Punajäkälä, vitiligo vai mikä?

  • Viestiketjun aloittaja Kaikkea sitä tuleekin
  • Ensimmäinen viesti
Kaikkea sitä tuleekin
Onko kellään muulla alapäässä ihottuman näköistä pigmenttimuutosta joka olisi diagnosoitu? Gyne sanoi että se on vitiligoa mutta netistä löytämäni kuvaukset eivät oikein sovi. Missään muualla ihossani ei ole värimuutoksia, ainoastaan isompien häpyhuulten reunoilla epätasaisina läiskinä. Ne eivät kutise, hilseile eivätkä ole arat. Mitään muuta haittaa ei ole kuin kosmeettinen. Eipä tuo kaunista ole kun muutoin normaalia ihoa kuvioittaa epämääräisen kokoiset vaaleanpunaiset laikut.

Onko kellään muulla moista murhetta, oletko käynyt lääkärissä ja miten hoidat?

 
sinimarja
Samanlaista murhetta on ollut, mutta minulla on kova kutina etenkin yöllä ja gyne sanoi olevan sen punajäkälää. Sain lääkkeeksi reseptillä saatavaa voidetta, jota laitetaan iltaisin kahden viikon kuureina. Kutina on helpottanut.
 
minulla myös
Minulla on todettu koepalojen myötä punajäkälä. Kun soitin tuloksista käski lääkäri minun ostaa jotain mietoa kortisonivoidetta apteekista. Mitä voidetta sait reseptillä? Kiinnostaisi kovasti, kun kutina vaan jatkuu.
 
Lapista x-jäkäläinen
Minulla jäkälät söi porot pois, punajäkälä on niitten herkkua. Panin niille sen eteen ja söivät herrkupaloina. Loppui syyhy. Porot on nyt pantu jauhelihaksi ja käristyspaloiksi ja lähetetty etelän marketteihin.
 

Yhteistyössä