Puolison korkeat tulot - itse ilman tukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haini

Vieras
Osaisiko kukaan auttaa. Tilanteemme on se, että puolisoni tienaa n. 2500e/kk, ja itse olen työttömänä. Työmarkkinatukea en saa, koska puoliso tienaa liikaa. Samasta syystä myöskään sosiaalitoimistosta ei saa mitään. Onko tässä ainut vaihtoehto muuttaa nimellisesti erilleen vai mitä ihmettä, jos töitä ei löydy, ja ei halua elää täysin toisen elätettävänä?

Noinhan se valitettavasti menee. Meillä myös. Puolisolla on elatusvelvollisuus. :hug:

Minusta epäkohta on törkeä. Kaikki muut yhteiskunnassa ovat oikeutettuja henkilökohtaisiin tuloihin, esim. työttömyystukeen paitsi ne, jotka eivät ole ehtineet käydä töissä työttömyysehdon vaatimaa kk-määrää. Ei, vaikka olisi millainen koulutus. Satunnaisilla pätkätöillä se ei tule täytee ikinä.

Silti ei ole tosiaankaan edes harkittu erilleen muuttoa. Vaikka ihan totta on, että jos lasten kanssa erilleen muuttaisi, saisi kaikki mahdolliset tuet. Nyt ei mitään. Tuolla summalla, minkä teilläkin mies tienaa, tulee kyllä pieni perhe ihan hyvin toimeen. Suurempi perhe kyllä otettaisiin huomioon tukia laskettaessa. Meillä jää miehellä nykyään hieman enemmän käteen, alussa oli vähän alle tuon. On oma asunto, josta asuntolainaa kuten muillakin. On varaa matkustellakin silloin tällöin.

Vastaisuuden varalta kannattaa kuulua työttömyyskassaan...

Eihän se kassaan kuuluminen mitään vaikuta, jos ei olla töissä vaadittua kk määrää, 10 kk se taitaa olla niin kassoilla kuin KELAssakin. Tämä on tilanne, jos esim. ammattiin valmistumisen jälkeen jää työttömäksi. Siinä jos jää vaikka kotiin lapsia hoitamaan, ei niitä töitä helpolla saakaan hoito"vapaiden" jälkeen.

mitään tukea et saa mistään puolisosi tulojen takia. Mulla oli jokunen aika sitten ihan vastaava tilanne. Paitsi että olimme avoliitossa eikä avopuolisolla ole edes lain mukaan elatusvelvollisuutta avokistaan. Kela vaan katsoo asian toisin ja jätti täysin ilman tukea. On oikeasti todella alentavaa jäädä kumppanin elätettäväksi vastoin tahtoaan. Ei edes soskusta saa rahaa. Tilanne oli mulle niin nöyryyttävä. Ahdisti ihan kauheesti.

onko teillä lapsia?. mä kun sain työmarkkinatukea vaikka miehellä oli bruttona yliopistolla ollessaan tuon verran palkka. meillä tosin neljä lasta, joten se saattaa vaikuttaa.

[QUOTE="vieras";22165307]Noinhan se valitettavasti menee. Meillä myös. Puolisolla on elatusvelvollisuus. :hug:

Minusta epäkohta on törkeä. Kaikki muut yhteiskunnassa ovat oikeutettuja henkilökohtaisiin tuloihin, esim. työttömyystukeen paitsi ne, jotka eivät ole ehtineet käydä töissä työttömyysehdon vaatimaa kk-määrää. Ei, vaikka olisi millainen koulutus. Satunnaisilla pätkätöillä se ei tule täytee ikinä.

Silti ei ole tosiaankaan edes harkittu erilleen muuttoa. Vaikka ihan totta on, että jos lasten kanssa erilleen muuttaisi, saisi kaikki mahdolliset tuet. Nyt ei mitään. Tuolla summalla, minkä teilläkin mies tienaa, tulee kyllä pieni perhe ihan hyvin toimeen. Suurempi perhe kyllä otettaisiin huomioon tukia laskettaessa. Meillä jää miehellä nykyään hieman enemmän käteen, alussa oli vähän alle tuon. On oma asunto, josta asuntolainaa kuten muillakin. On varaa matkustellakin silloin tällöin.[/QUOTE]

eihän sitä virallisesti tarvii eroon muuttaakaan, riitää pelkkä poste restante osoite.

Mikä se raja on tuossa palkassa ettei saa mitään. Meillä just pitäs tehdä hakemusta mut hyövääkö edes laittaa kun taitaa se "nolla" päätös tulla... Siis paljonko on raja miehen palkassa?

Mikä se raja on tuossa palkassa ettei saa mitään. Meillä just pitäs tehdä hakemusta mut hyövääkö edes laittaa kun taitaa se "nolla" päätös tulla... Siis paljonko on raja miehen palkassa?

