pureva koira

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Koira puri poikaa päähän,onneks ei pahemmin käyny. poika oli kompastunu koiraan niin koira oli purru. tänään koira sitten ennen ulos lähtöö pissi makuu paikalleen ilman syytä. Eilisestä sitä ei toruttu. mies toru sitä pissimisestä ja koira tarjos hammasta....

ei oikeen tiiä uskaltaako koko koiraa enää pitää. kyseessä iso vinttikoira.
 
Christina
Mun mielestä yksikin puremiskerta on liikaa..Lapsiperheessä etenkin, en uskaltaisi koiraa pitää vaikka pahalta tuntuisikin luopua..Lasten turvallisuus ennenkaikkea.
 
Meillä jos koira puris tai ees alkais näytteleen hampaita tulis lähtöpassit välittömästi!! En uskaltas lasta päästää lähelle!

Mutta tuo sun kirjotus vaikuttas siltä et sillä on kipuja!! Kannattaa ottaa yhteys eläinlääkäriin!!!
 
Ensimäisenä kysyn puriko koira oikeesti vai "puriko" eli näppäs? Siinä nimittäin on vissi ero. Tietenkään ei pidä näppäilyäkään hyväksyä mutta näitkö itse tilanteen? sattuiko koiraan kun poika kaatui? Meillä neiti on maailman ystävällisin ja lapsirakkain jne. Mutta jos ihminen tai koira on liian kova kourainen niin saattaa näpätä eli ei pure vaan asettaa hampaat iholle napakasti. Vaikea tätä on selittää tällälailla, käyttää vain varoituksena meillä ja tiedon antona että sattuu! Älkää nyt herran jumala lopettako koiraa, kasvatusta se lähinnä tarvii. Meillä myös hormoonit aiheuttaa sisälle tarpeiden tekemistä. Luulisin kirjoituksen mukaan että murrosikä (sama kuin 10kk iässä mutta voimakkaanpana) pukkaa päälle ja sekoittaa hieman päätä. Reilun kuukauden tai kaksi kun jaksatte panostaa koiran kouluttamiseen ja ojentamiseen niin se menee ohi. Lapset kannattaa ehkä pitää tarkemmin pois murrosikäisen koiran tieltä ja aikuiset hoitaa uhottelijan omalle paikalleen. Onko teillä koiralla omaa paikkaa mihin lapset eivät saa mennä? Voi olla joskus vaikeaa koirille jos eivät pieniä taapeoita pääse pakoon minnekkään... ei välttämättä koiran pinna kestä sitä lopputtomiin. Käyttäisin vielä varmuuden vuoksii lääkärissä että jos on kipuja tms.

Teinä ottaisin kokeneeseen koiraihmiseen yhteyttä esim. kasvattajaan ja panostaisin koiran koulutukseen reilun kuukauden. Voi olla että koittaa kiipiä arvoasteikolla ylös päin ja keinot eivät ole niin kauniita :/ kokenut koiraihminen osaa auttaa parhaiten (vielä jos tuntee rodun yms.). Lisäksi huolehtisin että koiralle on oma paikka jonne lapset eivät saa mennä ja tarkkailisin silmä kovana mutoinkin lasten ja koiran yhteiseloa. Purevaa koiraa ei voi lapsiperheessä eikä oikein muuallakaan pitää. Ottakaa ainakin koiran kasvattajaan yhteys ennen kuin olette mitään piikkiä antamassa, voi olla että haluaa ottaa nuorikon hoiviinsa ja hänellä ehkä enemmän aikaa ja kokemusta tehdä siitä vielä kelpo koira lapsettomaan perheeseen.
 
ap
Koira ei napannu vaan puri. Toiset hampaan jäljet takaraivossa ja toiset otsalla... itse olin viereisessä huoneessa käymässä. lapsi ei koskaan härnää koiraa, ei mene koiran paikalle eikä häiritse koiraa sen nukkuesa tai syödessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
koira vinttikoiraks tottelevainen, ja uskoo myös lasta. joten en kyllä ymmärrä mitenniin laumajärjestyksessä vika
1½-vuotiaana monet koirat yrittää nousta laumassa ylöspäin. Ja jos on aikuisellekin hammasta tarjonnut torumisesta, niin kyllä se viittaa tuohon laumajärjestykseen. Tietysti jos toruminen on ollut niin kovaa ja koira on tuntenut itsensä nurkkaan ajetuksi on tuo hammastelu voinut olla sen ainut keino selvitä tilanteesta. Lapsen pureminen taas on voinut johtua siitäkin, että koira on nukkunut ja säikähtänyt kun lapsi on kaatunut päälle.
 
