Puolison jouluahdistus ja veivaaminen ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piparipipsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piparipipsa

Vieras
Kuten joka marraskuu, myös tänään väänsin miehen kanssa joulunviettopaikasta. Perinteisesti se on vietetty mun vanhempien, isovanhempien, sisarusten ja heidän lastensa seurassa mun lapsuudenkotona. Miehellä ei ole jouluperinteitä, tai oli, viinaanmenevä äitinsä joka luovutti miehen pikkupoikana lastenkotiin. Mies on aina ahdistunut ja pyöriskelee traumoissaan tähän aikaan vuodesta, ei halua tulla meidän kanssa joulunviettoon. Kuitenkin pyhien koittaessa ihan ok mutta etukäteen kaamea märinä. Nyt uhkasi ettei aja meitä sinne, talouden ainoa ajokortti on siis puolisollani. Matkaa on vaivaiset sata kilometriä. Lähdemme viimeistään joulupäivänä ja olemme aina pari yötä niin että ehdimme nauttia täysin siemauksin sukujoulusta. Ehdotin että mies jääköön kotiin paistamaan kinkut ihan keskenään (ei tee sitä kuitenkaan) ja mennään lasten kanssa ainakin yhdeksi yöksi. Mies alkoi raivota miten lapset ovat hänen eivätkä mene minnekään. Mitähän sitä tekis, pariterapiaa ehkäpä. En tajua miksi asioista pitää tehdä näin h*lvetin vaikeita. Lapset tykkää, minä tykkään ja mies voi joustaa, kai sitä pitää pystyä sietämään muitakin kuin vain kotiväkeä.

No menet lapsinesi sinne vanhemmillesi ja jätät miehen yksin raivoamaan kotiin.
Kenen etu sekin muka olisi, että miehen lisäksi myös lapset saavat kamalan joulun?

Entäs jos olisitte tämän joulun kotona keskenänne ja alkasitte luoda omia teidän perheen jouluperinteitä? Kyllä mun mielestä molempien mielipiteitä pitää kuunnella, jos mun miestä ahdistaisi joku tietty tapa, niin kyllä siitä luovuttaisiin. Ei kuulosta oikein hyvältä tuo tuollainen.

Sinulla taitaa olla itsellä takanasi koko joukko onnellisia jouluja? Miehelläsi ei taida olla yhtään. Olisiko aika kuunnella, että mitä miehesi haluaisi tehdä jouluna?

Jos tähän asti joulut on vietetty sinun toivomallasi tavalla, eikö olisi jo aika kerrankin ottaa miehen mielipide huomioon? Tekisitte ihan oman joulunne ja omat perinteenne. Sukujoulu vanhemmilla ei muutenkaan ole ikuinen perinne, jossain vaiheessa vanhempasi eivät enää jaksa sitä järjestää. Ja mitäs sitten? Istutte kotona kahdestaan ja sinä olet ahdistunut siitä, kun joulua ei voi viettää ainoalla oikeaksi kokemallasi tavalla. Eiväthän lapsennekaan sitten omilleen muutettuaan tule teille joulua viettämään, jos teillä ei mitään omia jouluperinteitä ole, vaan joulu on ollut isovanhempien varassa.

Omiin jouluperinteisiini on lapsena kuulunut, että joulu vietetään oman perheen kanssa ja sukulaisilla vain kyläillään. Lapsena se tuntui parhaalta tavalta, nyt aikuisena kuitenkin mielellään vietän joulua isommassakin porukassa, mieluiten kuitenkin kutsun muita viettämään joulua meille. Mutta ollaan tätä vaihdeltu, joku joulu ollaan oltu miehen vanhemmilla, jonain jouluna miehen vanhemmat, sisarus ja oman äitini ovat olleet meillä, jonain jouluna ollaan kierretty kaikkien läheisten luona, joskus ollaan oltu pääosin kotona keskenämme. Omaa joulua emme kuitenkaan jätä koskaan tekemättä ja mielellään en jouluna muiden nurkissa yövy, vaikka noin tykkäänkin viettää joulua ainakin osin suuremmallakin porukalla.

Mutta joustavuutta ja muiden mahdollisimman tasapuolista huomioimista kehiin! Jos vanhempasi teitä kylään odottavat, onhan sielläkin hyvä käydä. Mutta miten voit jättää miehen mielipiteen vuosi toisensa perään täysin huomiotta? Suhtautumisesi hänen lapsuuteensa kuulostaa halveksuvalta, puolisolta odottaisi jotain muuta. Miehesi joulutuskaa nuo sukujoulut ei varmasti auta, sen sijaan oma joulu ja perinteet olisi varmasti oiva lääke ja auttaisi jättämään taakseen lapsuuden ankeat joulut. Ymmärtäisin, että menisit lasten mukavan joulun takaamiseksi heidän kanssaan mummolaan, jos mies kieltäytyisi ylipäätään viettämästä joulua mitenkään, mutta siitähän ei ilmeisesti ollut kyse.

