Puolustusvoimat siirtyy vegaaniruokaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suomen Puolustusvoimat on tehnyt historiallisen päätöksen: kaikki varusmiesten ja henkilökunnan ruoat ovat jatkossa 100 % vegaanisia. Tämä muutos astuu voimaan asteittain, ja tavoitteena on täysi siirtymä vuoteen 2027 mennessä. Päätöstä perustellaan niin terveydellisillä, ympäristöllisillä kuin taloudellisilla syillä.

1. Ympäristö ja kestävä kehitys 🌍
Puolustusvoimat on sitoutunut Suomen hiilineutraaliustavoitteisiin, ja ruokahuollon päästöt ovat merkittävä osa varusmiesten elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.

Lihantuotanto kuluttaa huomattavasti enemmän vettä ja tuottaa suuremman hiilijalanjäljen kuin kasvipohjainen ruokavalio.
Siirtymällä vegaaniruokaan Puolustusvoimat vähentää vuosittaisia päästöjään jopa 30 %.
Paikallisten kasviproteiinien, kuten herne- ja härkäpapupohjaisten tuotteiden, suosiminen tukee kotimaista maataloutta ja vähentää riippuvuutta ulkomaisesta lihantuotannosta.
2. Sotilaiden suorituskyky ja terveys 💪
Perinteisesti on ajateltu, että liha on välttämätöntä sotilaan ravitsemuksessa, mutta uudet tutkimukset osoittavat toisin.

Vegaaniruokavalio on täynnä ravinteita, jotka tukevat kestävyyttä, lihasten palautumista ja yleistä jaksamista.
Kasvisruokavalio vähentää tulehdustiloja, mikä parantaa palautumista raskaan liikunnan jälkeen.
Oikein koostettuna vegaaninen ruokavalio tarjoaa riittävästi proteiinia ja energiaa ilman eläinperäisten rasvojen haittavaikutuksia.
Monet huippu-urheilijat ovat siirtyneet kasvipohjaiseen ruokavalioon, ja Puolustusvoimat seuraa nyt tätä trendiä varmistaakseen, että varusmiehet pysyvät huippukunnossa koko palvelusajan.

3. Taloudelliset hyödyt ja huoltovarmuus 💰
Kasvipohjainen ruokavalio on edullisempi kuin lihaan perustuva ruokavalio pitkällä aikavälillä.
Koska Suomen maatalous tuottaa yhä enemmän kauraa, palkokasveja ja perunaa, vegaaniruokavalio parantaa myös maan omavaraisuutta ja vähentää riippuvuutta ulkomaisista tuontituotteista.
Varusmiesten terveydellisten hyötyjen myötä voidaan odottaa vähemmän sairauspoissaoloja ja rasitusvammoja, mikä säästää myös terveydenhuoltokuluja.
Miten muutos toteutetaan?
Siirtymä ei tapahdu yhdessä yössä. Puolustusvoimat on jo aloittanut testijaksot, joissa tarjotaan täysin vegaanisia aterioita eri varuskunnissa. Ensimmäiset palautteet ovat olleet yllättävän positiivisia, ja moni varusmies on kehunut ruoan olevan maukasta ja täyttävää.

Esimerkkejä uusista ruokalajeista:
✅ Härkäpapu-pinaattipata
✅ Linssikeitto ruisleivän kera
✅ Oat-risotto sienillä ja yrteillä
✅ Kasvispohjaiset makaronilaatikot ja pyttipannut

Mitä varusmiehet ajattelevat? 🗣
Vaikka osa palvelukseen astuvista nuorista suhtautui aluksi skeptisesti muutokseen, moni on huomannut, että ruoka on monipuolista, täyttävää ja hyvänmakuista.

"Luulin, että jäisin nälkäiseksi, mutta nää uudet safkat on oikeasti parempia kuin vanhat hernekeitot," kertoo eräs alokas.
"Ei tää ole mikään maailmanloppu. Jos se auttaa luontoa ja parantaa jaksamista, niin miksipä ei?" pohtii toinen.
Lopuksi
Puolustusvoimat on ottanut rohkean ja kunnianhimoisen askeleen kohti tulevaisuutta. Siirtyminen vegaaniruokavalioon ei ole pelkästään ekologinen päätös, vaan se myös parantaa sotilaiden terveyttä ja suorituskykyä sekä säästää kustannuksia.

