punaiset läiskät poskilla

• Viestiketjun aloittaja mAm
  • Ensimmäinen viesti
mAm
1v. pojalleni ilmaantuu otsikossa mainitsemat läiskät poskille usein ruokailun jälkeen. tätä ei tapahdu päivittäin vaan satunnaisesti, ei esim minkään tietyn ruoka-aineen syömisen jälkeen. punainen, rosottava läikkä tulee välillä myös kaulaan. olen kokeillut maidotonta ruokavaliota -ei vaikutusta.

onko kenelläkään vastaavasta kokemuksia? olisiko aika suoria allergiatesteihin?

voit aloittaa allergiapäiväkirjan pitämisen: kirjaat ylös, mitä lapsi milloinkin syö ja kaikki suolaa ja sokeria myöten kirjattuna! Eli käyttämäsi mausteet tms. helpommalla pääset, jos teet ruoan mahd. puhtaista ruoka-aineista, ei siis valmisruokia, eineksiä, maustesekoituksia tms. purkkiruokia. Ehkä se ärsyttävä aine löytyy, mutta sitkeyttä tarvitaan!
Lääkärillä käyntiä kannattaa ehdottomasti harkita, voivat suunnitella dieetin, jossa kaikki allergisoivat on jätetty pois ja se tehdään turvallisesti lääkärin välvonnan alla.

Tuo on kyllä aika yleistä, eikä yleensä ole yksinään esiintyessään allergiaoire. Lapsi voi touhuta syödessään niin, että posket alkaa "palaa", tai jos esim olette vähän aikaa sitten tulleet ulkoilemasta, käy näin. Ruokapäiväkirjaa suositellaan, jos epäilee jotain, mutta melkoista hakuammuntaa se voi tosiaan olla.

Soiku
Tosiaan, jos oireena on vain poskien satunnainen punoitus, niin mä en vastaavassa tilanteessa alkaisi pohtia asiaa sen kummemmin. Voi olla raakaa jonkun mielestä, mutta kun on omaa lastaan katsellut koko vartaloa peittävän, erittävän, kutiavan ihottuman peitossa, niin pelkkä poskien punoitus ei tunnu missään. Ja meidän hoitavalla lääkärillä on ihan sama mielipide.

Posket voivat todellakin punoittaa mistä vaan. Meillä pojun posket saattavat punoittaa esim. maissinaksujen tai ruisleivän syönnin jälkeen. Poika ei ole kuitenkaan kummallekaan allerginen, vaan poika syö niitä "toista poskea pitkin" repiessään niistä palasia irti hampaillaan ja samalla ruuan karhea pinta raapii poskea. Myös kylmä ilma saattaa punoittaa. Meillä poju joskus hinkuttaa villaista kypäräpipoaan poskiin ja se punoittaa. Tai sitten se leikeissään hinkuttaa poskensa pehmoleluihin tai vilttiin. Nyt pojalla on menossa myös poskihampaiden puhkeamiskausi ja poika kulkee koko ajan sormi suussa. Se ja kuola yhdessä punoittavat poskia. Syitä on myös monia monia monia muita. Joskus joku ruoka saattaa lehahduttaa posket muutamalla ensimmäisellä ruokailukerralla, mutta vähitellen sekin laantuu. Sen vuoksi mä olen itse puuttunut asiaan vasta sitten, kun ihottumaa on muuallakin (esim. porkkana teki viime keväänä ihottuman koko vartalolle) tai yöt menevät risaisiksi. Suolisto-oireita meillä ei juuri ole ollutkaan.

Esikoiseni valokuvia katsoessani huomaan hänen poskien helottavan kirkkaan punaisina useammassakin kuvassa ja tosiaan tajuan sen vasta näin jälkeen päin. Silloin en ilmeisestikään kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kun ei varsinaisesti mitään vaivaa ollutkaan. Kuopuksen posket taas helottivat ihan oikean allergian takia :whistle: ja ne muutkin oireet olivat ihan selvät mm.ihottumat muualla kehossa :/

En tarkoittanut, että jos pientä punoitusta on joskus harvoin, että kannattaisi siitä villiintyä... Ajattelin, että kun olet siitä tänne kirjoittanut, niin se vaivaa sinua sen verran, että on merkittävää. Neuvoni perustui puhtaasti omaan kokemukseen, jolloin poikani herkistely alkoi (n. 3kk iässä) pienellä punoituksella. Pikkuhiljaa paheni, sitä mukaa kun uusia ruokia kokeiltiin, jolloin rupesin epäilemään allergiaa. Me emme valitettavasti saaneet asiantuntevaa apua lääkäreiltä ja jouduimme taistelemaan vuoden, ennen kuin pääsimme kokeisiin. Poika on pahasti moniallerginen, atoopikko ja olen sitä mieltä, että jos olisimme ajoissa saaneet apua, osa allergioista olisi jo helpottanut, kuten usein iän myötä tapahtuu. Meillä on ainoastaan saatu valioon takaisin maito ja peruna, mukavaa sekin tosin. mutta uusia allergioita vastaavasti puhjennut... Poika täyttää nyt 5. Hänellä on myös ollut koko vartalon peittänyt märkivä ja hilseilevä, tuskallisesti kutiseva kirkuvan punainen ihottuma, joten välttämisdieetti, allergialääkitys ja protopic-rasva ovat olleet meille oiva apu.
Eikä missään tapauksessa saa tehdä omia dieettejä, ellei sen suunnittelussa ole ollut alan ihmisiä mukana.
Toivottavasti teillä se ei ole allergiaa, vaan satunnaista punoitusta!<br><br>

mAm
tulee hiukan sellainen olo että teen "kärpäsestä härkäsen" mutta toki tilannetta seuraillaan. välillä ihottumaa on myös vaippa-alueella mutta rasvaamalla se menee ohi lähes välittömästi. pienempänä poika oli tosi masuvaivainen, nytkin masu menee heti sekaisin jos kokeillaan uusia ruokia. niinpä poika elelee vielä "vauvan mössöillä", olen arka kokeilemaan uusia ruokia kun maha reagoi heti. neuvolassa suositeltiin maitohappobakteereja, täytyy kokeilla.

kiitokset teille vastauksista :flower:

Yhteistyössä