Puolison nuuskaaminen huolestuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolettaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolettaa!

Vieras
Rakkaani oli lopettanut tupakanpolton jo ennen kuin tapasimme ja siirtynyt käyttämään nikotiinpurkkaa. Yhdellä ulkomaanmatkalla hän kuitenkin tuli hetken mielijohteesta ostaneeksi nuuskaa ja jäi koukkuun. Kun se loppui, hän tilasi netin kautta lisää Ruotsista.

Nuuskaaminen on mielestäni vastenmielinen ja ällöttävä tapa. Eniten kuitenkin pelottaa että nuuskan käyttö aiheuttaa ajan mittaan suu- tai kielisyövän, tai vastalaukkuun valuessaan vatsasyövän. Nikotiini ja kaikki ne myrkyt pitkiä aikoja suoraan limakalvolla. :( Mahdolliset terveysongelmat ahdistaa mua, varsinkin kun menetin vähän aikaa yhden lähisukulaisen syövälle (ei liittynyt tupakkatuotteisiin). Kammoan ajatusta siitä, että ajan mittaan hänelle kehittyy syöpä. Miten silloin tunnenkaan tuskaa siitä, etten saanut häntä lopettamaan. Lisäksi itse riippuvuus on inhottava piirre, josta toivoisin hänen itsensäkin haluavan eroon.

Hänellä on tupakoivia ja/tai nuuskaavia ystäviä, jotka tietysti ymmärtävät nuuskan aikaansaamat "fiilikset" eivätkä millään tavalla yritä saada häntä lopettamaan, vaan pikemminkin fiilistelevät nuuskan ihanuutta ääneen ja innostavat entisestään. Olen jo alkanut toivoa, että hän tapaisi kyseisiä ystäviä harvemmin.

Hän tietää huoleni, mutta pitää sitä irrationaalisena ja turhana. Ruotsalainen nuuska on kuulemma "puhdasta" eikä lisää syöpäriskiä. Hän vetoaa siihen, että juonhan minäkin päivittäin kahvia ja olen siitä "riippuvainen". Tiedän kuitenkin, että jos asia jostain syystä vaivaisi häntä, voisin milloin tahansa lopettaa kahvin juomisen.

Tiedän että jotkut ovat lopettaneet tupakan/nuuskan käytön vain siitä syystä, että se on kumppanin mielestä vastenmielistä. Vaikka mulla on lisäksi jatkuva huoli hänen terveydestään, hän ei halua lopettaa vain siksi, että minä toivoisin sitä.

-----------

Olenko väärillä jäljillä kun stressaan toisen tavasta, jota hän ei ole itse halukas tai kykenevä lopettamaan? Olenko neuroottinen?

Onko nuuskan käyttö (huulen alla) oikeasti vaaratonta? Netistä löytyy niin ristiriitaista tietoa.

Miten addiktia voisi motivoida lopettamaan?

Onko se väärin, kun minusta tuntuu, ettei hän ollenkaan välitä pelostani ja huolestani - että addiktion tyydyttäminen on hänelle tärkeämpää kuin minun tunteeni ja/tai hänen terveytensä?

Yritämme saada lasta ja tahtoisin keskittyä "täysillä" siihen, mutta en pysty kun tämä asia huolestuttaa. Ei se jatkuvasti mielessä pyöri, mutta aina kun näen/tiedän hänen ottavan nuuskaa, alkaa ahdistaa. (Tiedän että hänellä on jotain suussaan esim. silloin, kun hän pitää suunsa aivan kiinni kun annan hänelle suukon.)

Alkuperäinen kirjoittaja yx:
siitä saa huulisyövän

Löytyykö tuolle todisteita? Esim. joku luotettava nettisivusto, joosa tutkimustuloksia? Ei hän usko, jos sanon vaan että "saat huulisyövän". Pitäisi olla taustatukea väitteelle...

Alkuperäinen kirjoittaja pesukarhu:

Kiitos näistä. Tuolla ensimmäisellä sivulla sanotaan aika suoraan, että vaikutus on niin häviävän pieni, että tuskinpa tuo siitä välittäisi (jos nuuskattomilla tietty riski on 0.01% ja nuuskaajilla 0.01%). Toisella sivulla mainittu haimasyöpä kuulostaa kammottavalta, mutta sekin on ilmeisesti niin harvinainen, että kolminkertainen riskikin on edelleen pieni.

Sen verran tuota puoliskoa tunnen että täytyisi olla HUOMATTAVAN moninkertainen riski sairastua johonkin yleiseen syöpään, että sillä saisi pään kääntymään. Muuten se luottaa vaan hyvään onneensa, että ei varmaankaan ole yksi nisitä 0.03 %:sta... :(

Ehkä mä sitten tosiaan huolehdin turhaan...?

Alkuperäinen kirjoittaja huolettaa!:
(jos nuuskattomilla tietty riski on 0.01% ja nuuskaajilla 0.01%).

Tarkoitus oli tietysti sanoa "nuuskattomilla 0.01 ja nuuskaajilla 0.03%". No samapa tuo - ilmeisesti nuuska on sitten melkein yhtä vaaratonta kuin tavallinen purukumi...! :-o

Minä en voi sietää nuuskaa. Niinpä mies sitten tupakoi. Nuuskas salaa jossain vaiheesssa, mutta kun jäi kiinni niin ei hyvä heilunu. Tiedän, että heivaisi tupakan hiiteen ja alkaisi nuuskaposkeksi jos olisin myötämielisempi ko myrkkyä kohtaan. Olen nuuskaamisen täyskiellon kannalla, toivottavasti se lakialoite menee läpi!!