Onko tämä kiistanalainen päätös? Ehkä. Mutta historia näyttää, että Suomen armeija on jälleen kerran edelläkävijä – tällä kertaa kestävän kehityksen saralla. 🌱🔥

Eikös ne syötä siellä näille hernekeittoa, nyt otetaan siitä liha pois ja korvataan millä linsseilläkö?

Ai että sitä kaasun määrää iltaisin ja yöllä kämpissä.

Eikös ne syötä siellä näille hernekeittoa, nyt otetaan siitä liha pois ja korvataan millä linsseilläkö?

Jos perä soittelee jatkuvasti säveliä on suolistossa jotakin vikaa/syöty väärin.

Mitäs se sitten on kun pakotetaan syömään niin, että et kykene saamaan tarvitsemiasi ravintoaineita?

Sitähän tämä olisi!

Sitähän se sinun yksinomaan eläinperäisen ravinnon toitottaminen on. Et toki pakota etkä voi, mutta joku raja sentään. Ei kukaan rupea syömään sinun tavallasi siksi, että sinä siitä jatkuvasti täällä kerrot, ja samalla tavalla kasvissyöjä tai no lihaa syömätön Purra ei toitota ihmisille omasta ruokavaliostaan "saarnameiningillä". Kertoo toki mielellään jakavansa vinkkejä tekemistään vihermehuista esim.

Totta puhuen itse valitsisin hänen laittamiaan ja suosimiaan ruokia kuin pelkkää lihaa.

Sitähän se sinun yksinomaan eläinperäisen ravinnon toitottaminen on. Et toki pakota etkä voi, mutta joku raja sentään. Ei kukaan rupea syömään sinun tavallasi siksi, että sinä siitä jatkuvasti täällä kerrot, ja samalla tavalla kasvissyöjä tai no lihaa syömätön Purra ei toitota ihmisille omasta ruokavaliostaan "saarnameiningillä". Kertoo toki mielellään jakavansa vinkkejä tekemistään vihermehuista esim.

Totta puhuen itse valitsisin hänen laittamiaan ja suosimiaan ruokia kuin pelkkää lihaa.
Nyt täytyy huomioida että tämä on keskustelupalsta. Eikö niin?
Otan ihan samalla tavoin osaa keskusteluun kuin muutkin.🤗

Soijapojilta jää kyllä barettimarssit kesken.

"Puolustusministeri Niinistö vaatii selvitystä kasvisruuan lisäämisestä - väitöskirja paljastaa ruokalistan: Jo jatkosodassa sotilaille tarjottiin soijaa sisältävää lihanjatketta
Anneli Pranttilan väitöskirja paljastaa, että Suomi taisteli sodissa viljatuotteilla - ja jopa puolustusministeri Niinistön parjaamalla soijalla."

Nyt täytyy huomioida että tämä on keskustelupalsta. Eikö niin?
Otan ihan samalla tavoin osaa keskusteluun kuin muutkin.🤗

Toki toki mutta sulla on usein tapana tuoda sitä sun "ihmisille optimaalista ruokavaliotasi" esiin ja jopa ketjuissa, joissa puhutaan muusta ja sivukaupalla. Se on vähän rasittavaa. Itse suosin kasvisruokaa, mutta olen kyllä sekasyöjä. En silti koe tarpeelliseksi toitottaa täällä jatkuvasti omien ruokieni terveellisyydestä ja siitä, miten hyvän olon saan tietyistä ruokavalinnoista ja että muiden pitäisi tehdä samoin.

Jos joku kyselee täällä hyviä kasvisruokareseptejä, niin mieluusti niitä voin jakaa tai antaa vinkkejä, mistä sellaisia löytää, koska itse erilaisia sivustoja seuraan ja opin samalla uusia juttuja.

Mutta toki, kukin tavallaan, keskustelupalstallakin :)

Toki toki mutta sulla on usein tapana tuoda sitä sun "ihmisille optimaalista ruokavaliotasi" esiin ja jopa ketjuissa, joissa puhutaan muusta ja sivukaupalla. Se on vähän rasittavaa. Itse suosin kasvisruokaa, mutta olen kyllä sekasyöjä. En silti koe tarpeelliseksi toitottaa täällä jatkuvasti omien ruokieni terveellisyydestä ja siitä, miten hyvän olon saan tietyistä ruokavalinnoista ja että muiden pitäisi tehdä samoin.

Jos joku kyselee täällä hyviä kasvisruokareseptejä, niin mieluusti niitä voin jakaa tai antaa vinkkejä, mistä sellaisia löytää, koska itse erilaisia sivustoja seuraan ja opin samalla uusia juttuja.

