pullon kanssa nukahtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pompula

Vieras
Meillä ongelmaksi on muodotunut se, että poikamme 5kk ei illalla rauhoitu muuten kun maito/vellipullon. Eli käytännössä nukahtaa pullon kanssa. Olemme yrittäneet sitä, että poika oppisi nukahtamaan omaan sänkyyn itsekseen. Annamme vellin illalla meidän sängyllämme (kylläkin makuuasennossa) ja poika nukahtaa siihen. Sen jälkeen röyhtäytän pojan ja nostan omaan sänkyyn. Tässä operaatiossa kun poika virkistyy niin sitten nukahtamisesta ei meinaa enää tulla mitään. Pullon kanssa vaan rauhoitutaan ja nukahdetaan illalla. Poika protestoi oikein kunnolla nukkumista vastaan ja itkeskelee kovaäänisesti vaikka yritän antaa rauhoittua itsekseen. Välillä on pakko mennä katsomaan onko jokin hätänä. Päivällä ei tätä ongelmaa ole vaunuihin nukutettaessa, sillon yleensä nukahdetaan tutin kanssa, mutta illalla ei tuttikaan kelpaa. Nälkä ei selvästikään ole enää se vellipullon jälkeen koska jos annan vielä maitoa pullosta ei mene oikeestaan yhtään. Onko vinkkejä miten tämän saisi lopetettua ja opetettua lapsen nukahtamaan itsekseen? Tiedän, että näin ei olisi kannattanut asioita päästää, mutta näin ne nyt ovat eikä siitä mihinkään pääse. Neuvoja toivotaan...

Minusta voit ihan hyvin nukuttaa pullolle. Pidä hetki taukoa ja kokeile esim kk:n päästä taas, joko ilman pulloa nukuttaminen onnistuisi.
Välillä meinaan itsestäni tuntuu, että joku asia ei ota millään onnistuakseen, mutta kun pitää parin viikon tauon niin johan onnistuukin.

Voisiko pojan nukuttaa omaan sänkyynsä pullolla ja jättää röyhtäyttämisen. Aika monihan ei röyhtäytä koskaan.

Otsikosta tuli muuten mieleen mies, ei vauva.

Meillä 1 vee tyttö ja nukahtaa vielä pulloon.En näe siinä mitään pahaa,yöt läpeensä silti nukkuu.Maidon jälkeen vesipullosta ihan pikku hörppy päälle ja tyttö mahalleen.Siinä nukkuu ja räyhtäilee.Tykkää mahallaan nukkua ja teidän vauvakin jo kääntyy itekseen,että mahlleen vois laittaa,röyhyt tulee helpommin.

Muutaman kerran kun olen jättänyt röyhtäyttämisen niin on puklut tullut sänkyyn kun poika kääntyy mahalleen.

Pojan voisi kyllä nukuttaa myös omaan sänkyynsä suoraan, mutta siksi olen syöttänyt meidän sängyssä kun olen yrittänyt saada sitten pojan itsekseen nukahtamaan omaan sänkyyn ilman tuttipulloa.

Julietalle: Heh, mies ei kyllä onneksi nukahda pullon kanssa ;o)

Kiitokset vastauksista, nyt on jo vähän parempi mieli, ettei väkisin tarvitse tuttipullosta vieroittaa vielä.

mä tekisin toisin jos tietäisin sen minkä tiedän nyt... meillä kävi samoin, mitenkään muuten ei nukahdettu rauhassa kuin pullolle. voi kumpa olisin vain silloin pitänyt nukkumisen ja syömisen erillään toisistaan. meillä nimittäin kävi niin, että kun nukahti pullo suussa - vähänkin havahduttuaan alkoi vaatia sitä pulloa takaisin suuhun. pahimmillaan heräsin lapsen kanssa 20min välein ja maitoa kului yön aikana 400ml. en voinut huudattaa, sillä meillä hyvin lähekkäin yritti nukkua 4 muuta ihmistä.

yritimme välillä lempeää unikoulua ja vaikka mitä. mistään ei ollut apua. vasta kun nukahtaminen sujui ilman pulloa, yöt rauhoittuivat edes vähän. tämä tapahtui 11 kk iässä. kun se rumba meillä alkoi n. 5 kk iässä todenteolla... voitte kuvitella mikä zombie minä olin. isommat lapset kun pitivät huolen etten nukkunut edes päivällä. suuri kiitos kuuluu miehelleni, että olen yleensä järjissäni enää. vaikka siinä oli parisuhdekin lujilla.

minä siis ajattelen, että minä itse pääsin helpolla silloin kun pullolle annoin nukahtaa. mutta tein siinä samassa karhunpalveluksen itselleni ja muille perheenjäsenille. isompien lasten kohdalla on aina syöty ensin maidot ja sitten alettu nukkumispuuhiin. voi kun olisin tästä pitänyt kiinni kuopuksenkin kanssa ajoissa... näin en tehnyt ja tulos oli mitä oli. toivottavasti teille ei käy samoin.

onneksi täällä on niitäkin, joilla siitä ei harmia ole ilmennyt.