Se raja on silloin, jos ei ole oikeutettu muuhun kuin toimeentulotukeen. Esim. karenssi, opintotukikuukaudet käytetty jne. Kyllä muihin tukiin on oikeutettu, korkeintaan lisät jää saamatta.

eihän sitä virallisesti tarvii eroon muuttaakaan, riitää pelkkä poste restante osoite.

Tuskin. Ja vaikka riittäiskin niin tuohan on huijausta, tukien väärinkäyttöä ja siis laitonta.

Työharjoittelukin voisi olla ok. Mulle sellaista ei ole koskaan tarjottu. Ei ole tarjottu yhtään mitään työkkärin suunnasta. Itse pitäisi olla hirveän aktiivinen, mutta vaikea on kysellä, jos ei edes tiedä kaikkia mahdollisuuksia. Omalta alalta toi harjoittelu ei edes onnistu, sinne ei harkoittelijoita oteta. Enpä ole aina työttömänä jaksanut sit edes ilmoittautua työkkäriin, kun ei sitä rahaakaan sieltä heru niin turhaksi paperisodaksi olen katsonut.

[QUOTE="suski";22165418]Avioliitossa ollessa halutaan myös avioerohakemus.[/QUOTE]

ei tarvii, jos laittaa että on väliaikaisesti muutttanu välien rikkoutumisen vuoksi , sitähän kyystään kelan planketeissa. se riittää. Avioero ei astu heti voimaan. vasta jos on vuoden asunut erillään Vaikka toinen siellä poste restantessa)

ei tarvii, jos laittaa että on väliaikaisesti muutttanu välien rikkoutumisen vuoksi , sitähän kyystään kelan planketeissa. se riittää. Avioero ei astu heti voimaan. vasta jos on vuoden asunut erillään Vaikka toinen siellä poste restantessa)

Onkohan toi vähän paikkakuntakohtaista? Kun siis täällä päin pitää olla erohakemus tai sitten toisella kirjat ihan oikeassa asunnossa.

[QUOTE="suski";22165449]Se raja on silloin, jos ei ole oikeutettu muuhun kuin toimeentulotukeen. Esim. karenssi, opintotukikuukaudet käytetty jne. Kyllä muihin tukiin on oikeutettu, korkeintaan lisät jää saamatta.[/QUOTE]

Älä puhu potaskaa. Jos on ennen työttömäksi jäämistään ollut töissä edes vuoden koko aikaisesti, saa toki joko omasta työttömyykassasta ansidonnaista tai jos ei sellaseen kuulu, saa työttömyystukea. MUTTA: jos ei ole töissä ehtinyt olla tai on ollut vain hyvin vähän, kuuluu työmarkkinatuen piiriin ja se taas on tarvehankintainen eli puolison tulot vaikuttaa.

Tuloraja taitaa mennä nettotuloissa suunnilleen tossa mitä ap:n puoliso tienaa. En tiiä onko heillä brutto vai netto. Kelan sivuilla on varmaan joku laskuri. Ennen kuin miehen tulot nousi ja meillä ei vielä ollut lapsia, sain n. 1€/päivä ;)

[QUOTE="vieras";22165454]Tuskin. Ja vaikka riittäiskin niin tuohan on huijausta, tukien väärinkäyttöä ja siis laitonta.

Työharjoittelukin voisi olla ok. Mulle sellaista ei ole koskaan tarjottu. Ei ole tarjottu yhtään mitään työkkärin suunnasta. Itse pitäisi olla hirveän aktiivinen, mutta vaikea on kysellä, jos ei edes tiedä kaikkia mahdollisuuksia. Omalta alalta toi harjoittelu ei edes onnistu, sinne ei harkoittelijoita oteta. Enpä ole aina työttömänä jaksanut sit edes ilmoittautua työkkäriin, kun ei sitä rahaakaan sieltä heru niin turhaksi paperisodaksi olen katsonut.[/QUOTE]

Meidän työkkärissä järjestetään jokaiselle työnhakijalle aloitusinfo joko ihan ryhmässä siellä työkkärissä tai sitten netista omatoimisesti lukemalla ja pankkitunnuksilla kuittaamalla, että on lukenut ja tietoinen työkkärin tarjoamista mahdollisuuksista,joita siis myös työharjoittelu on. Itsehän ne paikat on haettava, jotta saa sen mikä kiinnostaa. Ei työkkäri kuitenkaan kenenkään puolesta ala soiteleen työnantajille ja tekeen työhakemuksia. Itselleni kävi niin, että ehdotus työelämävalmennukseen tuli työnantajalta. Toimi perehdytyksenä töihin. Sen jälkeen jäin töihin ja töitä takana jo 7 kuukautta.