Pieni lapsi ei todellakaan ole koiran yläpuolella laumajärjestyksessä, sillä arvo laumassa täytyy ansaita, eikä pieni lapsi siihen kykene. Näkeehän sen jo siitä, ettei lapset voi koiraa kouluttaa, koska koirat eivät lapsilla hanskassa pysy.

Veisin koiran ensin eläinlääkärille ja jos terveeksi todetaan, niin hakisin ammattiapua käytöspuolelta. Mikäli omat rahkeenne eivät koiran aknssa riitä, etsikää koiralle osaava koti.

Me tarjosimme vuosi sitten purevalle sekopääkoiralle kodin, eikä tuo ole enää lainkaan niin sekopää. Tuo koira on purrut aiemmassa elämässä useamman kerran, mutta rauhoittunut järettömästi, kun on saanut osaavammat otteet ympärilleen.
 
Pieni lapsi ei todellakaan ole koiran yläpuolella laumajärjestyksessä, sillä arvo laumassa täytyy ansaita, eikä pieni lapsi siihen kykene.

Kyllä muuten on koiran yläpuolella, se on laumanjohtajan tehtävä tehdä selväksi.
 
Piipa: Voisitko ystävällisesti kertoa, että MITEN laumanjohtaja tuon tekee? Millä keinoin siis? Kävelyttääkö laumanjohtaja lapsen ovesta ensin ulos ja koirat vasta sitten, vai millä ihmeen keinoilla tuo toteutuetaan? Mielenkiinnolla odotan vastausta.

Meidän laumassa minä olen johtaja ja minuun luotetaan, eikä sitä kautta konflikteja koirien ja lapsen välille ole koskaan tullut. Koirani eivät laumassa pokkuroi (eivät tappele keskenään, eivätkä lapsen kanssa) koska se ei ole laumassamme sallittua.
Mutta misään nimessä koirani eivät ajattele, että lapsi olisi heitä ylempänä arvojärjestyksessä.

Koirat eivät tottele lasta piirun vertaa. On aivan sama, pyytääkö lapsi koirat istumaan, ne eivät istu, sillä miski ihmeessä ne tottelisivat alempiarvoista, jonka auktoriteetti ei riitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Piipa: Voisitko ystävällisesti kertoa, että MITEN laumanjohtaja tuon tekee? Millä keinoin siis? Kävelyttääkö laumanjohtaja lapsen ovesta ensin ulos ja koirat vasta sitten, vai millä ihmeen keinoilla tuo toteutuetaan? Mielenkiinnolla odotan vastausta.

Meidän laumassa minä olen johtaja ja minuun luotetaan, eikä sitä kautta konflikteja koirien ja lapsen välille ole koskaan tullut. Koirani eivät laumassa pokkuroi (eivät tappele keskenään, eivätkä lapsen kanssa) koska se ei ole laumassamme sallittua.
Mutta misään nimessä koirani eivät ajattele, että lapsi olisi heitä ylempänä arvojärjestyksessä.

Koirat eivät tottele lasta piirun vertaa. On aivan sama, pyytääkö lapsi koirat istumaan, ne eivät istu, sillä miski ihmeessä ne tottelisivat alempiarvoista, jonka auktoriteetti ei riitä?



En ole Piipa, mutta kylla koira on ehdottomasti perheessa se viimeinen, mita arvojarjestykseen tulee. Laumanjohtaja huolehtii siita mm. tulemalla valiin, jos koira ei tottele lasten kaskyja. Aika pelottava ajatuskin, etta koira olisi lapsia korkeampiarvoisempi... :eek:

 
Tuohon -lapsi on koiraa alempana laumassa- asiaan sen verran että meillä kissa ja koira on lauman alimpana, koira tuli meille kun isompi olli alle 2v ja oli mukana kouluttamassa koiraa, koskaan ei ole isompaan kokeillut että pääsiskös ylenemään. Pienempi oli 8kk kun koira yritti nousta laumassa, sen jälkeen on pysynyt omalla paikallaan, vain kissa on uutena tulokkaana koiraa alempana.
Vanha kisu oli koiran yläpuolella.
Meillä koira tottelee käsimerkkejä, joten tuo puhumaton 2v osaa kutsua koiran luokseen, käskeä sen istumaan ja maahan, koira tottelee mukisematta. joten onkohan meillä nyt mennyt jotain pieleen koiran kasvatuksessa?

Ja AP:LLE vie koira tohtoriin, jos ei vikaa löydy niin kova kuri mupelle pystyyn..
Tosin jos oma alkas toksimaan ni miettisin tarkkaan vieläkö se kuuluisi meidän laumaan..
Entinen koira tuolle ukolle muris joskus, ukko kertoi selvästi että hän on isäntä talossa, ei tarvi kokeilla toiste onneaan.
 

Yhteistyössä