Purentalihasjumit/bruksismi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onkohan täällä em. vaivoista kärsiviä? Tiedostan kärsiväni hampaiden yhteenpuremisesta öisin ja päivisin, kisko on hankintalistalla. Olen kärsinyt niska- ja päänsäryistä, joiden taustalla purentalihasten jumit. Myös tension neck. Viime aikoina toisen puolen hampaita on vihlonut ja ikenet/hampaat aristavat harjatessa. Hampaissani ei ole reikiä eikä minulla ole ientulehdusta. Voiko bruksismi aiheuttaa hampaiden vihlontaa/kipua? Lisäksi välillä leuka on arka jostain tietystä paikasta (ilmeisesti purentalihaksen kohdalta) ja tällöin myös hammasta jomottaa samassa paikassa.
Siksi kyselen kokemuksia, kun alan jo epäillä itseäni näiden vaihtuvien kipujen vuoksi.
 
vierailija4
Kyllähän se voi aiheuttaa vaikka sun mitä. Samalla tavalla kuin hartiajumi voi näkyä vaikka päänsärkynä. Oikea paikka hampaiden vihlonnan selvittämiselle on hammalääkäri. Samalla voi vaikka kysyä suuhygienistiltä purentalihasten hierontaa.
 
Ap-
Kiitos vastauksestasi! Olen tosiaan menossa hammaslääkärille kiskoja varten. Stressaa vain tämä vihlonta (ja ärsyttää), ja kun bruksismista luin, niin enemmän korostetaan kasvo- ja päänsärkyä. Kävin purentalihashieronnassa ja enemmän jumissa olevalla puolella hampaita vihloo/aristaa.
 
vierailija
Mulla tuo purenta aiheutti sen että hampaat ei enää kestänyt ja pitikin jo tehdä juurihoito. Erittäin kuluneet takahampaat vaikean purentavian yöksi ja yöllä tulee purtua hampaita yhteen todella kovaa. Liian suuri paine. Mutta paine myös syödessä koska muut hampaat ei ota yhteen. Ahtautuneet hengitystiet purennan vuoksi, jatkuvaa hammas ja päänsärkyä. Väsymystä leuoissa, kipua kasvoissa, hartioissa jne.

Kävin juurihoidattaa hampaan reilu vuosi sitten ja siinä hammaslääkäri kauhisteli minun purentaa. Pääsinkin pian sairaanhoidonpiiriin jossa aloitettiin oikomishoito. Nyt on vuoden oiottu ja jonotan aikaa leikkaukseen. Minulta operoidaan ylä ja alaleuka.

Joten hyvä että olet menossa hammaslääkäriin! Kyllä osaavat siellä. Minun kipuja hampaissa helpotti myös se että hioivat hampaita jotta ne ei ottais niin kovasti yhteen. Sitä on tehty ainakin 3-4krt ja tuonut heti helpotuksen.
 
Ap-
Kiitos sinulle vastauksesta! Onpa moninaisia oireita aiheuttanut sinulle, hyvä että olet päässyt sairaanhoitopiiriin oikomishoitoon! Itsellänikin leuka väsynyt, kipua kasvoissa ja nyt uutena tuo hampaiden kipu/vihlonta/aristus, joka vaihtelee paikkaa. Enemmän kuitenkin toisella puolella.

Mulla tuo purenta aiheutti sen että hampaat ei enää kestänyt ja pitikin jo tehdä juurihoito. Erittäin kuluneet takahampaat vaikean purentavian yöksi ja yöllä tulee purtua hampaita yhteen todella kovaa. Liian suuri paine. Mutta paine myös syödessä koska muut hampaat ei ota yhteen. Ahtautuneet hengitystiet purennan vuoksi, jatkuvaa hammas ja päänsärkyä. Väsymystä leuoissa, kipua kasvoissa, hartioissa jne.

Kävin juurihoidattaa hampaan reilu vuosi sitten ja siinä hammaslääkäri kauhisteli minun purentaa. Pääsinkin pian sairaanhoidonpiiriin jossa aloitettiin oikomishoito. Nyt on vuoden oiottu ja jonotan aikaa leikkaukseen. Minulta operoidaan ylä ja alaleuka.

Joten hyvä että olet menossa hammaslääkäriin! Kyllä osaavat siellä. Minun kipuja hampaissa helpotti myös se että hioivat hampaita jotta ne ei ottais niin kovasti yhteen. Sitä on tehty ainakin 3-4krt ja tuonut heti helpotuksen.
 

Yhteistyössä