[QUOTE="vieras";22165323]Eihän se kassaan kuuluminen mitään vaikuta, jos ei olla töissä vaadittua kk määrää, 10 kk se taitaa olla niin kassoilla kuin KELAssakin. Tämä on tilanne, jos esim. ammattiin valmistumisen jälkeen jää työttömäksi. Siinä jos jää vaikka kotiin lapsia hoitamaan, ei niitä töitä helpolla saakaan hoito"vapaiden" jälkeen.[/QUOTE]

No jos on hoitonut rahatta lapsia kotona, niin ei tuo työttömänä kotona voi olla yhtäkkiä suurikin kriisi. Sitten proaktiivisesti varmasti haetaan hommia ennen kuin hoitovapaa loppuu.

Moni pitää opiskelijastatuksen niin kauan että saa töitä. Mutta ehkä tämä on enemmän sellainen yliopistoelämän tapa.

Jotenkin nämä vaihtoehdot eivät ole sellaisia yllättäviä tilanteita, missä putoaa nollille - tulot ovat olleet jo minimaaliset verrattuna työssäoloon.

Itselleni kävi niin, että ehdotus työelämävalmennukseen tuli työnantajalta. Toimi perehdytyksenä töihin. Sen jälkeen jäin töihin ja töitä takana jo 7 kuukautta.

Millainen ala? Sulla on käynyt hyvä tuuri. Anteeksi kun olen niin skeptinen. Tuntuu vain, että nuorille tarjotaan paljon enemmän kaikkia tukipalveluita. Itse olen "jo" yli 30v. enkä siis kuulu nuorisotyöttömiin, enkä osallistumaan mihinkään pajoihin.

[QUOTE="vieras";22165542]Millainen ala? Sulla on käynyt hyvä tuuri. Anteeksi kun olen niin skeptinen. Tuntuu vain, että nuorille tarjotaan paljon enemmän kaikkia tukipalveluita. Itse olen "jo" yli 30v. enkä siis kuulu nuorisotyöttömiin, enkä osallistumaan mihinkään pajoihin.[/QUOTE]

Sosiaali- ja terveysala. Valmistuin viime jouluna ja tammikuussa sain kutsun työhaastatteluun. Olisin saanut heti aloittaa työt kylmiltään tai sitten vaihtoehtona oli että perehdyn ensin kelan rahalla kuukauden. Mielelläni valitsin tuon perehdytyksen, kun kuitenkin kyseessä ensimmäinen työpaikka. Olen 31 v.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="eräs";22165527]Minulta ei kukaan ole edes työkkärissä kysynyt puolisontuloja. Kuulun kassaan. Miten ne saa selville paljonko puoliso tienaa???[/QUOTE]

Ei työkkäri tarvitse puolison tuloja. Kela tarvitsee, jos hakee työmarkkinatukea. Kelalle pitää näyttää tosite puolison tuloista ja kela voi tarkastaa tiedot verottajalta.

No jos on hoitonut rahatta lapsia kotona, niin ei tuo työttömänä kotona voi olla yhtäkkiä suurikin kriisi. Sitten proaktiivisesti varmasti haetaan hommia ennen kuin hoitovapaa loppuu.

Moni pitää opiskelijastatuksen niin kauan että saa töitä. Mutta ehkä tämä on enemmän sellainen yliopistoelämän tapa.

Jotenkin nämä vaihtoehdot eivät ole sellaisia yllättäviä tilanteita, missä putoaa nollille - tulot ovat olleet jo minimaaliset verrattuna työssäoloon.

Totta kai tulot ovat olleet minimaaliset, mutta onhan kotihoidontukikin jotain verrantuna totaaliseen nollaan! Ei sitä nyt kukaan kai opiskelu kuvitellen joutuvansa työttömäksi. Totta hitossa olen hakenut töitä. Välillä on onnistanutkin, mutta liian harvoin.

Ja itse asiassa. Olen sitä mieltä, että koko työttömyystukijärjestelmä on jotenkin nurinkurinen. Nyt juuri valmistuneet ja esim. kotoa työelämään siirtymistä yrittävät jäävät ilman tuloja. Eikö silloin juuri pitäisi tukea edes jotenkin? Kun taas jos olen töissä ja tienaan edes 1000€ puolison tulojen lisäksi, onhan se ihan mahdottoman paljon enemmän verrattuna siihen entiseen. Mihin sitä silloin tarvitsee mitään työttömyystukea? Jos kerran pelkillä puolison tuloilla elää, eikö silloin mun palkka jää säästöön?

Mun mielestä siis tukea saisi maksaa tietyn ajan niille, jotka ei töissä vielä ole olleet ja taas jossain vaiheessa pitkäaikaistyöttömille, kun taas korkeilta tuloilta työttömäksi jääneet eivät tukea tarvitsisikaan. Työllistymiseen saisi olla kannustimena palkka ja muut keinot.

Yhteistyössä