Alkuperäinen kirjoittaja Unelmahöttö:
Minä en voi sietää nuuskaa. Niinpä mies sitten tupakoi.

Mua ällöttää molemmat tavat, mutta tupakointi enemmän, koska
- se haisee ja kauas (vaatteet, hiukset, iho)
- se on terveydelle huomattavasti vaarallisempaa (myrkyt leviää keuhkoista kaikkialle verenkiertoon jne.)

Niin tai näin, molemmissa on kestämistä. Miksi nuo nikotinistit eivät voi tyytyä nikotiinipurkkaan...?

Taas muija astuu toisen ihmisen "tonteille". Jokainen saa tehdä mitä haluaa, jos tupakoi, tupakoi, jos nuuskaa, nuuskaa! Mä en ymmärrä miksi toista ihmistä pitää yrittää tämän tahdostaan huolimatta muutta mieleisekseen? Jos niin kuvottaa, vaihda miestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärtämätön:
Mä en ymmärrä miksi toista ihmistä pitää yrittää tämän tahdostaan huolimatta muutta mieleisekseen? Jos niin kuvottaa, vaihda miestä.

Jos olisit itse seurannut vierestä, miten yksi läheinen ihminen kuolee syöpään, niin ehkä ymmärtäisit ettei ole niin helppoa katsoa kun kumppani TIETOISESTI hankkii itselleen samaa kohtaloa! Ei rakkaan ihmisen itsetuhotaipumuksia ja myrkyn nautiskelua voi kuitata sanomalla "vaihda miestä". Mä oikeasti pelkään että menetän sen noin typerän asian vuoksi ennen aikojaan. :,(

Alkuperäinen kirjoittaja huolettaa!:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärtämätön:
Mä en ymmärrä miksi toista ihmistä pitää yrittää tämän tahdostaan huolimatta muutta mieleisekseen? Jos niin kuvottaa, vaihda miestä.

Jos olisit itse seurannut vierestä, miten yksi läheinen ihminen kuolee syöpään, niin ehkä ymmärtäisit ettei ole niin helppoa katsoa kun kumppani TIETOISESTI hankkii itselleen samaa kohtaloa! Ei rakkaan ihmisen itsetuhotaipumuksia ja myrkyn nautiskelua voi kuitata sanomalla "vaihda miestä". Mä oikeasti pelkään että menetän sen noin typerän asian vuoksi ennen aikojaan. :,(

Kukaan ei ole koskaan todistanut, että nuuska aiheuttaa sen enempää syöpää kuin esim. kännykkä, tietokone tai autolla ajo. Ihmisiä syntyy, ihmisiä kuolee. Terveyttä osaa arvostaa vasta kun sen menettää. Elämä on. Alkoholiinkin on moni kuollut ja silti sitä nautitaan. Autolla ajo se vasta vaarallista on. Joten lopeta nyt tuo älytön hössöttäminen ja nauti elämästä, päivä kerrallaan.

Mulla kans suvussa keuhkosyöpään kuolleita ja muutama juonut itsensä hengiltä joten sais mies valita minun ja nuuskan väliltä. Tupakan kans sama juttu. Ne on kaksi pahinta joilla voi vapaaehtoisesti terveytensä pilata.. tottakai kaikki aiheuttaa syöpää jos tutkitaan, kännykät jne. mut mä näen sen kännykän niiiin paljon pienempänä pahana, että sen käyttöä sais kyllä jatkaa vaikka mun kans oliskin :)

Mulla kans suvussa keuhkosyöpään kuolleita ja muutama juonut itsensä hengiltä joten sais mies valita minun ja nuuskan väliltä. Tupakan kans sama juttu. Ne on kaksi pahinta joilla voi vapaaehtoisesti terveytensä pilata.. tottakai kaikki aiheuttaa syöpää jos tutkitaan, kännykät jne. mut mä näen sen kännykän niiiin paljon pienempänä pahana, että sen käyttöä sais kyllä jatkaa vaikka mun kans oliskin :)

Onneksi nuuska suojelee ainakin keuhkosyövöltä sillä nuuskaajilla sitä on vähemmän kuin jopa kokonaan tupakoimattomilla.Suusyöpäriskiä ei ole havaittu ruotsalaisessa nuuskassa.Haimasyöpä on kysymysmerkillä.Miksi ruotsalaiset eivät sairastu nuuskasta?

Löytyykö tuolle todisteita? Esim. joku luotettava nettisivusto, joosa tutkimustuloksia? Ei hän usko, jos sanon vaan että "saat huulisyövän". Pitäisi olla taustatukea väitteelle...

Nuuskan käyttö jättää suuhun peruuttamattomat jäljet: "Ei lisää vientiä sinkkumarkkinoilla"
Nuuskan käyttö nostaa syöpäriskiä, vaurioittaa limakalvoja ja värjää hampaat. Silti erityisesti nuorten nuuskan käyttö on yleistynyt.
https://yle.fi/uutiset/3-10169977

Yhteistyössä