Punktio - vältettävät asennot

Hei!
Kysyn varmaan nyt tyhmiä, mutta kun pelkään niin kovasti, että teen jotain sellaista, mikä saa munasarjat kiertymään.

Tiedän, että kun IVF/ICSI-hoidon pistämiset alkaa (millä kasvatetaan munasoluja), niin muutaman päivän päästä pitää välttää esim. juoksemista ym. saman tapaista liikettä. Mutta ihan kuin jostain olisin lukenut, että pitää välttää myös esim. kumarteluja. Voinko kumartua ottamaan lattialta jonkin esineen kyykistymättä, voinko kääntyillä sängyssä normaalisti kyljeltä toiselle, miten nousta sängystä?
Tässä muutamia tyhmiä kysymyksiäni. :LOL:

Tiedän, että varmaan huoledin turhaan/liikaa, mutta olisi kiva, jos joku voisi vastata. Ja myös sellaiset, joilla munasoluja on kehittynyt paljon.

Kiitos teille ja tsemppiä hoitoihin! :heart:
 
Hormonihirviö
Joo kyllä nyt taidat ylireakoida =) Itse en harrastanut muuta liikuntaa kun kävelylenkkejä ja ihan normaalisti elin noin muuten. En juonut mitääna alkoa koko hoidoan aikana. Kaikki ei välttämättä tule ollenkaan kipeäksi munasolu kasvatus vaiheessa. Punktio on niin erilainen kaikilla, itsellä kipeä mutta moni sanoo että ei ollenkaan niin kipeä kun olettivat. Elele normaalia elämää ! Ja kumartelu ei todellakaan ole vaarallista. Huomaan kyllä että olet pelokas kun on eka hoito menossa mutta kyllä se menee hyvin. Taisin olla itekin vähän hysteerinen eka hoidossa. Onnea hoitoon!
 
Minua kehoitettiin välttämään syvään kumartelua pari päivää ennen punktiota. Syynä se, että minulla oli harvinaisen paljon munarakkuloita (punktoitiin yli sata) ja tämän vuoksi munasarjat todella kovilla, turvonneet ja normaalia huomattavasti painavammat.

Mutta voin sanoa, että olokin oli semmoinen, etten todellakaan halunnut tehdä muuta kuin maata vaaka-asennossa. Istuminen ärsytti alavatsaa, samaten seisominen. Munasarjojen kiertyminen munanjohtimen ympärille on mahdollista, mutta äärimmäisen harvinaista. Itse en ole lukenut/ kuullut yhdestäkäään tapauksesta. Ja jos munarakkuloita on kehittynyt toivottu määrä, niin silloin tuskin on suurempaa vaaraakaan.

Kannattaa kuunnella omaa oloaan. Kyllä keho kertoo heti, kun asento on huono ja milloin liikkuminen on liian vauhdikasta =) Ainakin itse tiesiin miloin piti rauhoittaa olemista, vaikka välillä itsepäisesti olin välittämättä "pikku" tuntemuksista.
 
Kiitos vastauksista! :)
Niin arvelinkin, että varmaan ylireagoin, mutta jostain nuo väitteet olivat jääneet kummittelemaan päähäni. Vai keksinköhän ne itse.. :p

Kuitenkin nyt jo helpottuneempi olo ja yksi stressin aihe vähemmän, vaikka eihän ne tähän lopu. :)
Minulla on Gonal-f annos aika iso, 262.5, mutta viimeksi ei vähän pienemmällä annostuksella saatu aikaan mitään (tosin oli pitkä kaava ja nyt lyhyt), joten luultavasti tuo iso annoskokokaan hyperiä tuo ja sen myötä liian paljon munasoluja. Toivottavasti ei ainakaan.

Hyvää kevään jatkoa teille! :)
 

Yhteistyössä