Pulmatilanne kaksilapsisessa perheessä!!

• Viestiketjun aloittaja harmailee
  • Ensimmäinen viesti
harmailee
Miten olette ratkaisseet tilanteen:

Äiti tahtois päästä käymään tuulettumassa parin siiderin merkeissä, mutta
- ei voi jättää vauvaa ja taaperoa yksistään miehelle eikä juuri sillä hetkellä ole taaperolle yökyläilymahdollisuutta?

Mä olen tosissaan irtioton tarpeessa arjesta, eikä mikään parin tunnin kotoa poissa-olo päiväseltään auta siihen! Miehelle en uskalla jättää molempia (vajaat 2v ja 4kk) koska jos ei saa vauvaa rauhoittumaan herää isompikin ja siitä se show alkaa!

Tarkoitus ei siis olis mitään perseitä ottaa todellakaan! Illat on vaikeita jo minun yksistään vetää, entäs miehen sitten. Tietty jos laittais molemmat nukkumaan yöunille, mut vauvalla saattaa mennä joskus 23 asti! Et ei sillo jaksa enää lähteä mihinkään...

En tarvii tähän nyt kommentteja et kyllä sitä ennättää kun ovat isompia! Niin ennättäkin, mut jos tässä kerran edes pääsis niin jaksais taas tätä arkea paremmin =)

no lähet kotoa ja jos illasta alkaa lapset huuteleen, ni sitten alkaa!! lasten isä on lähellä huolehtimassa :) ei ne huudot sun korviin asti varmaan kuulu, eikä se mies siittä kuole, jos nyt joskus joutuukin iltahulinat selvittään! :D

ap.
Koska ei saa vauvaa hiljentymään, tissillä kun tällä hetkellä on :( Hirveetä huutoa joskus nukkumaanlaitto jos koittaa pelkästään sänkyyn laittaa.. Eikä muutenkaan tunnu asettuvat miehen syliin...
Isompi lapsi on helpompi hoitaa, vauvaa ennen jätin ihan hyvillä mielin kaksin kotiin.

Voisihan sitä jättää toki, mut mä en osais nauttia siitä vapaasta hetkestä :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Koska ei saa vauvaa hiljentymään, tissillä kun tällä hetkellä on :( Hirveetä huutoa joskus nukkumaanlaitto jos koittaa pelkästään sänkyyn laittaa.. Eikä muutenkaan tunnu asettuvat miehen syliin...
Isompi lapsi on helpompi hoitaa, vauvaa ennen jätin ihan hyvillä mielin kaksin kotiin.

tuo on kyl tosi, ettei sitä sitten ite pystyis nauttiin, kun tietää mikä sielä kotona on meneillään..

outoa
Luota mieheesi! Sinulla on jo valmiiksi asenne, ettei pärjää. Kyllä se pärjää kun on pakko. Ja olisikin jo korkea aika opetella pärjäämään... Mitä jos tulee tilanne, että sinä vaikka sairastut tms. ja mies joutuu ottamaan vetovastuun "kylmiltään"!?

gfgfhg
Voisiko isä alkaa totuttaa vauvaa juomaan iltaisin pullosta (pumpattua äidinmaitoa). Anna miehen hoidella vauvan nukutus muutamana iltana ennen kuin lähdet, jottei shkokki ole niin suuri vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:

tuo on kyl tosi, ettei sitä sitten ite pystyis nauttiin, kun tietää mikä sielä kotona on meneillään..
Olen huomannut että miehet on luontevampia ja rauhallisempia lasten kanssa silloin kun ei ole sitä naispuolista siinä hössöttämässä :D

mie
Minen ymmärrä, miten pystyt lähtemään, kun imetät...Nukkuuko vauva jo niin monta tuntia kerralla, että pystyt, vai onko tottunut ottamaan myös pullosta? Itsellä oli sama ikäero, enkä juuri ekaan vuoteen poistunut paikalta...Mutta asiaan: voisko mummo tulla isää auttamaan? Tai kummitäti? Niin, että olis kaksi ihmistä paikalla? Ymmärrän miestä kyllä hyvin, koska en itsekään jäänyt yksinäni iltoja ja öitä silloin, kun lapset oli ton ikäsiä.

Keittiönoita
Jos nuorempi rauhoittuu ainoastaan tissille, niin aika hankala homma sitten :/ Käviskö toi vieraan ehdottama, että olet päivän vapaalla ja tulet illaksi nukutuspuuhiin?

Ihmemaan Liisa
ONko ongelma se, että vauva ei rauhoitu isän kanssa? Vai se, että isä pelkää ettei saa vauvaa rauhoittumaan? Vai se, että sinä et usko että vauva ja isä tulevat toimeen keskenään?

