Punaviinimarjamehu viinipulloihin

Olisin tekemässä itse mehua ja säilön sen vanhoihin viinipulloihin. Mitä niille pulloille täytyy tehdä ennen kun mehun voi sinne laittaa? Äitini sanoi, että huuhtasee kiehuvalla vedellä, mut kuoleeko kaikki bakteerit noin? Meillä on muutenkin vähän erilainen hygienia näkemys niin epäilyttää.

Ja muutenkin jos on vinkkejä mehun tekoon niin otetaan kiitollisena vastaan.
 
joskus kun olen pullohin laittanut mehua niin olen lämmittänyt pulloja kuumassa uunissa niin että pullot uuniin ja sitten lämpö päälle. suunnilleen sata astetta ja vartin verran lämmössä. anna jäähtyä sammutettuun uuniin.
 
vierailija...
Liota pulloja ensin vuorokausi, niin mahdolliset lepotilassa olevat mikrobien itiöt "heräävät". Itiöt kestävät kuumuutta ja kuivuutta, mutta ns. normaalioloissa tuhoutuvat sitten pesulla ja kuumennuksella. Ilman liotusta voivat pilata mehun pullon kuumennuksesta huolimatta

Eli ensin liotus, sitten pesu ja kuumennus.
 
Ööh, tein kyllä niin että pesin (niin hyvin kun pullon voi, eli ravistelin tiskiainevedellä moneen kertaan) sen jälkeen liotin, huuhtelin ja uuniin. Toivottavasti meni oikein kun nyt on mehut pulloissa.

Marjojen seassa oli jotain öttinkäisiä. Osa marjoista lens roskiin kun rupes niin ällöttää. Onneks kävin ne läpi ennen mehumaijaan laittoa. Ällöttääkö muita? Äitini vaan naureskeli " oikee kaupunkilaislapsi, kyllähän siellä kaikki pöpöt kuolee" En tiedä kumpi on oudompi ajattelutapa.
 
vierailija
Ei ne kakkamarjat siellä mitään haittaa. Kaupan valmiissa mehuissa ei varmaan muita olekaan. Muuten, pullot voi myös laittaa pakkaseen, siis pullotuksen jälkeen. Tällöin ei tarvitse tietenkään desinfioida ennen täyttöä.
 
Joo tulipa tossa mietittyä mitä kaupan mehuissa/ valmisruoissa on. Jotenki sitä on "erkaantunut" luonnosta kun kaupasta saa hyllystä valmiiksi pestyt porkkanat jne. Mut en mä koppakuoriaisia mun mehuun halua. Mielummin syynään läpi tarkkaan.

Marttojen nettisivuilla luki et homeiset marjat saattaa pilaan uttaa mehun ennen aikojaan..
 
vierailija
Varmasti homeiset marjat on hyvä koittaa saada pois. Mutta vaikka niitä sinne jäisikin, niin aivan varmasti on oma marjamehu terveellisempää ja laadukkaampaa, kuin kaupan mehu :)
 

Yhteistyössä