tai marja-/hedelmäsosetta.
Vaihtelen kans paljon noita eri purkkiruokia ettei oo kovin ykstoikkosta...
Ja siksi syötän valmispöperöitä kun tyttö syö niin tosi vähän kerralla että tuntuu turhauttavalta alkaa tekemään sellasen määrän takia ite mitään. Tokihan niitä voi syödä vaikka parina päivänä ja laittaa vaikka pakkaseenkin mutta laiska taidan olla. No, jokatapauksessa tyttö menee kohta päivähoitoon niin siellä tod. näk. saa sitten tavallista ruokaa. Ja on sitä syönyt muutenkin, annetaan maistaa lähes kaikkea ja esim. kun käydään vanhemmillamme välillä syömässä niin tyttö syö siellä samaa ruokaa kun mekin.

Kiva kuulla, Sirenia!:) Aurora Vee, olen tehnyt itse puuroja, kaura, manna ym. mutta nyt ne eivät jostain syystä maistu. Mehukeittoa olen laittanut tai sosetta mutta jostain syystä ei maistu. Poskihampaita tulossa, vaikuttaiskohan se. Tuntuu että nuo valmisruoat ovat monipuolisempia mitä itse osaisin tehdä, olen nimittäin kasvissyöjä niin hankala kokata lihaa. Lapselle kuitenkin haluan sitä syöttää, luomuna. Syödäänkö teillä muilla paljon kasviksia? Meillä pääosin kurkkua. Lapsi on hyvinvoiva, ei paljoa sairastele ja virtaa riittää. Joten huolissaan ei pitäisi olla. Sirokokoinen on aina ollut, menee omalla käyrällään. Eiköhän tuota lapsen ulkoista olemusta voi käyttää terveydenmittarina. On punaiset posket, kiiltävä tukka, kirkkaat silmät ja hymysuu!:)

Ap, meilläkin on noi puurot tökkineet välillä. Joskus meni alas valmispuurot, joskus ei nekään. Tällä hetkellä syö ihan tavallista kaurapuuroa:) Ei kai sillä väliä vaikkei puuroa söisi ollenkaan, jos kerran syö leipää kuitenkin.
Ruuan kanssa annan joskus kurkkua tai tomaattia ja välillä raejuustoa.

Hyvä että sentään teet puuron itse, tiedän äitejä joiden mielestä sekin vaan on liian hankalaa. =) Itsekin olen joutunut opettelemaan puuronkeiton aikuisiällä. Vielä puuron uppoamisesta: laitatko suolaa puuroon? Pienikin hyppysellinen muuttaa makua selvästi parempaan suuntaan. Entä oletko kokeillut tehdä sitä maitoon (sujuu mikrossakin)? Puuron makua voi yrittää vaihdella lisäämällä marjoja tai hedelmiä jo keittovaiheessa, ja joskus vaikka hieman kanelia tai vanilliinisokeriakin. =)

Meillä koko perhe syö kasvisruokaa, mies ja tytär myös kalaa, joten ymmärrän hyvin ettet oikein osaa kokata liharuokaa. Lihaa on kuitenkin turhaa antaa päivittäin jos lapsi saa proteiinia muualta, miten hyvin olet perehtynyt kasvisruokavalioon itsesi takia? Eli niinä päivinä kun kokkaat itsellesi (en tiedä miten usein näin teet?) niin voit hyvin antaa samaa ruokaa lapsellesi. Hyviä proteiininlähteitä ruoassahan ovat esim. pavut (hieman hankalia vuosikkaalle ehkä), maitotuotteet kuten raejuusto sekä kananmuna.

Pakko kysyä, miksi maitoon keitettäessä suola pitäisi lisätä vasta valmiiseen puuroon? Lisään yleensäkin suolan vasta valmiiseen puuroon, mutta miksi tässä tapauksessa erityisesti pitäisi näin toimia?

Yhteistyössä