Pullukan rintamaitovauvan "laihdutus"?

  • Viestiketjun aloittaja mitämitä
  • Ensimmäinen viesti
mitämitä
Oudoin vähään aikaan saamani ohje 6 viikon ikäisen vauvan neuvolassa oli, että vauvaa ei tarvitsisi ruokkia aina kun se haluaa kun se on pullea.

Koska painokäyrä kipusi ylimmälle riville ja pituus vain keskimmäiselle, minun ei ehkä olisi syytä antaa rintaa (ei saa muuta ruokaa) vauvalle niin usein kun se haluaa.

En edes harkitse ko. neuvoa, mutta onkos tämä nyt ihan tavallista huolestua tämän ikäisen vauvan pulleudesta? Omiin silmiin näyttää sopusuhtaiselta lapselta.

Esikoinenkin oli rintamaidolla ruokittuna pullea, mutta paino tasaantui kun alkoi liikkua. Nykyisin omiin silmiin liiankin hoikka lapsi.
 
vieras
Älä nyt kuuntele sitä neuvolantätiä!!!ei herranjumala vauvaa saa nälässä pitää!!! ja noin pieniki.lapset vaan on erilaisia..meillä kaks ruipelovauvaa ja kolme pullukkavauvaa ja kaikki syöneet samalla tavalla.ovat vaan erilaisia =)
 
tavallinen äiti
Peesaan edellisiä, eli anna vaan vauvan syödä niin paljon kun napa vetää. Kyllähän noi pienet tietää itte parhaiten oman nälkänsä, eikä mitkään neuvolan tädit. =)
 
Salama McQueen
Meidän pojasta sanoi 5-kuisena naapurin täti, että "herrajumala, eikö ne neuvolasta jo sano, että puolet ruuasta?" :D Neuvolasta ei ole siis sanottu mitään.

Isohan tuo oli, 74 cm ja 10,010 g ja nyt 2 v 8 kk vanhana on n. 100 cm ja 16 kg, kaukana pulskasta, pitkä on.
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Ystäväni luki joku aika sitten omasta neuvolakortistaan, että oli 3kk käsketty syöttämään raakaraasteita porkkana yms. koska oli niin pulska vauva...
:D Rehun syöntiä jo vauvana. Joo, ja maksakastiketta 5-kuisena! Näin vm. -77 vauvoille! :D
 
vieras
Minä itse en terveydenhoitajana tulisi antamaan ohjetta rintamaidon vähentämisestä, vain käyriä katsomalla. (ne käyrät on monelle th:lle henki ja elämä ja tuntuu, ettei muuten osata seurata lapsen hyvinvointia) Ainoastaan lisämaidon suosittelisin käyrän kautta, en vähennystä.

Mutta tuo tosiaan tuo neuvo perustuu siihen, että on tietyt ohjeistukset noiden käyrien suhteen, mutta soveltaminen sitten on puutteellisissa taidoissa.
 
Yhtä hullu kun ap:n saama neuvo oli mielestäni se, jonka kummipoikani äiti sai muka pullealle tyttärelleen. Jatka korviketta vedellä!! Olin ihan että :eek:
Kaikkea sitä kuulee, onneksi ap sekä kummipoikani äiti ovat fiksuja äitejä, eikä ota kaikkia neuvoja ihan todesta. =)
 
Itse sain kanssa esikoiselle aikanaan neuvoksi 1kk neuvolassa,et painotarkkailuun kun oli liian pulska. Sanoin sille kiitos ei ja vaihdoin onnekseni paikkakuntaa/neuvolaa. Nykyään 4v,104cm ja 17kg,eli aikast ruipelo on. Samoin mummoni tokasi kun näki tytön parin viikon vanhana, ettet vaan lihota siitä samanlaista kuin itestäsi...
Arvatkaa vaan kävinkö vähään aikaan mummolla,juu en!!!
Nyt meillä touhottaa uusi typykkä 6 vk ja oli jo pari viikkoa sitten 5200g ja 54 cm. Paino huitelee taas omiaan ja neiti syö hyvällä ruokahalulla ja niin saa syödäkkin. Kyllä ne makkarat siitä häviää kun alkaa liikkumaan.
Neuvolan tätikin aivan ihana... Meillä tosin molemmat kasvaneet korvikkeella.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Ystäväni luki joku aika sitten omasta neuvolakortistaan, että oli 3kk käsketty syöttämään raakaraasteita porkkana yms. koska oli niin pulska vauva...
Mulla taas lukee ensin neuvolakortissa, että vauvalle pitää antaa Baby Energaa lisää (jotain korviketta se on). Sitten seuraavilla kerroilla lukeekin, että lihava vauva :headwall: :LOL:
 

Yhteistyössä