"Puolikkaat" sisarukset

Mielipuoli, sisarpuoli, äitipuoli, puolinainen... Hassuja sanoja.

Meillä puhutaan siskoista ja veljistä, jos tarkennusta kaivataan, voidaan sanoa, että siskolla on eri äiti. Ja siskon veli ei ole mitään sukua :saint:

Mutta tytär½ esittelee minut äitipuolenaan ja sitä pidän suurena kunniana. Itse puhun hänestä ja minun ja äijän lapsista "meidän muksuina".

Mä puhun kyllä puolisiskoista. Johtuen ehkä siitä, että ikäero on hurja (ovat nyt 2- ja 3-vuotiaita). Ovat siis isän uudesta liitosta. Mutta sitten tutummille, jotka tuntevat tilanteen, puhun siskoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Musta on jotenkin ikävää että erotellaan täyssisarukset ja puolisisarukset... Ikään kuin halutaan tehdä ero heidän välilleen.
Mulla on kaksi siskoa, sen tarkemmin en asiaa tykkää eritellä.

Etenkin perheen sisällä en ymmärrä että aletaan tekemään erottelua ja perheen ulkopuolisillehan ei taas tarvitse alkaa selittelemään. Sisarus on sisarus, puolikas, kokonainen tai adoptoitu. Virallisissa yhteyksissä voi joskus olla tarpeen tehdä selvennyksiä mutta ne ovat sitten luku erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Musta on jotenkin ikävää että erotellaan täyssisarukset ja puolisisarukset... Ikään kuin halutaan tehdä ero heidän välilleen.

Etenkin perheen sisällä en ymmärrä että aletaan tekemään erottelua ja perheen ulkopuolisillehan ei taas tarvitse alkaa selittelemään. Sisarus on sisarus, puolikas, kokonainen tai adoptoitu. Virallisissa yhteyksissä voi joskus olla tarpeen tehdä selvennyksiä mutta ne ovat sitten luku erikseen.

Niin minäkin asiaa selitin. En siis todellakaan puhu mistään puolikkaista ihmisille , jotka tietävät tilanteen tai näille sisaruksille itselleen. Mutta jos tänne kirjotan jostain aiheesta niin selvennöksen vuoksi kirjoitan kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja rv32:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Niin minäkin asiaa selitin. En siis todellakaan puhu mistään puolikkaista ihmisille , jotka tietävät tilanteen tai näille sisaruksille itselleen. Mutta jos tänne kirjotan jostain aiheesta niin selvennöksen vuoksi kirjoitan kyllä.

En mä kyllä täälläkään selventely meidän perheen sisäisiä suhteita, toisaalta eipä ole ollut tarvetta kirjoitellakaan sellaisista asioista jotka vaatisivat tarkempaa sukulaissuhde-selvittelyä.

En vierasta puoli-sanaa ollenkaan. Ehkä jos kaikki lapset olisivat omiani (vaikkakin eri isät) käyttäisin vain sanoja sisko tai veli, mutta koska vanhemmat lapset ovat mieheni, eivätkä asu kanssamme, eivät tunnu lasteni "täyssisaruksilta". Ei minua silti haittaa, jos mieheni puhuu vain siskosta ilman sitä puolikasta.

musta tuntuu tyhmältä sanoa et olette puolikkaita vaikka kaikki kolme lastani ovat tulleet samasta reijästä ja samssa mahassa kasvaneet. eli outoa sanoa yhdelle lapsistani että olet näille kahdelle muulle vaan puolikas. enkä aijo sanoa koska sisko se on niile kummiskin oli se sit eri mieheltä niin silti, lapset ei sitä ymmärrä. ja olenhan ite tasapuolisesti heille kaikille äiti :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fdgdg:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja :
jos on eri isä niin silloin ollaan sisruspuolia.

eikös silloinkin olla jos on eri äiti?

=)

ei jos on sama isä ja eri äiti niin ollaan täysiä sisaruksia.

Paskaa!! Ei se lapsi pelkästään isän siittiöistä kasva!! Haloo.

ei hele! joku vanhanaikainen sanonta vaan! kyllä niihin vauvoihin tarvitaan äitinkin soluja, ei se siittiöistä vaan tule,,,huoh mitä juttuja!

Oletteko huomanneet et jos on sama äiti niin usein puhutaan siskoista ja veljistä mutta jos lapsilla on sama isä ja eri äiti niin puhutaan sisko ja velipuolista.Monilla kavereilla ja sukulaisilla on niin.Johtuneeko sitten siitä että eroissa yleensä lapset jää äidille ja näin nämä puolikkaat sisarukset ovat läheisempiä kuin ne etäsisarukset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko huomanneet et jos on sama äiti niin usein puhutaan siskoista ja veljistä mutta jos lapsilla on sama isä ja eri äiti niin puhutaan sisko ja velipuolista.Monilla kavereilla ja sukulaisilla on niin.Johtuneeko sitten siitä että eroissa yleensä lapset jää äidille ja näin nämä puolikkaat sisarukset ovat läheisempiä kuin ne etäsisarukset.

No mun lapselle tulee isältään kohta sisko-tai velipuoli, mutta sitä tullaan kyllä kutsumaan (kutsutaan jo nyt) veljeksi tai siskoksi, ei puolikkaaksi. Lapset asuu eri talouksissa, mun lapsi käy isällään jokatoinen vkl. Silti hänellä tulee olemaan siellä sisko tai veli, ei mikään puolikas.