O
"Olento"
Vieras
Mitä tehdä kun epäilen miehelläni olevan jonkinlaista masennusta? En tiedä sairaudesta itse mitään ja netistä löytämäni tieto ei tunnu kovin paljoa auttavan. Huomenna ajattelin vihdoin soittaa perheneuvolaan ja kysyä sieltä. Mieheni ei tiedä tästä mitään sillä hän ei suostu myöntämään että joku vika on päällä. Hänen käytöksensä on kuitenkin muuttunut suunnattomasti. Hän on arvaamaton ja saattaa yhtäkkiä raivostua kovasti ja huutaa pää punaisena. Hän ei omien sanojensa mukaan jaksa nähdä kavereitaan mutta samaan aikaan on katkera koska nämä kaverit eivät soittele hänelle. Hän käyttää alkoholia liikaa minun makuuni ja kun ottaa kunnon kännin päälle, alkaa itsetuhoiseksi. Ainakin ajatuksen tasolla. Kertoo siis haluavansa kuolla jotta minä ja lapset voisimme olla onnellisia eikä hän olisi meidän elämäänme pilaamassa. En tiedä kuinka hänelle saisin tolkutettua että rakastan häntä ja hän tekee minut hyvin onnelliseksi. Aina silloin kun on oma itsensä eikä joku muu...
Olen hänelle tästä puhunut monta kertaa ja tilanteiden kärjistyttyä hän onkin luvannut hakevansa apua mutta sitten ei koskaan olekaan mitään tehnyt. Meillä on ollut rankka vuosi ja paljon riitoja. Hän syyttää minua pettämisestä ynnä muuta käsittämätötä.
Haluaisin kuulla muilta kokemuksia elämästä masentuneen kanssa. Kuinka jaksaa kaiken keskellä yksin ja olla tukena toiselle? Etenkin kun en itse tosiaan tästä sairaudesta mitään ymmärrä. Saako sieltä perheneuvolasta apua tällaiseen tilanteeseen vai mitä minun pitäisi tehdä?
Olen hänelle tästä puhunut monta kertaa ja tilanteiden kärjistyttyä hän onkin luvannut hakevansa apua mutta sitten ei koskaan olekaan mitään tehnyt. Meillä on ollut rankka vuosi ja paljon riitoja. Hän syyttää minua pettämisestä ynnä muuta käsittämätötä.
Haluaisin kuulla muilta kokemuksia elämästä masentuneen kanssa. Kuinka jaksaa kaiken keskellä yksin ja olla tukena toiselle? Etenkin kun en itse tosiaan tästä sairaudesta mitään ymmärrä. Saako sieltä perheneuvolasta apua tällaiseen tilanteeseen vai mitä minun pitäisi tehdä?