Miksi miehen pitää aina joustaa? Kun tiedät miten vaikeana mies asian kokee. Ei lapsetkaan mee rikki siitä että aina ei olekaan se sukujoulu. Jollet ite voi muuttaa mitää ni mee sinne ja mies jääköön kotia. Miksi vääntämään tuota asiaa?

Nyt omia jouluperinteitä vaan aloittamaan! Aika dominoivaa touhua tuo minun sukulaiset jne.. Sukulaisissa ehtii vierailla kun matka on noin lyhyt, esim joulupäivä on oiva kyläilypäivä.

Käy sääliksi miehesi :(

hänellä ei joulusta hyviä kokemuksia, sitten joka ikinen joulu, vietetään vaimon sukulaisissa MONTA päivää.

missä teidän oma joulu

ettekö voisi vaikka aattoa viettää perheesi luona ja sen jälkeen ajatte kotiin ja pidätte loput joulunpyhät perheenne kanssa.

jos sukulaisiisi tulee joulupukki, niin pari lahjaa mukaan ja loput avaatte sitten kotona, pukki on ne sinne jättänyt

mutta ajattele miestäsi, te olette perhe, teidän pitää rakentaa yhteinen jouluperinne

• Tykkää
Reactions: abeena
Miksi miehen pitää aina olla se joka joustaa?

Mulla ei ole enää omia vanhempia ja olen muutenkin aina halunnut viettää joulut kotona enkä toisten nurkissa, siksi me nykyisin vietetään joka toinen joulu kotona ja joka toinen miehen vanhemmilla. Mun mielestä olisi kamalaa jos mun pitäisi viettää jokainen joulu anoppilassa vaikka anopin kanssa tullaankin toimeen. Se missä sä tunnet olosi kotoisaksi ja elät lapsuutesi joulua voi olla miehelle vieras ja ahdistava paikka.

Ikävä olo tulee miehesi puolesta, häntä ei kuunneltu joulujen suhteen lapsena eikä nyt aikuisenakaan saa elää omien lastensa kanssa jouluja haluamallaan tavalla.

Kuuntele miestäsi, astu ulos mukavuusalueeltasi ja miettikää joulu uusiksi. Minusta on myös vähän säälittävää, että aikaihmiset tunkevat vanhempiensa nurkkiin valmiiseen joulupöytään " Perinteisesti se on vietetty mun vanhempien, isovanhempien, sisarusten ja heidän lastensa seurassa mun lapsuudenkoton" (Siis mitkä veetun perinteet??? Onko sulla ihan oikeasti niitä omassa kodissassi???). Hrrrr! Se, ettei miehesi osaa analysoida ahdistustaan tarkemmin, ei anna sinulle oikeutta käyttää häneen valtaasi "Kuitenkin pyhien koittaessa ihan ok mutta etukäteen kaamea märinä". Tuli oikein paha olla ajatellessani miten kohtelet sinulle tärkeää ihmistä.

Lapsenne viihtyvät siellä, missä sinä ja miehesi viihdytte. On alhaista vedota "Lapset tykkää, minä tykkään ja mies voi joustaa.." Etkö voi ajatella, että opetatte lapsillenne erilaisia tapoja viettää joulua ja kaikki on yhtä mukavaa.

Samaa mieltä kuin muut. Olet ap todella itsekäs, jos aina pitää tehdä niinkuin SINÄ haluat. Luokaa omat perinteenne. Tehkää kerrankin niinkuin mies haluaisi. Mies varmasti tuntee olonsa ulkopuoliseksi sun sukulaisten luona, ja hänen historiansa huomioiden se tuntuu varmasti todella pahalta. Ja sitten vielä oma vaimokin vain jyrää ja väheksyy :(. Miesraukka.

En tajua miksi asioista pitää tehdä näin h*lvetin vaikeita. Lapset tykkää, minä tykkään ja mies voi joustaa, kai sitä pitää pystyä sietämään muitakin kuin vain kotiväkeä.

Jospa sinä joustaisit kerrankin ja kysyt mieheltä, millaisen joulun hän haluaa viettää. Veikkaan, että lapset tykkää siitä miehenkin suunnittelemasta joulusta. Kyllä sinun pitää pystyä sietämämään muutakin kuin sitä SINUN lapsuudenkodin jouluasi.