Oletteko ajatelleet sitä, että kun lapsi juo pullosta/mukista sängyssään makuuasennossa niin juotua maito menee korviin ja aiheuttaa korvatulehduksia. Tämä on tutkittu juttu. Itselleni ei tulisi mieleenkään antaa lapselleni makuuasennossa mitään juotavaa sillä maito on oiva kasvualusta bakteereille.

Mulle kanssa sanottiin ettei pullosta saa syöttää makuuasennossa just korvatulehdusten takia. Imetyksessä sit vissiin eri juttu, tosin en osaa sanoa miks. Itse en edes osaa imettää makuuasennossa...

En ole tuollaisesta kuullutkaan etteikö makuuasennossa saisi pullosta syöttää. Meillä kun imetyskin hoitui aina makuullaan, alussa kun olin synnytyksen jälkeen niin heikkona etten istualteen esim. pystynyt olemaan ja poika tottui tuohon makuulta syömiseen. Ja niinpä ollaan jatkettu tuota syömistä samalla tavalla. yritetään kyllä edelleen päästä tuosta pullon kanssa nukahtamisesta eroon, välillä onnistuu nukahtaminen ilman tuttipulloa, välillä taas ei.

Mä oon kanssa aina syöttänyt makuultaan, niin rinnasta kuin pullostakin. En olisi jaksanut nousta öisin joka kerta syöttämään vaan otin vauvan siihen viereen syömään. Korvatulehduksia ei oo ollut. Meillä poika nukahtaa vieläkin pullolle. Ikää nyt melkein 1-v. On nukahtanut näin siitä asti kun lopetin rinnan eli n. 7 kk iästä. Nukkuu yönsä ihan rauhallisesti ja kokonaan. En mä ainakaan näe mitään pahaa siinä pullolle nukahtamisessa. Kyllä se varmasti loppuu sitten ainakaan, kun vain kuuntelee lastaan.

Vähän ristiriitainen aihe, neuvolankin mielestä. Tyttö nukkui aina paljon ja miltei poikkuksetta nukahti pullolle/tissille. Ongelma tuli, kun teki hampaita lähes taukoamatta 6-11kk ikään. Joka yö ei tietenkään voinut antaa edes särkylääkettä.

Ja koska tyttö ei koskaan suostunut syömään tuttia, rauhoittui vain pullolle. Itse laitoin tuossa vaiheessa vesipullon sänkyyn tutiksi. Tuo "tapa" sitten jäi. Mietin minäkin, että miten ihmeessä vauva oppii nukkumaan ilman "yöjuomista", kun oli tottunut hamuamaan vesipulloa sängystä, samoin kuin muut tuttia. Mutta kun muutama viikko oli herätty n. 20 kertaa yössä hammaskipujen takia, kumpikin vanhemmista oli niin väsynyt, että jotain oli keksittävä.

Oikeastaan helposti tuo vesipullosta vieroitus sitten kävi, ensin vähensin veden määrää pariin sentiin, eikä vauva oikeastaan vettä juonut silloin, kun ei enää ollut hampikipuja. Tuossa 1v3kk iässä jätimme vesipullon pois, ja annoimme vain jos ei muutoin nukkunut. Nopeasti tottui nukkumaan ja nukahtamaan ilmankin. Tuo oli meille hyvä ratkaisu. Mutta kaikille tuo nukahtamisen/nukkumisen opettelu ilman pulloa, ei ehkä ole välttämättä noin helppoa. Tai sitten (ehkä) on. Taapero kyllä alkoi nukahtaa ilman pulloa aivan kivuttomasti.

Rintamaito on antibakteerista, se ei aiheuta korvatulehduksia kuten korvike.
Imettäminen makuullaan on siis ihan OK, mutta korvike makuullaan saattaa aiheuttaa korvatulehduksia niihin taipuvaisille lapsille.

Yhteistyössä