Moi!
Mulle tehtiin istukkapunktio. En voi sanoa, ettei olisi sattunut yhtään, sillä kyllähän se tuntuu, kun neulaa tungetaan vatsan läpi. Toimenpide on kuitenkin nopea, joten on siinä se hyvä puoli, että se on pian ohi. Eikä se ole mahdoton kestää, mitäpä en kestäisi tämän vauvelin takia... =) Lääkärihän (ja mukana oleva hoitaja) myös tarkkailee koko ajan neulan kulkua sikikön liikehdintää monitorista.
Kannattaa varmistua siitä, että punktion tekevä lääkäri on ammattilainen eli hän tekee ainakin useita kymmeniä punktioita vuodessa (en ole asiantuntija, mutta muistelisin, että vuosittain pitää olla noin 100 punktiota, niin sitten ollaan riittävällä tasolla). Tämän riittävän kokemuksen myötä keskenmenoriskikin on pienempi. Olen kuullut, että Suomessa olisi vain muutamia asiaan perehtyneitä lääkäreitä, joilla on riittävä vuosittainen kokemus nimenomaan istukkapunktioiden tekemistä varten (lapsivesipunktiosta en osaa sanoa). Itse ajattelin niin, että olenpahan sitten tehnyt tietoisen päätöksen ja ainakin yrittänyt kaikkeni riskien eliminoimisessa, jos jotain menee vikaan.
Ei meillä kyllä punktion jälkeen mihinkään shoppailemaan menty, sen verran shokissa tuo massu-parka oli. Mutta yhdessä illassa se rauhoittui ja seuraavana päivänä tuntui jo suht normaalilta.
T. Vm-66