Punkkikokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaa omia punkkikokemuksianne.

Onko punkki löytynyt itsestäsi/miehestäsi/lapsestasi/...? Mihin kohtaan se oli kiinnittynyt? Oliko se helppo huomata? Oletko nähnyt punkkeja tänä keväänä tavallista enemmän? Missäpäin? Miten punkin irrotus on onnistunut? Mikä on paras väline irrotukseen? Tuliko punkista sairauksia?

viime kesä oli varsinainen punkkikesä - nyt niitä on tosi vähän ollut, johtuneeko kylmäsät keväästä ja kylmistä öistä

joskus ekat punkit havaittavissa jo huhtikuussa, nyt meni toukokuun puoliväliin ennekuin löytyi koirasta

Pojan kaverilla on ollut, korvan takana en tiedä lähtijä helposti vai ei tai ottivatko itse irti vai lääkärissä, sen tiedän että ab kuurin siihen sai.

Toisen kaverin lapsella oli hiusrajassa, ja kävivät päivystyksessä sen poistattamassa.

Mun kuuleman mukaan punkkivuosi on nyt runsas.

[QUOTE="vieras";26377603]Kertokaa omia punkkikokemuksianne.

Onko punkki löytynyt itsestäsi/miehestäsi/lapsestasi/...? Mihin kohtaan se oli kiinnittynyt? Oliko se helppo huomata? Oletko nähnyt punkkeja tänä keväänä tavallista enemmän? Missäpäin? Miten punkin irrotus on onnistunut? Mikä on paras väline irrotukseen? Tuliko punkista sairauksia?[/QUOTE]

Asun Turun saaristossa ja täällä on aina paljon punkkeja. Kotieläimistä olen jo useamman irroittanut ja itselläni on ollut tänä vuonna jo 2 punkkia kiinni+ 2 puremaa.

Punkin huomaa kutinasta. Ja kun sitten raapii, niin huomaa nypyn olevan kohollaan, eri tavalla kuin vaikkapa hyttysenpisto. Meillä on punkkipihdit ja niiden kanssa on mielestäni tosi helppo irrottaa. Punkki pihtien väliin ja pyöritetään punkki irti. Isommat punkit mies irrottaa käsin eläimistä. Täyteen tultuaan punkki irrottautuu itse ja niitä palleroita sitten löytyy lattialta.

Tauteja ei ole toistaiseksi tullut, mutta toki ne jossain määrin pelottaa. Punkit on ehdottomasti tämän kesäparatiisin suurin varjopuoli.

pohjanmaalla punkkeja löytyy. Viimekesänä itselläni oli punkki kainalossa. Huomasin sen suihkussa. Se otettiin pois tk.ssa. Ab kuuria en saanut vaikka pyysin. Mitään oireita ei ole ilmaantunut. Sukulainen kuoli viimekesänä puutiais aivokuumeeseen. Joten punkkien levitämät sairaudet pelottavat kyllä.

Mulla iski 2008 sellaiset reumaoireet etten päässyt kunnolla kävelemään kuukauteen ja tosi kovat kivut, lääkärit eivät osanneet varmuudella sanoa mutta itse vahvasti epäilen että punkki sen aiheutti..se kaikki on nyt historiaa, olen terve. Jotkut pääsevät vähemmällä ja toiset sairastuvat tosi vakavasti.

Eilen illalla kainalossa kutisi jokin. Luulin, että rintsikoiden reuna hankaa jotain luomea. Riisuin kylppärissä ja minulla ei ollut silmälaseja päässä. Näin peilistä jonkin tumman pisteen kainalossa ja huitaisin sen pois. ötökkä tippui lavuaariin ja se oli 8 jalkainen n. 1mm pitkä tummanruskea otus. katselin sitä aikani ja huuhdoin kuumalla vedelä lavuaarista alas. Kainaloon jäi pieni punoittava piste.

Illalla en aatellut sen olevan punkki, kun luulin niiden olevan vähän isompia ja vaaleamman ruskeita. Tänään katsoin netistä punkkien kuvia ja ihan tutulta näytti. Tarviikohan tässä toimia mitenkään? Ei se varmaan kovin pitkää ehtinyt olla ihossa kiinni.

[QUOTE="punkki";26378139]Eilen illalla kainalossa kutisi jokin. Luulin, että rintsikoiden reuna hankaa jotain luomea. Riisuin kylppärissä ja minulla ei ollut silmälaseja päässä. Näin peilistä jonkin tumman pisteen kainalossa ja huitaisin sen pois. ötökkä tippui lavuaariin ja se oli 8 jalkainen n. 1mm pitkä tummanruskea otus. katselin sitä aikani ja huuhdoin kuumalla vedelä lavuaarista alas. Kainaloon jäi pieni punoittava piste.

Illalla en aatellut sen olevan punkki, kun luulin niiden olevan vähän isompia ja vaaleamman ruskeita. Tänään katsoin netistä punkkien kuvia ja ihan tutulta näytti. Tarviikohan tässä toimia mitenkään? Ei se varmaan kovin pitkää ehtinyt olla ihossa kiinni.[/QUOTE]

Punkki tuskin on ehtinyt kiinnittymään jos olet sen saanut huitaisemalla pois. Se kun tunkee päänsä ihon alle, eikä sitä ihan kovin helposti irroiteta ilman apuvälineitä. En usko että sinulla on aihetta huoleen. Meillä täällä on ohjeistus seurata puremapaikkaa ja mennä lääkäriin vasta jos tulee rinkula.

Joku kirjoitti pyytäneensä antibioottia punkin puremaan. Antibiootteja ei todellakaan kannata syödä huvikseen, eikä jokainen punkinpurema todellakaan tarvi lääkäriä. Antibioottia siis vasta sitten jos punkki kantaa tautia ja tarttuu. Minä en ole käynyt lääkärissä yhdestäkään kiinni olleesta punkista. Ei myöskään naapuri, joka kerää punkkeja oikein urakalla. Joka kesä jopa kymmeniä kiinni.

Syökää paljon valkosipulia, sen pitäisi vähentää punkkien puremia.

Sympatiat sinulle Saariston asukki, itse pysyisin varmaan sisätiloissa... Tosi pelottavia otuksia, itselläni ei ole vielä minkäänlaista kokemusta punkeista *koputtaa puuta*.

Yhteistyössä