Purkautumista ärsytystä: Ärsyttääkö ketään muuta painon nousun arvostelu kun olitte/olette raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hippo"

Vieras
Voi olla, että olen vähän herkkä muutenkin ottamaan itseeni anopin sanomisista koska välimme eivät ole mitenkään lämpimät mutta kutakuinkin asialliset. Olemme nähneet noin 4 kertaa raskauteni aikana ja ainut asia mitä on kommentoinut tai kysynyt raskauteen liittyen on "oletpas taas lihonnut ja pyöristynyt paljon" ja "paljonko sitä painoa on oikein tullut jo lisää". Niin ja tietysti sellaisella ivallisella äänensävyllä eli ei edes mitenkään huumorimielessä. Tämä toistunut joka kerta kun olemme nähneet ja tänään kun kävi niin muisti esittää ensimmäisen kommentin melkein heti tultuaan ja vielä lähtiessä kysyä tuota kilomäärää. Kun kerroin vastauksen kuului hänen suustaan vain syvä huokaus ja sanoi aiai.

En sitten tiedä näkyykö minussa tuo paino herkemmin koska olen lyhyt 158cm enkä ollut kovin pyöreä ennen raskautta (BMI 22). Laskettuaika oli viime torstaina ja painoa tullut nyt 14 kg lisää, mikä on ainakin muiden kokemusten, kirjasten ja neuvolan terkkarin mukaan kohtuudella eli ei mitenkään erityisen paljoa. Itse en oikein osaa hahmottaa kuinka turjakkeelta näytän koska peiliin tulee katsottua joka päivä.

Hävettää kun ärsyynnyt anopin kommenteista. Olisi ehkä eri asia jos raskauteni tai vointini kiinnostaisi häntä jotenkin muutenkin mutta aina nuo samat kommentit ja kysymykset.

Ei ärsytä mut harmittaa ku ihmiset sitte kommentoi ku odottaessa kiloja tulee. Ja sit ku laihtuu niin ei sanota mitää. Mut mä oon ajatellu niin että ku itsellä hyvä olla niin vauvalla myös. Ja ne kilot kerkeää tiputtaa vielä moneen otteeseen :)

tottakai se ketuttaa. ei se kellekkään kuulu miten painoa tulee, minusta tökeröä mainita/kysyä painonnoususta kun ei sitä tehdä muulloinkaan.. kätöstavat puuttuu siltä joka kyselee. ei mulla tulis mieleenkään mainita kenellekkään painonnoususta, oli raskaana tai ei!

Kun anoppi sanoi että onpas minusta tullut tuhti, niin kyllä se ärsytti. Tuo sanavalinta vaan ärsyttää suunnattomasti. Vielä ku en ole lihonut muuten ku että tietysti että vatsa on kasvanut.

Tuhdista vaan tulee mieleen nimenomaan läski.

Älä välitä anopin sanomisista! Tokihan sitä vois nyt anoppiskin vähän ajatella että tuskin hänkään haluaa sinun kysyvän hänen painoaan sun muuta.

Mulla nyt ei silleen, kun kiloja ei oo tullut paljon ja mahakin on aikalailla pieni vaikka viikkoja jo 30 kohta. Kyllähän se välillä tuntuu ikävälle kun monet kommentoi että "et sinä ees vielä iso oo" tai että oonpa vieläkin niin pieni. Mutta nykyään annan sen vaan mennä toisesta korvasta ja sanon että no eipä oo ainakaa maha tiellä. :)

Mulla vähän samantapainen anoppi, joka ekassa raskaudessa kyseli kans "paljonko annan painon nousta", ja oli muka järkyttynyt kun sanoin että en stressaa yhtään ennenkuin olen yli 15kg kerännyt. Hänen mielestä se oli paljon, mun mielestä ei. Ärsytti kans kun en viitsinyt kuitenkaan vastata samaan malliin - hänellä erittäin paljon ylipainoa ja oma painoindeksini ei noussut edes ylipainon puolelle - 12 kg tuli ja ne pari niistä mitkä ei jäänyt sairaalaan lähti itsestään n. 500 g kuussa, eoi n. 4 kk ja olin lähtöpainossa. Älä murehdi ulkonäöstäsi ainakaan anopin takia. Ei hänelle tarvitse kertoa monta kiloa on tullut... ihan hyvin voi sanoa, että ihan sopivasti. Terveellisesti kannattaa tietysti aina syödä :)

Yhteistyössä