Olipa vastaus mikä tahansa, niin siihen auttaa vain se, että kertakaikkiaan otat ja lähdet jonnekin useammaksi tunniksi säännöllisesti. Aluksi päiväsaikaan, vaikka kaupungille tai kaverin kanssa kahville/syömään ja kun se aika sujuu, niin sitten kokeilet iltaa. Tekemällä oppii, pätee myös lastenhoitoon :) Jos vauva on kovassa eroahdistusvaiheessa, niin kannattaa harkita tuulettumista pidemällä kaavalla uudelleen vaikka kuukauden päästä. Saattaisi olla helpompaa kaikille osapuolille.

ap.
Niin, meillä on ollut tässä niin että mies enimmäkseen hoitanut esikoista, pukemiset, syönnit, leikkimiset ym. kun mulla mennyt aikaa imetykseen... Oon kyllä nyt alkanut "tökkäämään" vauvan miehen hoivaan et tottuis tosissaan isiin!

Eikä mies oikein vielä tiedä mitä vauva haluaa kun itkee.. Itse kun tiedän paremmin niin vähän ehkä karttaa vauvanhoitoa :(

Miehessä ei siis oo mitään vikaa isänä, hyvin lapsensa hoitaa. Se vaan pulmana et kun pitäs molemmat saada illalla nukkuu.

Vauva jos herää illalla yöunille mentyään, saa aina rintaa ja siihen rauhoittuu...

vieras
Mitä jos isä laittaa isomman nukkumaan ja vaik suosiolla nukuttaa vauvan syliin/viereen! Nukkuuko isompi omassa huoneessa? voisko isä mennä pienemmän kans toiseen huoneeseen..? tuskin sä kuitenkaan kovin hirveen myöhään siel viihteellä olisit!
Kyl ne pärjää.. luota siihen! Mitä mieltä mies ite on?

Kokeillut
Niillä voi mennä kotona paremmin kuin arvaatkaan.... sittenhän sen näkee. Kunhan vaan et sotkeennu hommaan soittelemalla pitkin iltaa kotiin. Sinä et soita - sovitte niin. Mies soittaa vasta viimeisenä vaihtoehtona ennen ambulanssia tai poliisia. Ne pärjää usko huviksesi. Kunhan kaikki niin päättää. Lapsetkin vaistoaa tilanteen ja saattavat yllättää positiivisesti. Ja mies kokee, että häneen luotetaan ja kas kummaa, selviytyy!

vieras

Mä olen ratkaissut asian odottamalla kunnes vauva ei ole kokonaan rinnalla eli on syönyt myös kiinteitä esim. puuroa illalla. Tämähän ei ollut oikea vastaus kysymykseesi, mutta ymmärrän miestänikin siinä, että jos vauva ei huoli tuttia eikä pulloa ja huutaa suoraa huutoa niin ei hänen ole siinä kummoinen olla, eikä vauvallakaan hyvä olo. Enkä tosiaan itsekään olisi nauttinut. Itse olen käynyt siihen asti päiväseltään vaikka lenkeillä, kohottanut kuntoa ja välillä kaverin kanssa kahvilla tai shoppaamassa hetken ilman vauvaa.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
ONko ongelma se, että vauva ei rauhoitu isän kanssa? Vai se, että isä pelkää ettei saa vauvaa rauhoittumaan? Vai se, että sinä et usko että vauva ja isä tulevat toimeen keskenään?

Olipa vastaus mikä tahansa, niin siihen auttaa vain se, että kertakaikkiaan otat ja lähdet jonnekin useammaksi tunniksi säännöllisesti. Aluksi päiväsaikaan, vaikka kaupungille tai kaverin kanssa kahville/syömään ja kun se aika sujuu, niin sitten kokeilet iltaa. Tekemällä oppii, pätee myös lastenhoitoon :) Jos vauva on kovassa eroahdistusvaiheessa, niin kannattaa harkita tuulettumista pidemällä kaavalla uudelleen vaikka kuukauden päästä. Saattaisi olla helpompaa kaikille osapuolille.
Oikeesti: illat on ihan eri asia, vaikka olis kuinka pätevä mies tai nainen. Minä itse en suostunut jäämään yksin illalla ton ikästen kanssa, eikä mies kyllä ollu minnekään lähdössäkään. Mutta tää ei kyllä mun mielestä ole miehen kyvyttömyydestä kiinni.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos nuorempi rauhoittuu ainoastaan tissille, niin aika hankala homma sitten :/ Käviskö toi vieraan ehdottama, että olet päivän vapaalla ja tulet illaksi nukutuspuuhiin?
Mä kun tässä kaipaan sitä pientä humaltumista ;)
Ihana ottaa muutama siideri kavereiden kanssa ja olla huoletta...
Joo joo, hirvee oon joo!

Yhteistyössä