punkin purema ja kuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rontti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rontti

Vieras
Punkki puri eilen reiteen. Se lähti helposti (tai irrottautui itse), eli oli varmaan ollut jonkin aikaa kiinnittyneenä. Reidessä on nyt pistemäinen jälki, mutta ei rinkulaa tai ihottumaa. Nyt kuitenkin nousi yli 38 ast. kuume (ei ole flunssaa tms). Voiko borrelioosi nostaa kuumeen näin pian? Menisittekö lääkäriin?

Tuli myös rehkittyä pihalla vähän liikaa, joten mietin, että voisiko fyysinen rasitus, nestehukka ja runsas aurinko saada aikaan kuumetta...? Lakki oli kyllä päässä koko ajan. Jokaisesta punkin puremastahan ei välttämättä seuraa mitään kummempaa....

Kokemuksia borrelioosista ja/ tai auringonpistoksesta, nestehukasta tms.?

Ei niin. Mietityttää vain, että voiko olla sattumaa...Paikkana on pieni saari, jossa käy vähän ihmisiä (sukulaisiani). Jo kahtena kesänä siellä on kuitenkin ihmisiä borrelioosiin sairastunut. Viime kesänä sarella kävi kaksi ihmistä, toinen sairastui. Edellisenä kesänä siellä kävi 4 ihmistä, yksi sairastui. Eli aika kovalla prosentilla sairastuneita on tullut...

hakemassa varmuuden vuoksi antibioottikuurin. Voi olla, että joutuu vääntämään kättä, että määräävät, mut kyllä sen saa jos vaatii. Ei kande ottaa riskiä, varsinkin kun saarella on kerran ollut useampia sairastumiseen johtaneita puremia...

Kiitti kaikille! Nyt on käyty lääkärissä ja antibioottikuuri määrättiin olosuhteet huomioon ottaen. Kuulemma vain n. 50 % sairastuneista saa rinkulan borrelioosin merkiksi. Verikokeet ovat näin aikaisessa vaiheessa epäluotettavat, joten kuuri määrättiin juuri olosuhteiden ja tuon kuumeen vuoksi. Eli saaren sairastumisprosentti vain kasvaa. Tänä kesänä siellä on käynyt kaksi ihmistä, joista toinen taas sairastui.. Kiva omistaa tuollainen paikka! :/

aika pikaista toimintaa! hyvä kun sait asian ratkaistua, onko naapuris esim lääkäri? Mä olisin kuitenkin sillä linjoilla et en ois huolestunut eikös sen punkin pidä olla kunnolla kiinni 24h että borrelioosi tarttuu? Mutta on tosiaan kamala sairaus ja pientä punkkikammoa mullakin kun oon menny tyhmyyksissäni kattomaan dokkareita asiasta.

Yhteistyössä