Puremisen puute

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pekka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pekka

Uusi jäsen
21.08.2005
7
0
1
Meillä 1 v 7 kk poika, joka ei osaa purra. Miten ehdoittaisitte, että seuraavassa asiassa pitäisi edetä.

Hampaita hänellä on 4 edessä ylhäällä ja kaksi alhaalla. Kulmissa ylä- että alaleuassa on muutama alku. Syö muuten oikein hyvin ja isoja annoksia oikeastaan mitä vain hänelle tarjoaa: perunaa, juureksia, mitä tahansa lihaa ja kalaa, kunhan ruoka on hienottetu haarukalla tai sekoittimilla tasaiseksi massaksi, myös puurot menevät sellaisenaan loistavasti alas. Jos hänelle antaa esim. keksin, juureksin palan, leivän palan tai ihan mitä tahansa syötävää niin hän ainoastaan varovasti maistaa kielenpäällään sitä. Hän ei ole koskaan laittanut mitään lattialta tai muualta löytyneitä esineitä/murusia suuhunsa ei edes hiekkaa hiekkalaatikolla. Hänellä on vehnäallergia ja siksi leipä/pulla/keksit/karkit ovat jääneet täysin kokeilematta.

Hän tietää mitä pureminen on, koska kun hänelle sanoo, että pure niin hän ensin tyhjentää suunsa ruuasta ja näyttää miten puretaan, jos hänelle laittaa sormen suuhun ja sanoo, että pure niin hän puree sitä. Samanlaiset kehoitukset ruuan suhteen hän ohittaa täydellisesti.

Kokeilimme taannoin antaa muutaman päivän karkempaa ravintoa mutta sitä mukaa kun sitä laitettiin suuhun tuli se toisesta poskesta ulos. Tämä sitten lopetettiin, koska emme uskaltaneet jatkaa sitä niin kauan kunnes muutos oikeasti tapahtuisi.

Lapsi menee nyt hoitoon ja elättelemme toiveita, että muiden esimerkki auttaisi ongelmaan.

Onko vastaavia kokemuksia, miten toimitte, jotta pureminen lähti sujumaan.

Minä luulen, että lapsi ei pure, koska ei ole koskaan tarvinnut purra ruokaa. Siis sain tekstistä sen mielikuvan, että saa tasapaksua vauva-sosetta vieläkin? Lapsethan osaa purra jo ennen kuin hampaita tulee ja siksi kannattaakin syöttää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa lapselle jo karkeampaakin ruokaa. No, teidän tapauksessa tuo ikkuna on mennyt ohi, mutta kyllä se lapsi vielä puremaankin oppii!

Ensiksi tuli mieleen sellaiset vinkit, että alatte vaikka antamaan 8 kk ikäisille tarkoitettuja soseita, joita on hieman haarukalla vielä paineltu pienemmäksi. Eli ei ihan tasaista sosetta, vaan hieman rakeisempaa. Sitten kun alkaa syödä sitä, niin aina vaan jättää ruuan vähän kerrassaan karkeammaksi.

Toinen, mikä tuli mieleeni, on antaa lapselle joku leivän pala, josta siis pitää purra ensin pala, että se mahtuu suuhun. Tai vaikka antaa lapsen haukata paloja omasta omenasta tai leivästä yms. Myös karkeammat sormiruuat voisivat auttaa. Joku herne-maissi-porkkana -sekoitus lautasella voisi olla kiva houkutin kun sitä saa napsia itse suuhun omin sormin. Ehkä sama homma myös hedelmän palasilla vois toimia, tekis palasista just sen verran isohkoja, että ne ois pakko purra pienemmäksi, että pystyy nielaisemaan. Ja ne hedelmät on ehkä myös just sen verran hyvää, ettei tee mieli sylkeä suusta.

Jos niitä poskihampaita on tulossa, niin sekin voi olla syynä siihen, että lapsen ei tee mieli purra. Ikenethän on kipeät silloin kun hampaita on tulossa. Tosin, silloin voisi lapsesta olla kiva pureskella jotain kylmää...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2005 klo 18:59 vieras kirjoitti:
Ensiksi tuli mieleen sellaiset vinkit, että alatte vaikka antamaan 8 kk ikäisille tarkoitettuja soseita, joita on hieman haarukalla vielä paineltu pienemmäksi. Eli ei ihan tasaista sosetta, vaan hieman rakeisempaa. Sitten kun alkaa syödä sitä, niin aina vaan jättää ruuan vähän kerrassaan karkeammaksi.

Tämmöinen menee jo alas, hän saa 8kk ja 12kk ruokaa silloin tällöin purkista ja se menee alas. Samoin esim. paistettu jauhelihamuru perunasoseen seassa. Sen rakeisempi tosin tökkii todella kovaa. Esim. lihan palat leikataan saksilla rakeeksi. Tasaisella massalla tarkoitan siis 8kk purkkiruuan tasoa, en mitään 4kk hedelmäsosetta.

Toinen, mikä tuli mieleeni, on antaa lapselle joku leivän pala, josta siis pitää purra ensin pala, että se mahtuu suuhun. Tai vaikka antaa lapsen haukata paloja omasta omenasta tai leivästä yms.

Näitäkin kokeillaan joka päivä, mutta kaveri vaan nuolaisee kielellään ja välillä tuntuu ottavan kehoituksen puremisesta lähinnä vitsinä.