Mutta toki, kukin tavallaan, keskustelupalstallakin
Luepa ketjuja niin huomaat että asia ei ole noin miten virheellisesti väität.🤗

Toimin nimenomaan niin että otan osaa keskusteluun johon minut on joko liitetty tai liityn siihen itse.

Ketjuissa rönsyillään usein, ruokaketjut eivät ole mikään poikkeus.

Jos itse tekee niin pitäisi kuulema olla herneet ituasteella ennen keittämistä.

Purkkiversioon laitan rosmariinia niin vaikuttaa tehokkaasti ja vie ikävät sivuvaikutukset pois.

venäjän armeijassa tämä on ollut voimassa jo monta sataa vuotta
https://www.mreinfo.com/images/ru/russian-menu-english-1024.jpg
1.Crackers (literally “Amy loaves”)1/50 packet6
2.Assorted canned meat and vegetables: barley porridge, boiled buckwheat, rice with beef1/250 g2
3.Assorted canned meats – sausage stuffing, liver pate1/100 g1
4.Stewed beef1/250 g1
5.Beverage concentrate1/251
6.Fruit jam1/451
7.Tea with sugar1/162
8.Caramel candy1/52
9.Sugar1/153
10.Paper napkinspiece3
11.Multivitaminsdrop1
12.Alcohol-based heater (hexamine stove)piece1
13.Can openerpiece1

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tähän ei laitettu linkkiä, mutta jos tämä on totta, niin on kyllä mennyt pieleen. Joka päivä tulisi saada myös täydellisiä proteiineja (complet) ja kasvikunnan proteiinit soijaa lukuunottamatta ovat epätäydellisiä (incomplete). Eli jos on soijalle allerginen niin ravitsemus jää vajaaksi. Tuskin joka päivä soijaa edes on tarjolla. Ja onhan se soija vähän kyseenalainen muutenkin, moni saa outoja oireita sen syömisestä vaikka kaikki ei saa. Kasvisruoka ei sovi kaikille muutenkaan, ja lopetusprosentti on 84% useimmilla sitä ruokavaliota kokeilevilla. T. 6 vuotta vegaanina ollut

Tähän ei laitettu linkkiä, mutta jos tämä on totta, niin on kyllä mennyt pieleen. Joka päivä tulisi saada myös täydellisiä proteiineja (complet) ja kasvikunnan proteiinit soijaa lukuunottamatta ovat epätäydellisiä (incomplete). Eli jos on soijalle allerginen niin ravitsemus jää vajaaksi. Tuskin joka päivä soijaa edes on tarjolla. Ja onhan se soija vähän kyseenalainen muutenkin, moni saa outoja oireita sen syömisestä vaikka kaikki ei saa. Kasvisruoka ei sovi kaikille muutenkaan, ja lopetusprosentti on 84% useimmilla sitä ruokavaliota kokeilevilla. T. 6 vuotta vegaanina ollut
Iso lopetus%

Lopetitko siis itsekin? Jos, niin syy?

t. en ole edes harkinnut, lihaa, kalaa ja kanaa on vaan elimistöni pakko saada

Tuskin on totta.

Ollaksesi ollut vegaani vaikuttaa siltä, ettet tiedä paljon ei-eläinperäisistä proteiinin lähteistä, joita ovat mm.

• pavut
  • linssit
  • herne
  • kikherne
  • kaura, vehnä, ohra, ruis ja muut täysjyväviljat
  • tattari
  • kvinoa
  • amarantti
  • hirssi
  • lupiini (sinilupiini)
  • soija
  • pähkinät
  • mantelit
  • siemenet.

Itse en ole vegaani, vaikka suosin kasvisruokaa ja noita yllämainittuja ravintoaineita, en juuri lihaa syö, kalaa ja jonkin verran maitotuotteita.

Tiedän paljon vegaaneja, jotka ovat sitä olleet jo vuosikausia, ja mitä olen lukenut, niin yhä useampi siitä innostuu ja voi paremmin, mm. moni urheilija.

Minulta otettiin juuri hiljattain iso liuta verikokeita erään asian selvittämisen yhteydessä, ja olin ajatellut, että minulla voisi olla puutosta joistakin vitamiineista tai hivenaineista. Eipä ollut, kaikki veriarvot olivat loistavat, myös ne B-alkuiset.

Yhteistyössä