Punainen luomi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miimi1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miimi1

Vieras
hei, meidän vauvelilla on syntymästä lähtien ollut selässä punainen luomi, se on siis todella kirkas punainen väri, ja se luomi on sellainen ulkoneva. Lääkäri sanoi että se on ihan normaali. Mutta mikä se on? Muuttuukohan se ikinä?

Meillä myös tytöllä samanlainen "mansikkaluomi" eli iso n. 2xpeukalonpään kokoinen, punainen ja koholla. Th ja neuvolalääkäri sanoivat, että sen pitäisi alkaa "painua" alas ja vaalenemaan pikku hiljaa ja n. 8kk ikään mennessä sen pitäisi olla joko kokonaan vaalennut tai sitten muuttunut normaalin luomen näköiseksi. Kuulemma voidaan leikata jos jää koholle tai muuten häiritsevä, mutta tämä vasta 2-3 vuoden iässä.

Tämmöiset vastaukset olen itse saanut. Ja minä olen huomannut, että nyt se on alkanut vähän painua. Ei esim. tunnu enää bodyn läpi silitellessä. Tytöllä ikää 4kk.

Meidan 4 kuukautisella tytolla on myoskin mansikkaluomi lapaluun kohdalla. Kasvanut pikku hiljaa isommaksi, laakarissa sanottiin, etta tulee viela leviamaan mutta on vaaraton. Hanen mukaansa luomi haviaa kouluikaan mennessa ja sanoi, etta leikkauttaa sita ei kannata, koska leikkauksesta jaava arpi on viela "pahemman" nakoinen.

hei vaan ja kiva kun vastasit! meillä ikää 6kk eikä se ole yhtään muuttunut...
se on semmoinen röpeliäinen, onko teillä? Ei siitä sinänsä haittaa ole, muuta kuin silmiinpistävän näköinen tosiaan.

ai muitakin vastauksia tuli, kiitokset :)

vielä piti sanoa että takaraivossa vauvalla on samaten punainen alue, muutaman sentin läikkä, joka saattaisi olla syntymämerkki....? tavallaan sellainen ruhjeen tapainen, se on vaan aina ollut siinä. Se ei siis ole koholla ollenkaan, eikä siis ruskea kuten syntymämerkit tavallisesti... mitäs tämä sitten voisi tosiaan olla??

Iselläni on ollut aika kookaskin kirkaanpunainen mansikkaluomi sääressä. Olen syntynyt perätilassa. Oisiko jotenkin siitä johtunut, koska serkullani oli samanlainen ja hänkin perätilassa syntynyt. Lähti pois kokonaan vasta 2-3 vuoden iässä pikkuhiljaa vaalentuen. Tämä tietenkin äiini kertomaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä-:
Iselläni on ollut aika kookaskin kirkaanpunainen mansikkaluomi sääressä. Olen syntynyt perätilassa. Oisiko jotenkin siitä johtunut, koska serkullani oli samanlainen ja hänkin perätilassa syntynyt. Lähti pois kokonaan vasta 2-3 vuoden iässä pikkuhiljaa vaalentuen. Tämä tietenkin äiini kertomaa...

Meillä poika syntyi tai leikattiin, koska oli perätilassa, eikä hänellä ole mitään mansikkaluomia tai haikaranpuremia. Haikaranpuremia olen kuullut olevan koliikkivauvoilla, synnytyksessä ovat jääneet ns. puristukseen, liekö totta.

miimi1: Meillä taitaa olla samanlaiset vauvat :) Mun tytöllä myös juuri kuvailemasi "ruhjeen" näköinen haikaranpurema takaraivolla ja lisäksi tuo mansikkaluomi selässä :)

Enpäs ole ikinä kuullut että haikaranpuremalla ja koliikilla olisi jotain yhteistä! Eikä meillä ainakaan ole koliikkia ollut. Se ilmeisesti pitää paikkaansa, että haikaranpurema tulee synnytuksen aikana johtuen paineesta synnytyskanavassa.

miimi1: Meillä taitaa olla samanlaiset vauvat :) Mun tytöllä myös juuri kuvailemasi "ruhjeen" näköinen haikaranpurema takaraivolla ja lisäksi tuo mansikkaluomi selässä :)

Enpäs ole ikinä kuullut että haikaranpuremalla ja koliikilla olisi jotain yhteistä! Eikä meillä ainakaan ole koliikkia ollut. Se ilmeisesti pitää paikkaansa, että haikaranpurema tulee synnytuksen aikana johtuen paineesta synnytyskanavassa.

Kummitytöllä on mansikkaluomi kaulassa, ja se on ollut siinä se kymmenen vuotta. Eipä ole mihkään hävinnyt.
Itelläni oli samanlainen myös kaulassa ja onneksi vanhempani taistelivat aikanaan että se leikattiin pois, oli nimittäin aika törkeen näkönen. Arpi on pitkä mutta sitä ei huomaa jollei oikeen tarkasti katso.

ihanasti vastauksia, ompas hurjaa ettei tämä ollutkaan ihan mikään harvinainen tapaus vaan ilmeisesti varsin yleinen!!!!! meillä ei synnytty perätilassa, eikä koliikkia ole ollut lainkaan.

smn: tosi jännää että meidän vauvoilla on samat "merkit" :)

meillä myös tytöllä pienehkö, soma mansikkaluomi käsivarressa. olen myös lukenut, että häviää kouluikään mennessä, mutta ei haittaa vaikkei häviäisikään.

Tytöllän oli syntyessään vain pieni punainen piste otsassa. 3kk iässä se oli jo tosi iso ja huipussaan luomi oli 1vuotiaana jolloin se oli koholla, koko n. 1cmx1cm ja röpelöinen ja kirkkaan punainen. Nyt 2vuotiaana luomi on vaaleanpunainen ja ei ole koholla enää. Tukan rajasta sitä ei oikein enää edes huomaa.

Vaaraton mansikkaluomi siis.

Meidän pojalla on punainen kohollaan oleva luomi hieman kaulan alapuolella. Ihan pienenä siinä oli kolme punaista pistettä, ihon alla. Pojan kasvaessa luomi on muuttunut "kokonaiseksi" ja on nyt kohollaan, röpelöinen ja punainen. Neuvolassa sanottiin, että on ihan normaali ja pitäisi kadota itsekseen... Poika on nyt 1v 2kk. Jos ei häviä, niin viimeistään kouluiässä käydään poistamassa. On kuitenkin niin näkyvä...