Myös karkeammat sormiruuat voisivat auttaa. Joku herne-maissi-porkkana -sekoitus lautasella voisi olla kiva houkutin kun sitä saa napsia itse suuhun omin sormin.

Hyvä idea, tätä voisi kokeilla. Olen antanut hänelle parin viikon lautaselle muroja, joita hän kyllä siirtää suuhunsa, mutta ne luiskahtavat saman tien toisesta suupielestä ulos. Kovasti hän väittää, että hyvää on, mutta todellisuudessa mahalaukkuun asti ei mene yhtään mitään.

Ehkä sama homma myös hedelmän palasilla vois toimia, tekis palasista just sen verran isohkoja, että ne ois pakko purra pienemmäksi, että pystyy nielaisemaan. Ja ne hedelmät on ehkä myös just sen verran hyvää, ettei tee mieli sylkeä suusta.

Hedelmät ei tunnu maistuvan paitsi että omenaa mielellään nuolee mutta ei vaan suostu puremaan. Kurkku ja salaatti myös "maistuu" eli niitä hän nuolee.

Jos niitä poskihampaita on tulossa, niin sekin voi olla syynä siihen, että lapsen ei tee mieli purra. Ikenethän on kipeät silloin kun hampaita on tulossa. Tosin, silloin voisi lapsesta olla kiva pureskella jotain kylmää...

Tästä ei enää ole kyse, kuukausi-pari sitten hampaiden pesu oli tuskaa, koska silloin mitä ilmeisemmin ikenet olivat hyvin arat. Nyt pesu ei enää haittaa vaan antaa pestä niin uudet kuin jo olevat hampaat.

Ongelma siis on siinä, että hän ei millään suostu tai osaa tai halua vain purra mitään ruokaa pienemmiksi paloiksi.

Siinä olet täysin oikeassa, että hänen ei ole koskaan tarvinnut mitään purra vaan ainoastaan niellä suuhun laitettu ruoka. Hän kyllä viitsii syödä ruokia jonkin verran itsekin, mutta pääasiassa kuitenkin häntä syötetään, hän saisi ihan niin paljon makupaloja ja herkkuja kuin vain suostuisi ottamaan ja niitä hänelle tarjotaankin mutta hän vain nuolaisee ja se on siinä. Jäätelö luonnollisesti uppoaa.

Tämä on todella rasittava tilanne, koska jo ikisellä aterialla siihen törmää ja muutosta ei tunnu saavan aikaan ei niin sitten millään. Neuvolassa kysäisin asiasta ja he sanoivat, että koska tilanne on saavuttanut tuollaisen tason voi siinä mennä hyvinkin kauan.

Itse olen taipuvainen uskomaan, että kyseessä on jokin todella pieni asia, joka vain odottaa omaa hetkeään loksahtaa paikalleen. Millä sen sitten saisi aikaan onkin todella suuri arvoitus. Itsestä tuntuu siltä, että kaikki mahdollinen on tehty lukuunottamatta sitä, että lopettaa sellaisen ruuan antamisen, jota hän syö ja siirtyy suosiolla sellaiseen ravintoon, joka vaatii joka aterialla puremista.

mun käsityksen mukaan tuo ei todellakaan ole siitä kiinni että lapsi itekseen alkaisi syömään karkeampaa ruokaa kunhan on siihen valmis. Mun mielipide on se, että tuossa tilanteessa lapselle pitäisi tarjota vaan ronskisti kunnon safkaa, jos ei syö niin ei syö. Ei se kovin kauaa ilman ruokaa kuitenkaan ole. Tuon ikäinen jo tajuaa että syömällä lähtee nälkä. Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta vanhemmat ovat nyt kyllä "pikkasen" myöhässä karkeamman ruuan syömiseen opettamisessa.

Mä suosittelisin antamaan nyt semmosta mahdollisimman helposti pureskeltavaa, mutta kuitenkin karkeeta sapuskaa ja jättämään soseet. Hoitoon meneminen on aika lailla ongelma, mä en jättäs asiaa sinne asti. Onhan kuitenkin hoitoon meno jo iso asia ittestään lapselle ja jos vielä uutena juttuna tulee siellä sitten "shokkihoitona" karkee ruoka. Kyllä siellä voidaan vähän haarukalla vetästä (ihmettelevät kuitenkin varmaan kun lapsella jo ikää ton verran), mutta ei siellä soseena ruokaa saa. Antakaa aluksi banaania, makaroonia, maissinaksua jne. mikä helpommin menee möössiksi suussa, mutta mitä ei nielemällä vaan alas saa. 8kk soseissakin eroja, jotkut karkeempijakoisia kuin toiset. Jotkut lapset on ihan hirveen silokurkkuja ja on kurjaa katteltavaa kun kakoo vaan tai sitten sylkee. lapsi on kuiteskin jo sen ikäinen ja hoitoonkin menossa, että ei muu nyt auta. Päiväkodissa on annettu mun nähden soseita vaan kehitysvammaiselle, joka ei oikeasti kykene nielemään. Terveen lapsen voi kyllä olettaa oppivan karkean ruoan syömisen kun vaan sitkeesti jaksaa sitä tarjota. Ja tosta, että kuinka kauan voi sitten kattella, niin ei lasten paino kovin nopeessa ajassa huolestuttavasti laske. Kun maitoo kuiteskin juo ja vaikka aluksi välipalaksi antaa vielä sosetta, niin sillä pärjää. Nälkä on kuitenkin aika suuri motiivi sitten pureskeluun =)

Yhteistyössä