Kuten joka marraskuu, myös tänään väänsin miehen kanssa joulunviettopaikasta. Perinteisesti se on vietetty mun vanhempien, isovanhempien, sisarusten ja heidän lastensa seurassa mun lapsuudenkotona. Miehellä ei ole jouluperinteitä, tai oli, viinaanmenevä äitinsä joka luovutti miehen pikkupoikana lastenkotiin. Mies on aina ahdistunut ja pyöriskelee traumoissaan tähän aikaan vuodesta, ei halua tulla meidän kanssa joulunviettoon. Kuitenkin pyhien koittaessa ihan ok mutta etukäteen kaamea märinä. Nyt uhkasi ettei aja meitä sinne, talouden ainoa ajokortti on siis puolisollani. Matkaa on vaivaiset sata kilometriä. Lähdemme viimeistään joulupäivänä ja olemme aina pari yötä niin että ehdimme nauttia täysin siemauksin sukujoulusta. Ehdotin että mies jääköön kotiin paistamaan kinkut ihan keskenään (ei tee sitä kuitenkaan) ja mennään lasten kanssa ainakin yhdeksi yöksi. Mies alkoi raivota miten lapset ovat hänen eivätkä mene minnekään. Mitähän sitä tekis, pariterapiaa ehkäpä. En tajua miksi asioista pitää tehdä näin h*lvetin vaikeita. Lapset tykkää, minä tykkään ja mies voi joustaa, kai sitä pitää pystyä sietämään muitakin kuin vain kotiväkeä.

Jos kerran olette aiemminkin lähteneet joulupäivänä, niin on ihan helposti löydettävissä kompromissi, jossa teillä on oma joulu omine perinteineen kotona ja sen jälkeen sinä ja lapset voitte mennä sukulaisten luo esim. joulupäivänä tai tapaninpäivänä. Mies saa tulla mukaan, jos haluaa, mutta ei ole pakko. Ei minusta miehen tarvitse tuossa joustaa, mutta ei hän myöskään voi estää sinua (ja lapsia? jos haluavat lähteä?) menemästä sukujouluun. Kuljetus onnistuu varmaan muutenkin - kai sinne jotain busseja tai junia menee, tai voisiko joku sukulainen hakea?

[QUOTE="hmmm";30397991]Sinulla taitaa olla itsellä takanasi koko joukko onnellisia jouluja? Miehelläsi ei taida olla yhtään. Olisiko aika kuunnella, että mitä miehesi haluaisi tehdä jouluna?[/QUOTE]

Näin just.
Sulla on perinteet ja onnelliset joulut. Mikset voi luopua noista tavoista. Miehesi varmasti kokee tuon niin ettei hän kuulu teidän jouluun. Sinä taas itse sysäät hänet syrjään. Sitä hän ei halua. Kaikki mitä hän suutuspäissään sanoo tarkoittaa just päinvastoin.
Miksette voi olla kotona aattoa ja käydä vain sun lapsuudenkodissa joulupäivänä tms?
Meilläkin mies ahdistuu aina ennen joulua. Sanoi et stressaa, kun lapsena oli aina jouluna kipeä. Sanoi et pelkää sairastuu taas jouluksi. Ja paskat, syy oli se, että isänsä ryyppäsi joka joulu ja joulut oli sen takia köyhiä.
Nyt meillä on ihan omat joulut ja kaikki on hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30398331:
Kuljetus onnistuu varmaan muutenkin - kai sinne jotain busseja tai junia menee, tai voisiko joku sukulainen hakea?

Joulupäivänä voi olla vähän hankalaa, silloin ei oikein mikään kulje.

Meillä on noi joulunviettopaikka-asiat ratkaistu niin (esikoisen syntymän jälkeen), että joka toinen joulu mies päättää (ja silloin yleensä vietetään joulu anoppilassa) ja joka toinen joulu on mun vuoro tehdä suunnitelmat (ollaan kotona). Reilua hommaa molemmille.

En ihmettele kyllä yhtään että mies kiukuttelee. Milloin olette viettäneet joulua ihan vain kotona? Kaikki ei välttämättä halua JOKA joulua viettää anoppilassa. Etenkään jos sukulaiset ovat yhtään samanlaisia kuin ap itse.

Normaalisti kai käydään toivottamassa hyvät joulut ja vaihtamassa lahjat ym, mutta että pitää mennä sinne asumaan joulun yli? Eieiei, en minäkään tuohon suostuisi :D

En ihmettele kyllä yhtään että mies kiukuttelee. Milloin olette viettäneet joulua ihan vain kotona? Kaikki ei välttämättä halua JOKA joulua viettää anoppilassa. Etenkään jos sukulaiset ovat yhtään samanlaisia kuin ap itse.

Normaalisti kai käydään toivottamassa hyvät joulut ja vaihtamassa lahjat ym, mutta että pitää mennä sinne asumaan joulun yli? Eieiei, en minäkään tuohon suostuisi :D

Eihän miehen olekaan pakko lähteä. Mutta ap:lla on toki oikeus lähteä, jos haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30399032:
Eihän miehen olekaan pakko lähteä. Mutta ap:lla on toki oikeus lähteä, jos haluaa.

Toki. Mutta olisihan sekin ehkä vähän perseestä. Ja ottaisi lapsetkin mukaan?

Mikä siinä on ettei voi edes yhtä joulua viettää OMAN perheen kesken? Minusta kuulostaa oudolta ettei halua niinkin joskus tehdä.

Jos se olisi mies joka haluaa äitin helmoihin joka ikinen joulu eikä edes voisi ajatellakaan joulua oman perheen kanssa, niin kyllä kaikki varmaan pitäisi häntä vähän vinksahtaneena?

Yhteistyössä